Gå til innhold

Kjøpe på finn.no uten å møte selger (Sverige), hvordan gjøre dette trygt?


Anbefalte innlegg

Har aldri kjøpt på Finn før. Hvordan bør jeg gå frem for å sikre en sikker handel? Jeg blir ikke helt klok på Finn.no sine hjelpesider. De foreslår at jeg møter selger fysisk eller bruker det som ser ut som en fysisk kontrakt: https://www.forbrukerradet.no/forside/kontrakter Men det hjelper meg jo ikke.

 

Må også sies at selger er Svensk bosatt i Sverige. Hvor mye kompliserer det saken?

 

Noen som har gode råd her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg eventuelt bruke Paypal til å betale med på Finn.no? Det burde vel være en grei og relativt sikker løsning?

 

Du hverken handler eller betaler til finn.no. Du handler/betaler direkte til en annen bruker på Finn. Finn har ingenting med selve handelen å gjøre, de bare formidler reklame for varer som er til salgs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jeg eventuelt bruke Paypal til å betale med på Finn.no? Det burde vel være en grei og relativt sikker løsning?

Ingenting er sikkert ved en Finn.no handel, alt ansvaret står på deg hvis du velger å sende penger før du mottar varen. Jeg ville unngått å handlet fra en som er bosatt i et annet land.

Lenke til kommentar

Kan jeg eventuelt bruke Paypal til å betale med på Finn.no? Det burde vel være en grei og relativt sikker løsning?

 

Som selger ville jeg aldri akseptert PayPal bare fordi jeg må sende varen med sporet/rekommandert post, noe som koster en god del mer for kjøper og kan fjerne hele poenget med handelen. Dersom jeg ikke kan bevise at den er levert kan du klage når som helst og få pengene tilbake. Å møte personlig er beste løsning med mindre du vil betale mye for frakt eller sitte med all risiko (betale på forskudd med urekommandert post), men det er nå bare min mening.

 

Avsender må kanskje også forstå reglene for å fylle ut tollpapirer, noe ganske mange ansatte på nærbutikker ikke informerer om eller bryr seg om. Du må også betale full merverdiavgift (25%) og evt. gebyrer operatør tar på varer som sendes mellom Norge og Sverige, da Norge ikke er med i EU.

 

Her finner du prisene for det: https://www.posten.no/sende/brev/med-sikkerhet/rekommandert-brev

https://www.posten.no/priser

 

Redigert: har dårlig vane med å redigere ting, så jeg skulle nå bare si at jeg fjernet en påstand fra teksten.

Endret av ddb2002
Lenke til kommentar

Ingenting er sikkert ved en Finn.no handel, alt ansvaret står på deg hvis du velger å sende penger før du mottar varen. Jeg ville unngått å handlet fra en som er bosatt i et annet land.

Nå viser det seg at personen kan sende pakken fra Norge så det løser jo en del problemer for meg med toll og slikt.

 

Som selger ville jeg aldri akseptert PayPal bare fordi jeg må sende varen med sporet/rekommandert post, noe som koster en god del mer for kjøper og kan fjerne hele poenget med handelen. Dersom jeg ikke kan bevise at den er levert kan du klage når som helst og få pengene tilbake. Å møte personlig er beste løsning med mindre du vil betale mye for frakt eller sitte med all risiko (betale på forskudd med urekommandert post), men det er nå bare min mening.

 

Avsender må kanskje også forstå reglene for å fylle ut tollpapirer, noe ganske mange ansatte på nærbutikker ikke informerer om eller bryr seg om. Du må også betale full merverdiavgift (25%) og evt. gebyrer operatør tar på varer som sendes mellom Norge og Sverige, da Norge ikke er med i EU.

 

Her finner du prisene for det: https://www.posten.no/sende/brev/med-sikkerhet/rekommandert-brev

https://www.posten.no/priser

 

Redigert: har dårlig vane med å redigere ting, så jeg skulle nå bare si at jeg fjernet en påstand fra teksten.

Nå som det viser seg at pakken kan sendes fra Norge så kan vi vel benytte oss av postoppkrav? Det virker jo som en grei løsning for både kjøper og selger? Jeg betaler gjerne frakten på forhånd til selger hvis selger sier seg villig til å sende pakken med norgespakke og postoppkrav slik at jeg får et sporingsnummer.

 

Tanker om dette?

Lenke til kommentar

Nå viser det seg at personen kan sende pakken fra Norge så det løser jo en del problemer for meg med toll og slikt.

 

Nå som det viser seg at pakken kan sendes fra Norge så kan vi vel benytte oss av postoppkrav? Det virker jo som en grei løsning for både kjøper og selger? Jeg betaler gjerne frakten på forhånd til selger hvis selger sier seg villig til å sende pakken med norgespakke og postoppkrav slik at jeg får et sporingsnummer.

 

Tanker om dette?

Postoppkrav hjelper ingenting mot svindel. Dersom han skal svindle deg, så er det jo bare å sende en murstein. Du får jo ikke pakken før du har betalt, og når du har betalt så har du vel ingen angrerett?

