Gå til innhold

DNB: Norges største lånehai.


monitor

Anbefalte innlegg

Norges største og grådigste bank har nå satt opp renten igjen, nesten raskere enn når jeg betaler med kort i en betalingsterminal. Vanlige lånetagere må nå ut ned hele 3,22% effektiv rente.NIBOR ligger på 1;50-1,55. Banken tar dermed dobbelt så mye enn det koster de å låne inn penger. Banken har historisk høy fortjeneste både fordi utlånsmengde er skyhøy som en følge av skyhøye boligpriser, og fordi de i tillegg tar seg meget godt betalt. En margin på vel 1,7 % er skyhøy sammenlignet med få år siden. Bankens nye sjef har dessuten varslet å vill ha en større andel av ågerentemarkedet, hvor de vil ha 12% nominell rente fra deg. Politikerne er igjen fraværende. De er jo enige i at vanlige boligeiere/ lønnsmottagere skal flås. Alle får lov. Boliglån er nesten 100% risikofri utlån, i motsetning til utlån til de store næringsaktørene ( slike som «Ulven» som lot banker ( og flere) betale for idiotiet han gjennomførte ned Seadrill.).

Bompengerpartiet har vi fordi bilister blir flådd for penger, men i forhold til hva bankene med DNB i spissen flår oss for så er dette å regne som vekslepenger!

Endret av monitor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norges største og grådigste bank har nå satt opp renten igjen, nesten raskere enn når jeg betaler med kort i en betalingsterminal. Vanlige lånetagere må nå ut ned hele 3,22% effektiv rente.NIBOR ligger på 1;50-1,55. Banken tar dermed dobbelt så mye enn det koster de å låne inn penger. Banken har historisk høy fortjeneste både fordi utlånsmengde er skyhøy som en følge av skyhøye boligpriser, og fordi de i tillegg tar seg meget godt betalt. En margin på vel 1,7 % er skyhøy sammenlignet med få år siden. Bankens nye sjef har dessuten varslet å vill ha en større andel av ågerentemarkedet, hvor de vil ha 12% nominell rente fra deg. Politikerne er igjen fraværende. De er jo enige i at vanlige boligeiere/ lønnsmottagere skal flås. Alle får lov. Boliglån er nesten 100% risikofri utlån, i motsetning til utlån til de store næringsaktørene ( slike som «Ulven» som lot banker ( og flere) betale for idiotiet han gjennomførte ned Seadrill.).

Bompengerpartiet har vi fordi bilister blir flådd for penger, men i forhold til hva bankene med DNB flår oss for så er dette å regne som vekslepenger!

 

Har du funnet ett lån med effektiv rente på 1.50 så har du funnet ett kupp, som også er en god del bedre enn renten på husbanklånet. For å gjøre det enklere for oss kunne du lagt ut link til det lånet? slet litt med å finne det, men effektiv rente på 1.50 er en ganske god deal. Selvfølgelig vil enkelte banker være dyrere enn andre, ingenting å skyve innunder en stol det og burde vel ikke kommet som noe sjokk på noen. 

 

Dette gjelder jo ikke bare DNB. SPV er heller ingen "billig" bank, og det er vel flere som følger.

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du funnet ett lån med effektiv rente på 1.50 så har du funnet ett kupp, som også er en god del bedre enn renten på husbanklånet. For å gjøre det enklere for oss kunne du lagt ut link til det lånet? slet litt med å finne det, men effektiv rente på 1.50 er en ganske god deal. Selvfølgelig vil enkelte banker være dyrere enn andre, ingenting å skyve innunder en stol det og burde vel ikke kommet som noe sjokk på noen. 

 

Dette gjelder jo ikke bare DNB. SPV er heller ingen "billig" bank, og det er vel flere som følger.

NIBOR er interbankrenten..renta de betaler selv for innlån. DNB har rentemakta fordi de er størst og er markedsleder.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du står helt fritt til å bytte bank.

 

Jeg har ikke lån der, men andre banker vil følge etter.

