Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Innfelt strømkanal med RJ-45-uttak. Men hva med switchen?


Anbefalte innlegg

Noen her som er kyndige på oppussing for nerder?

 

Fruen og jeg skal innrede kjellerstuen som arbeidsrom/nerdebule, og har nå strippet det hele tilbake til betongen. Rommet skal få nytt gulv, nytt tak, og nye vegger. En del av sistnevnte skal etter planen få innfelt kabelkanal (slik man ser på kontorer etc) med to strømkurser i - en til data og en til diverse annet - samt en haug med stikk plassert med jevne mellomrom.

 

På ene veggen går det en kanel (gammelt elektrorør, ser det ut til) opp gjennom taket, til en koblingsboks i stuen, under TVen. Det er også her fiberet kommer inn, og dermed står ruteren vår også her. Planen er å trekke CAT6 gjennom røret og ned til nerdebula under, og så plassere diverse RJ45-uttak rundt om passende steder i kanalen.

 

Det som er problemet er imidlertid patcheskapet - eller rettere sagt, mangelen på det. Vi vil helst ikke ha et stort skap på veggen, og jeg tenkte derfor i stedet å legge switchen i et innfelt (hjemmesnekret) skap i veggen, akkurat der kabelen kommer ned og over eller under den innfelte kanalen. Elektriker'n sier kanalen bygger 72 mm ut fra veggen, og med 68 mm lekter som spikerslag og 12 mm kryssfinér utenpå, er vi på 80 mm, som burde holde.

 

Men her er mine spørsmål:

 

En 16-port gigabit switch burde få plass i et slikt skap, men hvordan skal vi gjøre det med tanke på strømforsyningen til den? Er det mulig å få koblet opp en skjult stikkontakt i et slikt skap? Er det rent brannteknisk innafor?

 

Hvilke andre løsninger bør vi vurdere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Switcher er ikke glad i at det blir varmt rundt de, da får de kortere levetid. Dette kan kanskje løses med hull i kryssfineren?

 

Angående strøm ville jeg sett på POE-switcher, altså at selve switchen strømføres via CAT6-kabelen (de har ofte POE-passthrough). Routeren din har sikkert ikke POE, men det kan løses med en injector oppe i stuen.

 

Dere bør kontrollere manualen til valgt switch for å se om det er krav til avstand til brennbart/tildekning.

Lenke til kommentar

Angående strøm ville jeg sett på POE-switcher, altså at selve switchen strømføres via CAT6-kabelen (de har ofte POE-passthrough). Routeren din har sikkert ikke POE, men det kan løses med en injector oppe i stuen.

En ting å merke seg her er at dersom (PoE-)switchen selv strømforsynes via PoE, klarer den som regel ikke å forsyne tilkoblet utstyr med PoE dersom man skal ha f. eks. kameraer, aksesspunkter osv.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Trenger ikke POE ut fra switchen. Kun printer, pcer, laptops, server etc som skal kobles på. Skal vi kjøre kameraer etc så har serveren (Synology DS2415+) god støtte for slikt.

 

Var det jeg regnet med :) Punkter i kanal har såpass god tilgang på strøm at det er sjeldent der POE blir en prioritet

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...