Gå til innhold

Forbyr elsparkesykler etter at mann krasjet og døde


Anbefalte innlegg

Det var dette sirkuset jeg siktet til. Det er den vesentlig forskjellen som gjør det så absurd. 

Avhenger av hvilke øyne som ser. Hva tilsier at dine øyne og din hjerne - eller norske øyner/hjerner for den del - vurderer dette best på vegne av USAs befolkning? 

 

Vi kan nok undre oss over valgene som gjøres, men da skal man huske at det er valg  det norske samfunnet gjør man undrer seg over i andre land også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow her var det mye "jeg irriterer meg over det så forby det"

 

Jeg har blitt syklet på mange ganger i mitt liv, forby de. Jeg ble også kjørt på bakfra av en bil mens jeg gikk langs fortauet. Forby bil også.

 

Jeg sank i båt engang. forby de. Og forby vann. 

 

Jeg fikk vondt i øra da en hund bjeffet engang, forby dem.

 

Katt pisset på mitt bildekk engang, luktet høgg og var døden nær av dødsstank. Forby katter..

 

Nei... Det var vel nok ironi i en post... Nordmenn altså...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Avhenger av hvilke øyne som ser. Hva tilsier at dine øyne og din hjerne - eller norske øyner/hjerner for den del - vurderer dette best på vegne av USAs befolkning? 

 

Vi kan nok undre oss over valgene som gjøres, men da skal man huske at det er valg  det norske samfunnet gjør man undrer seg over i andre land også. 

 

Så fordi det finnes de som stiller spørsmålstegn ved valg det norske samfunnet gjør, så kan ikke nordmenn stille spørsmålstegn ved det amerikanerene foretar seg? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mener ikke at det skal forbys, men noe må gjøres i Oslo snart også. Har blitt kjørt på én gang og sett tre-fire ganske stygge fall til nå, hvor en av de var en påkjørsel. Alle unntatt én på fortauet. Var i utgangspunktet positiv jeg, men merker at jeg begynner å bli litt lei. 

 

Enig i at noe må gjøres. Etter mitt syn bør det innføres tre tiltak:

a) Registrering av alle kjøretøy som fysisk kan brukes  fortere enn 20 km/t.

b) Kjennemerke (foran og bak, tydelig) og ansvarsforsikring på kjøretøy som i a)

c) Håndheving - skarp sådan - av allerede faktisk gjendende forbud mot at sykler - i enhver form - brukes på steder reservert fotgjengere og holder mer enn gangfart på 6-7 km/. Forbudet bør også endres så det  kan håndheves så vel bøteleggings- som inndragingsrett både ved faktisk brudd og ved ethvert forsøk når man ikke positivt vet gjennom minst fri sikt kvartalet til enden at man har disse områdene alene.  Slike kjøretøy hører til i veibanen, akkurat slik de gjorde i min barndom og tidligere ungdom da man  risikerte  både bot og inndratt sykkel ved å sykle på fortauet (da dessverre også i gangfart eller kl tre om natten med fri sikt fire kvartaler, noe jeg vil hevde var overkill ved den gamle reglen   - derfor fikk vi også lovendringen, men i stedet for å barbere seg skar man i praksis haken av seg ved å glemme/ikke håndheve  "...når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående"

Lenke til kommentar

Så fordi det finnes de som stiller spørsmålstegn ved valg det norske samfunnet gjør, så kan ikke nordmenn stille spørsmålstegn ved det amerikanerene foretar seg? 

Ikke "fordi". Så lenge man selv gjør a) (kristiserer andre lands atferd som virker underlig for en selv) er det tegn på dobbeltmoral å reagere på at  andre gjør b) (kritiserer eget land for for atferd som virker underlig for folk der). I USA er mange  ganske gode på den dobbeltmoralen, men Norge står ikke tilbake for USA på området. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA ja. Kanskje de heller burde begynne å se på våpenforbud og regulering... 

 

Switzerland har jo også ganske mye sykte våpen, de ligger jo litt bak USA i våpen. - Amerika har helse problem, ikke våpen problem.

 

Fleste skoleskyting er av ustabile folk, ikke folk med politiske mål (aka terror).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Forbyr brødkniver etter at en mann ble stukket"

 

Det er en vesensforskjell på å totalforby noe og det de gjør i Nashville, som er å se at ting går over styr i en pilotperiode og så se at man her trenger bedre reguleringer før man prøver igjen. Det er lov med to tanker i hodet på en gang: det er som regel sjåfører som er problemet i trafikkproblemer, men vi har likevel innført en hel masse begrensninger som både begrenser hva bilene kan gjøre (midtskillere) og styrer hva sjåførene deres finner på (reguleringer på hastighet, veivalg, avgifter, bøter, etc) som til sammen gjør det mye tryggere for andre trafikanter enn det tilfellet var for noen tiår siden.