 

Det eneste postoppkrav er godt for er om du skal kjøpe noe av en somlepave, som bruker fem uker på å sende varen etter at du har betalt.

Lenke til kommentar

Nå som det viser seg at pakken kan sendes fra Norge så kan vi vel benytte oss av postoppkrav

 

 

Som nevnt ovenfor, postoppkrav gir null sikkerhet i forhold til svindel.

 

Dersom du er komfortabel med å betale på forskudd, som er akkurat like lite sikkert som postoppkrav, så er det ofte det enkleste.

 

Du kan betale med PayPal, de fleste selgere vil nok insistere på at du da betaler som "venner og familie", ettersom det ikke utløser gebyrer eller returrett.

 

Det enkleste er nok bare å overføre direkte til selgers bankkonto.

Du kan benytte TransferWise for raskere og billigere overførsler til utlandet, du trenger bare selgers IBAN (internasjonalt kontonummer).

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Som nevnt ovenfor, postoppkrav gir null sikkerhet i forhold til svindel.

 

Dersom du er komfortabel med å betale på forskudd, som er akkurat like lite sikkert som postoppkrav, så er det ofte det enkleste.

 

Du kan betale med PayPal, de fleste selgere vil nok insistere på at du da betaler som "venner og familie", ettersom det ikke utløser gebyrer eller returrett.

 

Det enkleste er nok bare å overføre direkte til selgers bankkonto.

Du kan benytte TransferWise for raskere og billigere overførsler til utlandet, du trenger bare selgers IBAN (internasjonalt kontonummer).

Jeg er ikke komfortabel med å betale på forskudd annet enn frakt. Frakten betaler jeg gjerne på forskudd.

 

Jeg er mer opptatt av at jeg faktisk får noe tilsendt i dette tilfellet slik at jeg kan gjøre en god vurdering før jeg betaler på postkontoret. Er også greit å få sporing med posten mens jeg venter.

 

Jeg har også kontakt med selger via andre kanaler og vi kan se hverandres post historie, selger virker troverdig. Jeg tror vi begge har gode intensjoner her. Ingen av oss er tjent med en dårlig handel og et påfølgende dårlig rykte.

Lenke til kommentar

Får spørre pent om du kan åpne / se oppi før du betaler for den da ;P

 

Jeg har selv jobbet i butikk, og selv om noen arbeidere skal "være grei" med deg og slå inn en pakke på 10.03 KG som 10KG fremfor 20KG, så veier Posten den og så må du betale for 20KG og gebyr. Det er flott å stå der og få kjeft for dette, det skal jeg si deg. Om du åpner postoppkrav uten å signere da kan Posten kreve pengene for den fra deg likevel, det er nemlig slik regelverket er, egentlig skal den aldri åpnes med det kan jo hende noen arbeidere skal være grei med deg her også...

 

Det å ha postpoppkrav kan være dyrt for selger, ettersom kjøper kan la være å hente og du må betale alle gebyrer selv ettersom en kjøper som ikke avhenter pakken neppe bryr seg om å tilbakebetale for postoppkrav heller. Jeg ville sagt at man må stole på kjøper nok til å gjøre dette på normal måte, eller la være å sende noe som helst. Men, ja, jeg er ikke deg - eller selgeren.

Det går begge veier, enkelte metoder gir mer risiko til kjøper, andre til selger. Jeg vil tro alle selgere ønsker å forsikre seg mot svindel, bare fordi dette kan gi store tap.

 

En annen ting er om postoppkrav faktisk går å bruke til et annet land? Det tviler jeg svært på. Operatør i Danmark og Sverige er jo PostNord, deres system er jo noe helt annet. Du har jo den at om pakken sendes med postoppkrav så har Posten kontonr, om du har lov til å hente dette ut for å anmelde det er en annen sak. Jeg har opplevd å få nektet å hente ut personinfo i en tyverisak, og dette forstår jeg godt pga privatliv.

Endret av ddb2002
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da blir det til at jeg betaler på Vipps. Selger vil at jeg overfører penger før han sender pluss frakt med norgespakke, han har dårlig erfaring med paypal visstnok. Er det noe mer jeg kan gjøre her for å sikre meg at dette blir skikkelig? Jeg liker ikke å gamble på at selger gjør jobben etter at jeg har betalt.

 

Kan jeg legge til noen ekstra lag med sikkerhet her?

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Da blir det til at jeg betaler på Vipps. Selger vil at jeg overfører penger før han sender pluss frakt med norgespakke, han har dårlig erfaring med paypal visstnok. Er det noe mer jeg kan gjøre her for å sikre meg at dette blir skikkelig? Jeg liker ikke å gamble på at selger gjør jobben etter at jeg har betalt.

 

Kan jeg legge til noen ekstra lag med sikkerhet her?

Jeg har filma/tatt bilder underveis av pakkinga og pakken, frem til den har "klistremerke", og fått vippsa rett før den sendes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...