Gå til innhold

Hvordan svømme raskere?


Anbefalte innlegg

Hei!

For et par måneder siden, gjennomførte vi på skolen en svømmetest. Denne testen gikk ut på å svømme så langt man kunne på 20 minutter. Det var lov å bytte svømmeart underveis hvis man ville. 

 

Jeg har alltid fått til å svømme lange strekninger hvis jeg vil, men problemet er at jeg svømmer svært tregt. På svømmetesten svømte jeg 400 m på 20 min, og jeg vil gjerne forbedre meg til å klare f. eks 600 m på 20 min. Resultatet på testen endte med en veldig svak karakter (2+), så jeg vil ikke risikere til neste år at denne testen kan ødelegge for 5-eren min i kroppsøving :p

 

Jeg svømte crawl det meste av testen, men jeg ble sliten flere ganger underveis og skiftet derfor til ryggsvømming. Hvis dere lurer, så suger jeg på å svømme bryst, og derfor bruker jeg ikke denne teknikken. Kan også tenkes at jeg startet for hardt i starten, så mulig et tips er å svømme roligere neste gang for å prestere bedre?

 

Så hvordan kan jeg forbedre meg? Skjønner at jeg må svømme mer, men hvordan går man frem?

Takk for svar! :D

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svøm mye ! Svømmer du fast 3-4 ganger i uka, så får du kondis. Dermed svømmer du fortere etterhvert. Svøm også intervall med raske spurter med pause inimellom. Lange økter på 45 minutter hjelper også. Poenget er mengdetrening. Hilsen en som lærte å svømme "krål" som voksen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har mest sannsynlig feil teknikk, se på videoer lær deg hvordan du skal svømme de ulike stilartene. Legg merke til på fri, der bruker de benspark i mindre grad enn man skulle tro (ser bort fra sprintdistansene). Du beveger antakelig armene dine feil og får svært liten fremdrift.

 

På 20 minutter burde det være mulig å svømme betydelig lengre og frisvømming hele perioden etter justeringer.

Endret av ^fmj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å varme opp er viktig. Hvis jeg har syklet til svømmehallen først, eller trent kondisjon først, så svømmer jeg raskere og lengre.

 

Se på hvordan proffene svømmer. Man svømmer ikke nødvendigvis så mye raskere bare man tar raskere tak. Teknikk er meget viktig. Etter å ha sett på noen mesterskap i svømming på tv, så kan man fort lære noen teknikker. Imponerende hvordan de kan flyte hva som ser ut som 5-6 meter på ett crawltak.

 

Ellers er å svømme en runde eller to med rygg innimellom ganske befriende, ja, siden man kan puste tilnærmet fritt. Men rygg mener jeg er ganske energikrevende. Men bra å få trent litt andre muskelgrupper også da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...