 

Fakta er at det er helt idiottilstander i Oslo for tiden for el-scooter: jeg har aldri blitt påkjørt av sykkel, men jeg har blitt nesten-påkjørt to ganger i vår av el-scooter og den gravide kona mi ble sneiet av noen idioter som stod to stykker på el-scooteren. I tillegg har du problemet med parkeringen på fortau som rammer synshemmede, samt at blinde er overrepresentert i møteulykkene på fortau.

 

I sum gjør det at dette virker som et statistisk mye verre trafikkproblem enn det sykler er og det skriker formerlig etter bedre regulering:

- bildegjenkjenning kan gjøre at syklene automatisk begrenser farten til 5-6 km i timen på fortau

- sensorer kan detektere at det er mer enn en person (gjør at bremsene blir overbelastet i dag)

- bøter kan automatisk bli sendt ut til møkkafolkene som setter igjen sykler midt på fortauet

 

At disse problemene bare skal skyldes turister er BS. Dette er folk i alle aldre, fra douchy forretningsfolk på tredve til ungdom i fylla.

Endret av 8086
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bedre idé å bøtlegge folk som ikke følger veitrafikklovens paragraf 2. At folk skader seg selv, allerminst andre, er ikke samme sak når sykehusene betales av offentligheten.

 

USA ja. Kanskje de heller burde begynne å se på våpenforbud og regulering...

Denne statistikken bunner ut i svarte amerikanere som skyter andre svarte amerikanere. Siden det er der de ulovlige våpene finnes, vil et forbud gjøre saken verre for lovlydige våpeneiere. Ikke bare fordi det å besitte våpen dermed vil fremtre som farligere, men også fordi det blir vanskeligere å forsvare seg.
Lenke til kommentar

Alt for tidlig å konkludere om sparkesykler! Den fortjener en prøvetid på i hvert fall tre-fire år til vi får nok erfaring med de og nok informasjon til eventuelle innstramminger. Det er alltid ekstra problemer i starten med nye ting, men det bør ikke være avgjørende. Noen har ikke noe bedre å snakke om, så de baserer sine refleksrop om forbud mot alt nytt på tynne anektoter, innbilte, oppdiktede og spådde nestenulykker. (Nytt = skremmende må vite). Litt fordi de er for pysete til å prøve sparkesykkel selv - da bør jo heller ikke andre ha lov.

Hva ville skjedd om vanlige sykler hadde blitt oppfunnet i fjor? Forbud! Da ville det også vært mange uerfarne og flere ulykker i starten. Men sykkelen, og el-sparkesykkelen tror jeg, er et gode for alle. Også for de som tar bil og buss. De får da mindre kø og bedre plass siden syklistene er et annet sted.

Det kommer til å skje både uhell og dødulykker med el-sparkesykler også i Norge. Det egentlige spørsmålet er hvor mange flere/færre ulykker skjer (etter at folk har fått erfaring) med sparkesykkel pr kilometer eller pr nytteverdi sammenlignet med de andre fremkomstmidlene man ellers ville valgt. Forurensing, CO2-fremtiden (eller mangel på), tidstap og avkortede/forringede liv må også tas med i regnestykket. Sparkesykkelen fortjener en reell sjanse. Kloke avgjørelser kommer fra tallenes tale, ikke fra hysteriske kjerringer.

Endret av 3VOEADCN
Lenke til kommentar

... Dette er folk i alle aldre, fra douchy forretningsfolk på tredve til ungdom i fylla.

 

Sjelden har jeg følt meg så gammel som den dagen jeg havnet utenfor spekteret "alle aldre".

TIL: Alle aldre = ungdom-tredve

 

Har ikke vært i byen på en stund, men det høres ut som Ville Vesten, bare med elsparkesykler.

Lenke til kommentar

Grunnloven kan skrives om, og det har blitt gjort, men ingen tørr å gjøre noe med våpendelen

 

California har gjort noe ved å forby mesteparten og gjøre det ekstra vanskelig å bære våpen

 

I Texas er det fritt vilt på det meste, stort sett kun automatvåpen en må ha spesiell tillatelse for 

Lenke til kommentar

 

 

108,96 personer ble skutt og drept, og 101,73 ble drept i trafikken i USA i 2017. Så du var ganske spot on der.

 

108,96? Skal det ganges med 100 eller 1000?

Er nok per dag. Gang med 365.

I Norge har vi kanskje maks 3 mord i året men det bor jo ikke 300 millioner folk her heller da :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...