Gå til innhold

EY-undersøkelse: Tempoet i det grønne skiftet går for sakte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kære - Håkon Haugli i Innovasjon Norge.

 

Jo - udviklingen går ikke så hurtigt som man kunne håbe - men det er måske også i ministerierne problemerne ligger. Fagministerier er ikke ofte åbne for nye og disruptive muligheder.

 

Et eksempel kan være det norske samfærdsels departement, som ikke har budt ny viden om maglev (magnettog) velkommen. Vi DSMG har arbejdet med de muligheder og fordele som moderne magnettog vil kunne give Norge og Norden - men det norske ministerie har afvist teknikken.

 

Til information kan jeg oplyse at Maglev er et top strategisk satsnings område i Kina - og Kina har lige fremvist deres nye 600 km/t magnettog og de har tidligere laver flere magnettog som kører under 200 km/t.

 

Disruption møder ofte modstand - og jernbane sektoren er en stærk lobby part.

 

Når nu magnettog kan klare stigninger på op til 10 %, så burde det være oplagt at Norge vil kunne få store tracerings fordele - og da maglev har over 60 % lavere driftsomkostninger end jernbane - så der er i udgangspunktet betydelige økonomiske fordele.

 

Da moderne maglev baner bygges af elementer på fabrik, så går det hurtigt at bygge en ny bane og dermed kommer der hurtigt billetindtægter = god økonomi.

 

Da moderne maglev baner indeholder meget store EL-ledninger - så kan maglev banerne bruges til at flytte vindmølle eller vandkraft strøm over lange strækninger = god økonomi.

 

Da moderne maglev baner kan give land transport op til 600 km/t - og der anvendes EL - betyder det en ren grøn hurtig transport, som vil give store CO2 fordele.

 

Der er mange flere argumenter for at maglev kan give Norge og norden fordele. Vi i DSMG (som er en frivillig uafhængig interesse org. med navnet "Den Skandinaviske Magnettogs Gruppe" ) - vi har give meget viden til den norske regering - og den norske Oliefond, idet vi håber norske og bla. danske pensionskasse penge vil undersøge investerings fordelene ved at investere i en nordisk magnetbane eller dele af det nordisk net af magnetbaner, som vi vurderer vil kunne give Norge, Danmark og Sverige store store fordele generatioer frem.

 

Vi i DSMG vil gerne mødes med Dem,  direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge, således Norge får mere viden om de innovative muligheder som maglev indeholder.

 

Mvh

Ole Rasmussen

Styregruppen DSMG

(Den Skandinaviske Magnettogs Gruppe)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...