Ja, jeg kan bytte bank. Da vil du også bli flådd med nye gebyrer, avgifter osv.

 

Er man uenig i ting kan man flytte fra Norge, og vil vi ikke betale en overpris på i snitt 43% over EU, så kan man jo kjøpe alt i Polen. Er man misfornøyd med at 1/3 del av de kvinnelige studenter har alvorlige psykiske plager, så kan man vel bare gå på skole i Finland. I det hele tatt..liker man ikke livet, så kan man vel slutte med det også.

Flotte løsninger!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

NIBOR er interbankrenten..renta de betaler selv for innlån. DNB har rentemakta fordi de er størst og er markedsleder.

 

ja, men det sier vel ikke så mye. Danske bank har 3.54 i effektiv flytende rente på boliglån under 2 mill. Over 2 mill. er den på 3.37. Rentemakt? Som sagt tidligere står en frivillig til å bytte bank. Du skal ha det til at DNB er Norges største lånehai, noe jeg mener er feilaktig, men i så tilfelle burde vel lånetakerne hatt ett kurs i økonomi?

Endret av FranZe
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da er de enda verre. Men det er ikke noe argument. Poenget er at vanlige folk blir flådd fra alle kanter, og at det ikke er grenser for flåinga. Det må det bli en slutt på. Hvorfor skal boliglånskunder betale for finansverdens og aksjeeiernes umettelige grådighet med velsignelse fra hele den politiske elite? DNB går foran fordi de kan

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og dei neste dagane følgjer dei fleste andre storbankane etter. Styringsrenta går opp og lånerenta går opp. Sånn har det jo alltid fungert og DNB er på ingen måte unike her. Finn ein anna bank om du får betre rente der.

Endret av Zeph
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og dei neste dagane følgjer dei fleste andre storbankane etter. Styringsrenta går opp og lånerenta går opp. Sånn har det jo alltid fungert og DNB er på ingen måte unike her. Finn ein anna bank om du får betre rente der.

https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/

Marginene bankene tar er dobbel så høye enn før. Samtidig har utlånsmengen økt voldsomt. Jeg har ikke lån i DNB, og poenget er FLÅINGA. Å bytte bank har marginale konsekvenser for FLÅINGA.

Det er som ned strømpriser..å bytte sparer deg for noen ører, mens totalprisen for en kw. Ligger langt over en krone.

Eller bensinpriser, som aldri vært høyre, tross lavere dollar og råfatpris. Det du « sparer» er på bensinkortet, mens Cirkle ( markedsleder ensidig har kuttet ut konkurransen i markedet. Alt dette er fakta og ikke synsing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lån der, men andre banker vil følge etter.

Ja, jeg kan bytte bank. Da vil du også bli flådd med nye gebyrer, avgifter osv.

 

Er man uenig i ting kan man flytte fra Norge, og vil vi ikke betale en overpris på i snitt 43% over EU, så kan man jo kjøpe alt i Polen. Er man misfornøyd med at 1/3 del av de kvinnelige studenter har alvorlige psykiske plager, så kan man vel bare gå på skole i Finland. I det hele tatt..liker man ikke livet, så kan man vel slutte med det også.

Flotte løsninger!

Vær så snill å ikke begynne med dette maset om deprimerte studenter igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spent på sutringen her inne dersom rentenivået stiger til et mer «normalt» nivå.

Den totale boligutgiftsposten til folk er allerede skyhøy og belåningsgraden har gått fra 2,5 til 3,5 ganger årsinntekt. Samtidig advarer sentralbanksjefen hvert år at han er bekymret for det høye låneopptaket til husholdninger, som i klar tekst betyr at folk må låne mer for å klare seg..Stiger renten mer vil flere havne der mang havnet på 90 tallet.

Livskvaliteten til store samfunnsgrupper er allerede på full fart ned, både historisk og i internasjonal sammenheng. Å kalle det for « sutring» er en grov skivebom.

