Gå til innhold

Hvilke operatører som støtter RCS/SMS+?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Tar opp tråden her igjen, da jeg er interessert i å vite dette selv. Telenor og alle operatører som benytter deres nett er for tiden uten rcs, da støtte for dette er stengt fra Telenor sin side. De skal visstnok få støtte igjen i løpet av året. Prøvde nylig ice, da jeg ble flyttet dit som gammel komplettkunde. De hadde ikke støtte på sitt eget nett, og heller ikke under "roaming" på Telia sitt nett, selv om Telia har støtte.

Så da gjenstår Telia og evt operatører som bruker deres nett (på heltid).

Noen på chili, onecall eller en av de andre operatørene som bruker Telia sitt nett, som kan bekrefte/avkrefte om de har støtte for rcs?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-aabLQt

Noen på chili, onecall eller en av de andre operatørene som bruker Telia sitt nett, som kan bekrefte/avkrefte om de har støtte for rcs?

Sent svar men jeg har akkurat byttet til prøvekjøp hos Onecall, de støtter ikke RCS. Litt surt siden jeg byttet fra Telia. Irriterende at det fortsatt ikke er i orden.

Lenke til kommentar

I dag fikk jeg aktivert rcs på min mobil, uavhengig av operatøren min(Talkmore)!

Følg disse instruksjonene fra UniversalProfil-forumet på reddit, skal funke for alle:

 

1. Finn Messages(Google sin sms-app) i play-butikken, meld deg på beta-programmet og installer denne. (Versjon 5.2)

 

2. Installer Activity Launcher

 

3. Installer Carrier Services(hvis du ikke har denne fra før)

 

4. Slå av wifi

 

5. Slett data i 'Carrier Services' tving stopp i 'Android Messages'

 

6. Åpne Activity Launcher

Klikk på 'Recent Activities', velg 'All Activities'.

Finn 'Messages', klikk på denne

Gå til 'Set RCS Flags'

Klikk på 'ACS Url', velg 'http://rcs-acs-prod-us.sandbox google.com/.'

Deretter OTP Pattern, velg YourlsMessenger\sverification\scode\sis\sG-(\d {6}).

 

Apply, klikk på tilbakepil øverst til venstre etterpå

 

7. Åpne Messages og fullfør oppsettet som kommer opp der, evt gå inn på innstillingene, chat og flipp bryteren der for å starte oppsettet.

Å få en smskode fra google kan ta litt tid, bare vær tålmodig. På telefon til en kompis kom aldri koden, men rcs ble allikevel aktivert. Kan sjekkes i innstillingene, chat viser status om du er tilkoblet eller ikke

 

8. Slå på wifi når oppsettet er fullført

post-327204-68093_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sent svar men jeg har akkurat byttet til prøvekjøp hos Onecall, de støtter ikke RCS. Litt surt siden jeg byttet fra Telia. Irriterende at det fortsatt ikke er i orden.

Virker som det er kun Telia pr idag som støtter dette i Norge, dessverre, men følg oppskriften jeg postet i forrige innlegg, så regner jeg med at du får rcs igjen :)

Lenke til kommentar

Dette virker litt rart. Må ikke operatøren støtte RCS for at det skal kunne fungere? Og denne Activity Launcher; kan man bytte tilbake til sin vanlige launcher etter man har gjort denne oppskriften, Xan86?

 

Virker som det er kun Telia pr idag som støtter dette i Norge, dessverre, men følg oppskriften jeg postet i forrige innlegg, så regner jeg med at du får rcs igjen :)

Lenke til kommentar

Dette virker litt rart. Må ikke operatøren støtte RCS for at det skal kunne fungere? Og denne Activity Launcher; kan man bytte tilbake til sin vanlige launcher etter man har gjort denne oppskriften, Xan86?

Activity launcher er bare en app som lar deg få tilgang til visse innstillinger i apper som man vanligvis ikke har tilgang til. Er ikke en launcher som i en ny "homescreen" på mobilen. Kan fint avinstalleres etter at rcs er aktivert.

Denne løsningen fungerer helt uavhengig av operatørene, da alt går gjennom en google-server. Denne er koblet opp mot universal profil, dvs at den "snakker" med operatørene sin rcs løsning, såfremt de også støtter universal profil. Har testet dette opp mot noen som har rcs via Telia, og det funket 100%.

