Gå til innhold

Tips til valuta-uttak på roadtrip?


Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det, koster det så så mye når man tar ut penger i utlandet. 

Dersom jeg feks vil ta ut £10 hver dag i ti dager, så har jeg forstått det slik at det er billigere å ta ut £100 til bruk over de ti dagene. Det som med at det koster penger hver gang jeg vil bruke kortet.

 

Nå er det slik at jeg skal reise vekk i sommer i 10 dager. Jeg ønsker å spare mest mulig penger på gebyrer o.l, men ønsker samtidig ikke å ha så mye kontanter liggende. Det blir roadtrip med telttur, så den eneste plassen å oppbevare pengene blir i bilen, som jo ikke er anbefalt, selv om jeg aldri har opplevd tyveri fra bil i Storbritannia før.

 

Er det noen som har noen tips om hva som er lurest å gjøre? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hva slags bank du har. DNB tar 40kr hver gang du putter bankkortet i minibanken, mens Skandiabanken tar 0. 

DNB-kortene har 1,95% valutapåslag. 

BankNorwegian sitt kredittkort har kun 1,75% valutapåslag og ingen gebyrer for uttak, og ingen rentekostnader som løper før forfall av regning. 

 

Så først må du fortelle hva slags bankforbindelse du har før vi kan si hva som er rett og galt

Lenke til kommentar

Kommer an på hva slags bank du har. DNB tar 40kr hver gang du putter bankkortet i minibanken, mens Skandiabanken tar 0.

DNB-kortene har 1,95% valutapåslag.

BankNorwegian sitt kredittkort har kun 1,75% valutapåslag og ingen gebyrer for uttak, og ingen rentekostnader som løper før forfall av regning.

 

Så først må du fortelle hva slags bankforbindelse du har før vi kan si hva som er rett og galt

Jeg kommer til å ha med kredittkortet til sparebanken vest :)

Lenke til kommentar

Ikke særlig smart å ta ut kontanter med kredittkort da rentene gjelder fra sekundet du får pengene. Nøyaktig hva slags gebyrer du står ovenfor er vanskelig å si uten å vite nøyaktig hvilket kort du skal bruke. 

 

Når det er sagt; hva skal du med kontanter? De tar kort overalt i England, de fleste steder har også 'tæpping' (kontaktløs) og støtte for Apple Pay samt. Android Pay. Jeg var der senest for et par uker tilbake og tok ikke ut noen kontanter. Det er egentlig ganske få land hvor du må ta ut kontanter i disse dager. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke spre unøyaktigheter uten dekning ihvertfall da. Som jeg nevnte over her, BankNorweian tar ikke rente fra uttak, men fra forfall av faktura.

Feil. De beregner rente umiddelbart når du tar ut i minibank.

https://www.banknorwegian.no/Kredittkort/Priser

 

 

 

TS: Anbefaler transferwise. De disrupterer internasjonale pengeoverføringer. Tar du ut 10 eller 100 pund i minibank i Storbrittania blir valutagebyret 0,44%. Det er ingen andre gebyrer. Sammenlignet med Sbanken som er best i Norge på kortbruk i utlandet så sparer du 2%-0,44% = 1,56%.

Så på et kontantuttak på 1000kr sparer du 15,6 kroner sammelignet med Sbanken. Sammenligner du med andre vanlige banker som Nordea osv blir forskjellen enda større. De vet å melke kundene sine.

 

https://transferwise.com/price-change?tab=borderless-convert

Lenke til kommentar

Det står jo faktisk ikke når renter beregnes fra ved uttak i utlandet.

Så du tror at rentene beregnes umiddelbart når en tar ut penger fra minibank i Norge, mens når en reiser til utlandet og tar ut penger i minibank så blir det billigere? Det tror ikke jeg. Det står ikke at rentene beregnes fra forfall av faktura heller ved uttak fra minibank i utlandet så du får trekke dine egne konklusjoner ut fra det. Men hvis du leser hele innlegget mitt så anbefaler jeg ikke BankNorwegian til bruk på ferie fordi de uansett har et dyrt valutapåslag sammenlignet med Transferwise

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det rart at norwegian sin samarbeidspartner eksplisitt sier at rentene begynner å løpe fra samme dag ved uttak i minibank i utlandet.

https://dinero.no/kredittkort/bank-norwegian/

Fra artikkelen du linker til:

 

"Gebyrfritt kontantuttak i utlandet

Noe annet som taler for Norwegian-kortet, er at det er et av få kredittkort på det norske markedet som tillater deg ta ut penger uten å måtte betale gebyrer eller renter fra uttaksdato."

Lenke til kommentar

Ikke spre unøyaktigheter uten dekning ihvertfall da. Som jeg nevnte over her, BankNorweian tar ikke rente fra uttak, men fra forfall av faktura.

 

Det er greit, jeg skal huske å sette opp en tabell som omfatter alle som tilbyr kredittkort i Norge neste gang jeg nevner dette. Banken TS bruker, SR Vest, har ihvertfall følgende listet i prislista: 

 

 

 

Kontantuttak i utenlandske banker 40,00 + 1 % av beløpet

 

 

Personlig syns jeg det er greit å forholde seg til TS utgangspunkt, ikke om TS skaffer seg X eller Y. Men du har fullstendig rett i at flere kredittkort har gebyrfitt og rentefritt uttak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...