Gå til innhold

Kjøpe på finn.no uten å møte selger (Sverige), hvordan gjøre dette trygt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hvordan selger kan sende med Norgespakke fra Sverige engang? Gjennom Bring Sverige?

 

Det kan nok ikke selgeren heller, Norgespakken er kun innad i Norge, gjennom Posten.

 

Men, dersom man har bedriftsavtale med Bring kan man selvfølgelig sende sporbare pakker fra Sverige til Norge, som leveres ut av Posten, rett i postkassen (eller hentes på postkontoret dersom den er for stor), nesten som Norgespakke.

 

Vipps er verre, man må ha norsk personnummer, bankkonto, bankID og være folkeregistrert i Norge, for å bruke Vipps.

Svenskene har Swish, som ikke har noen tilknytning til Vipps, men det hjelper lite når du betaler med Vipps ?

Lenke til kommentar

Man undres jo litt hvordan en svenske bosatt i Sverige skal motta betaling med Vipps ?

Vel det viste seg at denne Svensken bor i Norge i vekedagene og kan sende pakken fra Norge. Ekstra fint for meg siden jeg slipper å betale for toll. At personen da har Vipps er kanskje ikke så rart hvis han bor mesteparten av tiden i Norge. Men burde jeg kreve mer informasjon og garantier av selger her?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan selger kan sende med Norgespakke fra Sverige engang? Gjennom Bring Sverige?

Selger bor i Norge i vekedagene har det kommet frem i ettertid av at jeg opprettet denne tråden. Da jeg opprettet denne tråden var jeg fortsatt på utkikk etter en selger i Sverige. Varen jeg er ute etter kan ikke bestilles fra Norge så jeg var avhengig av noen fra over grensa.

Lenke til kommentar

Det kan nok ikke selgeren heller, Norgespakken er kun innad i Norge, gjennom Posten.

 

Men, dersom man har bedriftsavtale med Bring kan man selvfølgelig sende sporbare pakker fra Sverige til Norge, som leveres ut av Posten, rett i postkassen (eller hentes på postkontoret dersom den er for stor), nesten som Norgespakke.

 

Vipps er verre, man må ha norsk personnummer, bankkonto, bankID og være folkeregistrert i Norge, for å bruke Vipps.

Svenskene har Swish, som ikke har noen tilknytning til Vipps, men det hjelper lite når du betaler med Vipps ?

 
Hva må jeg ha for å bruke Vipps?
Er du over 15 år trenger du:
  • BankID eller BankID på mobil - har du ikke dette, så tar du kontakt med banken din.
  • Norsk personnummer eller D-nummer
  • Norsk mobilnummer
  • Folkeregistrert adresse
  • Norsk Visa-kort eller Mastercard
  • Konto i en norsk bank
  • E-postadresse

 

Jeg antar at selger har D-nummer da og ellers oppfyller resten av kriteriene for Vipps. Selger bor i Norge i vekedagene så er jo forståelig om man har Vipps da.

Lenke til kommentar

Jeg antar at selger har D-nummer da og ellers oppfyller resten av kriteriene for Vipps. Selger bor i Norge i vekedagene så er jo forståelig om man har Vipps da.

 

 

Ja, generelt er man folkeregistrert i det landet man oppholder seg mest, så det kan også være svensken har norsk personnummer, med mindre han/hun er ansett som pendler, grensegjenger eller lignende, da kan det være D-nummer, men det spiller ingen rolle, man kan få Vipps dersom man har en av delene, samt norsk bankkonto og en adresse i Norge osv.

 

Generelt kan altså ikke svensker få Vipps, men svensker som bor eller jobber i Norge i lengre perioder kan få Vipps, slik også nordmenn som bor eller jobber i Sverige kan få Swish, det svenske alternativet til Vipps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det alfa og omega om hvor mye penger dette dreier seg om, jeg har nå både kjøpt og solgt ting på finn i over 10 år, vært svindlet én gang for 100 kroner. Jeg handler vanligvis for beløp som hvis jeg blir svindlet for så min økonomi ikke blir påvirket.

De gangene jeg ønsker å kjøpe noe som koster flere tusen kroner så er jeg litt nøye med å sjekke annonse og søke selger på Facebook så jeg danner meg ett bilde om hvem jeg handler fra.

Også når jeg selger ting så liker jeg ikke paranoide folk som tror dem vil bli svindlet for noe som er priset for 100 kroner,da kutter jeg kontakt med en gang da jeg orher ikke å bruke tid på noe som koster såpass lite.

Heldigvis så er dette ganske sjeldent og alle salg går fint selv om jeg er med utenlandsk bakgrunn.

Lenke til kommentar

Her er det alfa og omega om hvor mye penger dette dreier seg om, jeg har nå både kjøpt og solgt ting på finn i over 10 år, vært svindlet én gang for 100 kroner. Jeg handler vanligvis for beløp som hvis jeg blir svindlet for så min økonomi ikke blir påvirket.

De gangene jeg ønsker å kjøpe noe som koster flere tusen kroner så er jeg litt nøye med å sjekke annonse og søke selger på Facebook så jeg danner meg ett bilde om hvem jeg handler fra.

Også når jeg selger ting så liker jeg ikke paranoide folk som tror dem vil bli svindlet for noe som er priset for 100 kroner,da kutter jeg kontakt med en gang da jeg orher ikke å bruke tid på noe som koster såpass lite.

Heldigvis så er dette ganske sjeldent og alle salg går fint selv om jeg er med utenlandsk bakgrunn.

Det er snakk om en god del tusen her. Pakken er på vei nå, så får vi se om jeg får murstein i pakken eller det jeg faktisk har betalt for. Selger filmet pakking hjemme hos seg, pakken liggende på postkontoret og når pakken var overlevert til betjeningen etter at jeg hadde betalt med vipps.

 

Egentlig så burde jeg vel ha krevet at selger skulle pakket inn på postkontoret og filmet hele prosessen til overlevering, men jeg ville ikke virke for paranoid... vanskelig balanse det der.

 

Selger gir inntrykk av å være skikkelig når jeg ser på personens post historie på diskusjonsforumet vi møttes. Så jeg er egentlig ganske sikker på at dette ikke er en svindler.

 

Hvis jeg blir lurt så har jeg nok kontaktinformasjon og beviser til å lage oppstyr.

 

Har sporing på pakken så følger med på forsendelsen, tar nok noen dager før jeg har den. Akkurat nå står det:

 

Avvik i produksjonen

Årsak: Innlevert etter frist

Tiltak: Videresendes neste virkedag

 

Den har ikke flyttet på seg siden den ble levert i går. Bør dette bekymre meg? Den burde vel bli sendt i dag.

 

Edit:

Nå er den sendt videre, så alt i orden :p

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...