Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stanse trakassering før det skjer - ved advarsel


divad

Anbefalte innlegg

Trakassering, definisjon fra Wikiperdia: 

 

"Trakassering er handlinger, unnlatelser eller ytringer som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende. For å regnes som trakassering må det oppleves som urimelig og uønsket av den som utsettes for det"

 

Jeg har en venninne som har slått seg sammen med en tidligere kamerat av meg og han forteller henne historier han lagde i fjor da han var interessert i meg og jeg avstod. Det drev han til sjalusi og til detektivarbeid i amatørformat. Det han fôrer henne med nå, er ikke fakta. Hun har nevnt til en tredje bekjent av meg at dette har hun tenkt å bruke i mot meg, for egen vinnings skyld. Antagelig for å presse meg til å la henne bo lenger enn hva oppsigelsen krever (jeg har sendt henne oppsigelse på leieforholdet i leiligheten min, da den skal selges. Det er hun godt informert om, men det passer henne visst dårlig). 

 

Problemstilllingen er: Jeg ønsker å komme henne i forkjøpet og sende en rekommandert advarsel om å slutte med ryktespredningen, og at hun ikke tar kontakt med uskyldige som historiene hans inkluderer. De to rykter at jeg har et forhold med en kollega, og hun ønsker å fortelle dette til kona hans, og til kjæresten min. Det ville være utrolig flaut og uprofft, og antagelig opprørende for både kollegaen og kona. Og ikke minst kjipt for arbeidsforholdet til min kollega. Kjæresten min har jeg informert. Jeg kunne informert min kollega også, men håper jeg slipper å ta dette opp i sin helhet med en advarsel. 

Derfor: 

 

Jeg ser for meg å forfatte et brev som beskriver trakassering og dens strafferamme, og at jeg vil anmelde henne hvis hun tar kontakt med kona (og kjæresten min). Jeg vil formulere at jeg vil ha meg frabedt hennes interesse i mitt privatliv, og at hun slutter å spre historier hun ikke har belegg for, og lar meg og mine relasjoner være i fred. Formålet er å slippe å slukke brann, med at den aldri starter. For hvis hun tar kontakt med dem vil alle hennes henvendelser logges med en senere dato enn min daterte advarsel. 

 

Har noen forslag til formuleringer i et slikt brev, evt andre ting jeg bør tenke på eller ha med?

På forhånd mange takk!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trakassering er generelt sett ikke straffbart. Alvorligere tilfeller av trakassering faller under forbudet mot plagsom og hensynsløs adferd, men ryktespredning er ikke nok. Det tidligere regelverket om ærekrenkelser kunne rammet forholdet, men det er nå en sivil institusjon, ikke en strafferettslig.

 

Jeg er også usikker på hva du regner med å oppnå med din advarsel. En person som får seg forelagt advarselen og "historien" vil fortsatt måtte velge hvilken fremstilling som er sann, og for mange mennesker tror på ordtaket om "ingen røyk uten ild".

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Trakassering er generelt sett ikke straffbart. Alvorligere tilfeller av trakassering faller under forbudet mot plagsom og hensynsløs adferd, men ryktespredning er ikke nok. Det tidligere regelverket om ærekrenkelser kunne rammet forholdet, men det er nå en sivil institusjon, ikke en strafferettslig.Jeg er også usikker på hva du regner med å oppnå med din advarsel. En person som får seg forelagt advarselen og "historien" vil fortsatt måtte velge hvilken fremstilling som er sann, og for mange mennesker tror på ordtaket om "ingen røyk uten ild".

Med at «trakassering generelt sett ikke er straffbart», mener du da at det er forskjell på teori og praksis?

Med å referere til Strl § 263 Trusler, § 266 Hensynsløs atferd og § 267 Krenkelse av privatlivets fred tenker jeg at dama kan motiveres til å skrinlegge planene sine - og det er det jeg ønsker å oppnå, ikke å fengsle henne.

Jeg ønsker ikke en storm i miljøet hun trakterer og oppmerksomhet rettet mot meg. Jeg har rygg til å bære det, men har en del andre ting jeg ønsker å bruke energien min på istedenfor en 40 år gammel dame som enda er bitter på at hun ikke kom inn på Teaterhøyskolen. Det var sarkasme. Vil bare ha en rask stopp for dette trollet.

 

Vet ikke hva du mente med siste, jeg er ikke bekymret om hva hun tror. Jeg har ikke tenkt å fremstille noen historie, kun et datert brev med advarsel som jeg kan referere til hvis hun for eksempel henvender seg til noen pr SMS, samtale, facebook, etc så er henvendelsen datert. Håper hun skjønner litt mer av alvoret i slik plagsom oppførsel og heller roer impulsene sine.

Lenke til kommentar

Tror du virkelig at dette vil stoppe henne? Enten så vet hun nok til å mene at advarselen du kommer med ikke er reell, eller så er hun dum nok til å ikke bry seg.

 

I begge tilfeller har du kastet bort tid og energi på noe du ikke vil kaste bort tid og energi på, og samtidig kanskje gitt vedkommende noe mer å klage over og spre rykter om. Som krikkert er inne på, folk kan fort tenke hvorfor du bruker tid og energi på dette som du selv mener det ikke er noe hold i?

 

Bruk de reelle virkemidlene du har. Dersom du har gitt henne en lovlig oppsigelse så kan du evnt gå til neste skritt dersom hun ikke etterfølger denne. Da har du og en litt mer konkret situasjon som kan lettere dokumenteres, uten at det åpenbart fremstår som en hevnsak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med at «trakassering generelt sett ikke er straffbart», mener du da at det er forskjell på teori og praksis?

Med å referere til Strl § 263 Trusler, § 266 Hensynsløs atferd og § 267 Krenkelse av privatlivets fred tenker jeg at dama kan motiveres til å skrinlegge planene sine - og det er det jeg ønsker å oppnå, ikke å fengsle henne.

Det du har beskrevet i første innlegg rammes hverken av straffeloven §§ 263 om trusler eller 267 om krenkelse av privatlivets fred. For brudd på § 263 kreves det at man truer med en straffbar handling. For brudd på § 267 kreves det (med snevre unntak) at man sprer opplysninger som er sanne. Det er heller tvilsomt om dette rammes av § 266 om hensynsløs adferd, fordi adferden må være straffverdig, og ryktespredning vil sjelden være det.

 

Med mindre du er forsiktig risikerer du å begå en straffbar handling selv. Å true med anmeldelse for noe som ikke er straffbart kan regnes som forsøk på oppdiktet anklage, avhengig av omstendighetene (straffeloven § 225).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...