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Da er de enda verre. Men det er ikke noe argument. Poenget er at vanlige folk blir flådd fra alle kanter, og at det ikke er grenser for flåinga. Det må det bli en slutt på. Hvorfor skal boliglånskunder betale for finansverdens og aksjeeiernes umettelige grådighet med velsignelse fra hele den politiske elite? DNB går foran fordi de kan

 

Selvfølgelig er det ett argument, dette har jo ren tilknytning til trådtittelen. Er ikke min skyld at du har valgt den linjen. Her skal du "hetse" DNB som en stor stygg ulv, men når du skjønner hvordan det egentlig ligger an blir det til; Å bytte bank har marginale konsekvenser for FLÅINGA. Da sliter jeg litt med å forstå hvor du er på vei hen.. 

Endret av FranZe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ett argument, dette har jo ren tilknytning til trådtittelen. Er ikke min skyld at du har valgt den linjen. Her skal du "hetse" DNB som en stor stygg ulv, men når du skjønner hvordan det egentlig ligger an blir det til; Å bytte bank har marginale konsekvenser for FLÅINGA. Da sliter jeg litt med å forstå hvor du er på vei hen.. 

.

Det at DNB er største lånehai er jo et faktum. Det utelukker ikke andre lånehaier. Å påpeke og underbygge det med fakta er saklig. Å kalle det for hets er usaklig

Lenke til kommentar

.

Det at DNB er største lånehai er jo et faktum. Det utelukker ikke andre lånehaier. Å påpeke og underbygge det med fakta er saklig. Å kalle det for hets er usaklig

Lånehai definerer jeg i dette tilfelle som en bank som gir ut boliglån, hvis vi skal holde dette litt saklig. At det er så mange som velger å ta opp lån i en så dårlig bank tyder på at det er utrolig mange som skulle hatt ett kurs i økonomi. At DNB er så store som du skal ha det til er vel kundene som velger sin feil? Mer saklig enn det går det jo ikke an å få det spør du meg.

 

Usaklig synes jeg det blir når en sammenligner å bytte bank med å gjøre slutt på sitt eget liv m.m. Her er det DNB for alle penga, koste hva det koste vil. 

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lånehai definerer jeg i dette tilfelle som en bank som gir ut boliglån, hvis vi skal holde dette litt saklig. At det er så mange som velger å ta opp lån i en så dårlig bank tyder på at det er utrolig mange som skulle hatt ett kurs i økonomi. At DNB er så store som du skal ha det til er vel kundene som velger sin feil? Mer saklig enn det går det jo ikke an å få det spør du meg.

 

Usaklig synes jeg det blir når en sammenligner å bytte bank med å gjøre slutt på sitt eget liv m.m. Her er det DNB for alle penga, koste hva det koste vil.

 

DNB er bjellesau, akkurat som Cirkle på bensinpriser.slik er det. Når det gjelder konkurranse så finnes det svært lite reel konkurranse i boliglånsmarkedet også fordi DNB er store på boligsalgsmarkedet. Norge er et lite land med få aktører på alle fronter og makten til de største selskaper er enorm. Avansen på boliglån ifht. Interbankrenten er enorm i Norge. Heldigvis er det en enorm pengemengde i boliger ( sammenlignet med før men også internasjonalt) slik at det er mange banker som kan tilby langt bedre lånebetingelser enn DNB. Allikevel er avansene banker tar ( med DNB som den «stygge ulven» - ikke mine ord- i spissen) helt uvirkelige. Med den enorme veksten i boliglånsmarkedet, så burde avansen har gått NED og ikke doblet seg i løpet av en tiårsperiode. Lånekunder blir ranet, og overskuddet fra bankenes utlån til boliglån er vanvittig høye. Det verste er dog at politikere og media ikke opplyser folk om dette, og lar det skure og gå. De fleste har en VG og Dagbladet virkelighet, spekket med «Norge er best» syndromet. De aksepterer skyhøye utgifter til varer, tjenester, strøm, lån osv., selvom inntektene stadig blir dårligere for folk flest sammenlignet med især mellomeuropa, men også i nordisk sammenheng.

