Gå til innhold

Telenor skrudde faktisk av RCS-støtten i fjor. Plan­legger relansering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg jobbet i Telenor under lansering av RCS for noen år siden og var deltaker på endel av informasjonen som var i forbindelse, og ihvertfall internt ble vi forklart hvordan løsningen fungerte, og jeg synes å huske at Googles løsning skulle falle tilbake til SMS dersom RCS var utilgjengelig - det var ett av sticking pointene for hvorfor Google ble valgt som RCS leverandør. Det var også masse flere funksjoner i RCS løsningen til Google som aldri var blitt lansert.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er høyst merkelig at de ikke informerer at tjenester tas ned.

 

Jeg fikk denne SMSen 12. Mai 2015:

«Hei!

SMS+ er en tjeneste vi har testet i markedet i en lengre periode. Vi beklager å måtte meddele at testperioden er over og at tjenesten legges ned og vil være utilgjengelig fra 12.juni. Les mer om hvordan du kan laste ned din SMShistorikk til din PC/MAC her: www.smspluss.no.

Har du spørsmål, send oss en epost på: [email protected].

Mvh. Telenor Digital»

 

I tillegg mener jeg jeg fikk flere e-poster også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk denne SMSen 12. Mai 2015:

«Hei!

SMS+ er en tjeneste vi har testet i markedet i en lengre periode. Vi beklager å måtte meddele at testperioden er over og at tjenesten legges ned og vil være utilgjengelig fra 12.juni. Les mer om hvordan du kan laste ned din SMShistorikk til din PC/MAC her: www.smspluss.no.

Har du spørsmål, send oss en epost på: [email protected].

Mvh. Telenor Digital»

 

I tillegg mener jeg jeg fikk flere e-poster også.

Dette var nok en annen tjeneste med samme navn. Våre kolleger i TU omtalte den i 2014: 

https://www.tu.no/artikler/denne-lar-deg-sende-og-motta-sms-pa-pc-og-ipad/229419

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er høyst merkelig at de ikke informerer at tjenester tas ned.

 

Jeg fikk denne SMSen 12. Mai 2015:

«Hei!

SMS+ er en tjeneste vi har testet i markedet i en lengre periode. Vi beklager å måtte meddele at testperioden er over og at tjenesten legges ned og vil være utilgjengelig fra 12.juni. Les mer om hvordan du kan laste ned din SMShistorikk til din PC/MAC her: www.smspluss.no.

Har du spørsmål, send oss en epost på: [email protected].

Mvh. Telenor Digital»

 

I tillegg mener jeg jeg fikk flere e-poster også.

Dette er en annen tjeneste. SMS+ i denne sammenhengen var ett program som lot deg sende og motta SMS fra PCen din uten noen ekstra programmer på telefonen. Utrolig nyttig tjeneste som dessverre ble lagt ned...

Lenke til kommentar

 

Jeg fikk denne SMSen 12. Mai 2015:

«Hei!

SMS+ er en tjeneste vi har testet i markedet i en lengre periode. Vi beklager å måtte meddele at testperioden er over og at tjenesten legges ned og vil være utilgjengelig fra 12.juni. Les mer om hvordan du kan laste ned din SMShistorikk til din PC/MAC her: www.smspluss.no.

Har du spørsmål, send oss en epost på: [email protected].

Mvh. Telenor Digital»

 

I tillegg mener jeg jeg fikk flere e-poster også.

Dette var nok en annen tjeneste med samme navn. Våre kolleger i TU omtalte den i 2014: 

https://www.tu.no/artikler/denne-lar-deg-sende-og-motta-sms-pa-pc-og-ipad/229419

Ah, det gir mening. Fikk ikke beskrivelsen av SMS+ her til å stemme helt overens med det produktet jeg brukte for 4 år siden...

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor telenor ikke lanserer deres utmerkede sms og wifi tale app for android og iphone også i Norge. Den har vært i bruk i thailand i 2 år nå av Telenor eide Dtac. Den gir deg tilgang til Telenors Dtac mobilnett via internett og gjør at sms og samtaler kan utføres uten mobildekning og det fra hele verden. Selv sms koder for å sjekke saldo virker utmerket og i teorien burde også bank id fungere med appen. Appen hadde RCS støtte i starten for 2 år siden men det ser ut som at støtten for bilder og chat nå er tatt bort.

 

Denne Telenor eide appen burde være installert på alle android og iphone mobiler og burde vært kjøpt opp av google sånn at det kunne blitt standard i alle mobiler for samtaler og RCS sms. Den er faktisk ikke avhengig av sim kort i telefonen i det hele tatt så ditt telefon nummer og sms kan mottas i appen usansett om du har sim kort i telefonen eller bytter sim til annen operatør. Du kan selv velge om nummeret skal styres til sim kortet eller til appen fra menyen i appen og du kan endre instillingene etter behov når som helst når det passer deg

 

http://www.dtac.co.th/en/info/dtac-call.html

 

dtac call is an application for dtac customers who own one or more than one mobile phone number to manage incoming and outgoing calls up to 5 mobile phone numbers, including sending-receiving text messages and enjoying all special privileges from dtac reward. You can simply connect dtac call via any internet connection (both SIM card and WiFi) in both domestic and international. (Incoming and outgoing calls through dtac call application via dtac SIM card will not be charged for Internet usage.)

 

obj-all-phone-01.png

Endret av สูง โทรลล์
Lenke til kommentar

Jeg er redd RCS er like dødt som alle andre meldingstjenester laget av google. Tjenesten i seg selv er god men det er lang for mye mikkmakk til at den vil kunne slå igjennom. Her nede er det for eksempel kun en av de 3 store telefonselskapene som støtter det. Det krever at du bruker googles meldings/sms app som ikke er særlig god. Google har også mildt sagt en noe brokete fortid når det gjelder å introdusere meldings klienter. 

 

Jeg har en Pixel 3 hos Telstra som har RCS men har aldri brukt det da det er facebooks messenger som gjelder i min vennekrets. Facebook Messenger er global og virker uansett hvilket telefon selskap du bruker og hvilken telefon du har. Hos iphone er det imessage som gjelder og selv om apple skulle implementere rcs støtte så er det faktumet at det ikke er implementert av flertallet av telefonselskapene noe som gjør at det ikke er noe vits da de fleste meldingene sendes som SMS uansett eller MMS med elendig bilde/video komprimering... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget med å involvere mobilselskapene i meldingstjenester. Alt mobiloperatørene har gjort mht. tjenester etter SMS har floppet. MMS ++. Antar at en tjeneste som RCS vil by på kompabilitetsproblemer med mindre de benytter samme implementasjon av RCS. På sikt vil neppe RCS bli rikt nok, og hva da med utvidelser? Da er det nok mer praktisk å gå utenom mobiloperatørene en gang for alle. Alle vil jo være "always on" IP-messig. Og da kan mobilenhetene selv bekrefte om meldingene er kommet frem eller ikke. Men jeg kan se at det taktisk sett er lurt for Google å benytte en standard for å unngå monopolbeskyldninger og at kundene ikke kan velge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...