Finansverden ( igjen med DNB i spissen) har en viktig andel i at stadig flere ikke klarer å betjene vanlige utgifter og forpliktelser. Norge ligger også ekstremt dårlig an når det gjelder totalgjeld for vanlige husholdninger.

Når jeg strekker strikken langt så er det sarkastisk ment: man få diskutere hva man skal gjøre med disse fakta istedenfor å hoste opp banale lettvinte løsninger, som som oftest går utpå at enhver har ansvar for sin egen livssituasjon, uten at det har en sammenheng med den umettelige grådigheten, politisk virke og et ønske om totalkontroll ( total begrensning av vanlige folks frihet). Jeg har levd en stund og er mellomeuropeer, men har bodd i Norge siden 1980, så jeg følger godt med på utviklingen både her og der, også fordi jeg har en bakgrunn fra en stor internasjonal bank. Tro meg: Norge er annerledeslandet, men de siste årene med svært negativ fortegn. Det gjelder ikke meg selv; jeg tåler ekstremrenter og har overlevd krisen med opptil 22%. Tidlig på 90 tallet. Allikevel er dagens situasjon langt alvorligere. Den totale boligkostnaden er skyhøy ( økte avanser banker, eiendomsskatt, kommunale avgifter som mangler bakkekontakt, skyhøye kraftpriser, reduserte fradrag for boliglån, økte vedlikeholdskostnader, skyhøye boligpriser osv.) Renter på boliglån har også fullstendig mistet sin sosiale profil, især for offentlig ansatte, som ikke har fått kompensert dette tapet gjennom lønn. Så hva banker (DNB som markedsleder) foretar seg er særdeles utslagsgivende for folks økonomi, og derav frontalangrepet mot grådige DNB ( the biggest shark)

Lenke til kommentar

DNB

 

Kompis, kan du bruke paragrafer?

 

Ja, jeg er enig med deg, verden er ikke rettferdig. Det er jo heller ikke meningen. Mennesker er de mest ondsinnede, grådige, maktsjuke skapningene som finnes.

 

Livet handler om å gjøre det beste ut av kortene du har fått. Om jeg velger å være kunde i DNB eller ikke er vel ikke verdens undergang for deg.

 

Lånekunder blir ikke ranet. De har godtatt vilkårene og inngått avtaler.

 

Hvis man er på bunn av næringskjeden og lever hånd til munn, så bør man kanskje se på mulighetene man har, og prøve å forbedre situasjonen man er i.

 

Ja, jeg er enig i det du sier om at Norge er et molboland og politikerne våre ikke representerer majoritetens interesser.

 

Dype pust med magen nå monitor..

Lenke til kommentar

Spent på sutringen her inne dersom rentenivået stiger til et mer «normalt» nivå.

Normalt, for hva?

 

En trygg økonomi i vekst?

161879.gif

 

Renten i dag bør ligge på rundt en tredjedel av gjennomsnittsrenten for 80-90-tallet for at renteutgiftene i dag, for dagens inntekter, skal ligne på datidens renteutgifter for boliglån, med datidens inntekter.

 

Om huset kostet million kroner, og du tok opp hele summen i lån med inntekt på 200 000 i 1992, så trenger du 4.5 millioner kroner i lån for samme huset i dag, mens inntekten er 450 000.

 

1992: Med 6% rente, så ville du og en person til med lik inntekt betalt ned lånet på 30 år om hver av dere betalte 36 000 kr i året, eller 18% av hver av deres inntekt, hver på 200 000.

 

2018: Med 2% rente, så ville du og en person til med lik inntekt betalt ned lånet på 30 år om hver av dere betalte 100 000 kroner i året, eller 22.2% av hver av deres inntekt, hver på 450 000.

 

 

---

 

...

 

https://www.smartepenger.no/lan/300-renten-de-siste-arene

 

Men så lå den faktiske renten på 14% i 1992.

 

Og jeg er glad for at jeg lever i 2019, tross alt.

Men å være rik eller allerede boligeier med ekstra rom å leie ut i 1980-1990 må ha vært et eventyr, der pengene formerer seg som hormoninjiserte kaniner.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...