Lenke til kommentar

Activity launcher er bare en app som lar deg få tilgang til visse innstillinger i apper som man vanligvis ikke har tilgang til. Er ikke en launcher som i en ny "homescreen" på mobilen. Kan fint avinstalleres etter at rcs er aktivert.

Denne løsningen fungerer helt uavhengig av operatørene, da alt går gjennom en google-server. Denne er koblet opp mot universal profil, dvs at den "snakker" med operatørene sin rcs løsning, såfremt de også støtter universal profil. Har testet dette opp mot noen som har rcs via Telia, og det funket 100%.

OK, takk for info. Er det slik å forstå at dette er enda en ting google kan sniffe i, eller er det operatøren som "kontroller" det..? Synes disse enorme selskapene allerede har for mye makt og så for meg at RCS endelelig var en felles standard mer enn Googles SMS-system. Hvis det er tilfelle kan man jo like gjerne bruke FB Messenger, iMessage etc

Lenke til kommentar

OK, takk for info. Er det slik å forstå at dette er enda en ting google kan sniffe i, eller er det operatøren som "kontroller" det..? Synes disse enorme selskapene allerede har for mye makt og så for meg at RCS endelelig var en felles standard mer enn Googles SMS-system. Hvis det er tilfelle kan man jo like gjerne bruke FB Messenger, iMessage etc

 

RCS er bare et desperat forsøk på å ta tilbake kontrollen fra FB osv som aldri kommer til å fungere. Ei heller sniffefritt. Er du opptatt av personvern finnes det bedre alternativer som f.eks Signal og Bitmessage

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

RCS er for lite, for sent. Mms kunne vært kongen på haugen, om ikke operatørene hadde tatt 2,50 kr/mms. Da det kom. Med tiden ble det populært med meldingsklienter som da erstattet sms. Responsen fra operatørene var å gjøre sms/mms gratis. Bruken får nedover selv etterpå. Jeg sender f.eks i snitt 60 sms/mnd. Jeg bruker telefonen i timesvis per dag både privat og i jobb. Men Skype for business, Facebook messenger of Snapchat derimot, får kjørt seg i løpet av uka. RCS prøvde jeg å aktivere da Telenor aktiverte dette, men hva er vitsen når folk flest ikke aner hva dette er? Det avhenger også at man må ha messages installert, og det krever litt jobb å få det til. Folk flest skjønner ikke sånt. Ser det på damene på jobb: De blir frustrerte når jeg som telefon ansvarlig ber dem om å logge ut fra nåværende klient og logge inn på ny for videre bruk når jeg trenger telefonene deres. De tror de mister pasient listene og alt. Jeg bruker nesten le her tid på å forklare at ting virker sømløst på tvers av enheter enn at de faktisk bare bytter telefon.

 

RCS er too little, too late, too much hassle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

RCS er for lite, for sent. Mms kunne vært kongen på haugen, om ikke operatørene hadde tatt 2,50 kr/mms. Da det kom. Med tiden ble det populært med meldingsklienter som da erstattet sms. Responsen fra operatørene var å gjøre sms/mms gratis. Bruken får nedover selv etterpå. Jeg sender f.eks i snitt 60 sms/mnd. Jeg bruker telefonen i timesvis per dag både privat og i jobb. Men Skype for business, Facebook messenger of Snapchat derimot, får kjørt seg i løpet av uka. RCS prøvde jeg å aktivere da Telenor aktiverte dette, men hva er vitsen når folk flest ikke aner hva dette er? Det avhenger også at man må ha messages installert, og det krever litt jobb å få det til. Folk flest skjønner ikke sånt. Ser det på damene på jobb: De blir frustrerte når jeg som telefon ansvarlig ber dem om å logge ut fra nåværende klient og logge inn på ny for videre bruk når jeg trenger telefonene deres. De tror de mister pasient listene og alt. Jeg bruker nesten le her tid på å forklare at ting virker sømløst på tvers av enheter enn at de faktisk bare bytter telefon.

 

RCS er too little, too late, too much hassle.

Og her nevner du ikke en gang iMessage...

Lenke til kommentar

Holder meg til sms og mms, old school :) Siden jeg bytter frem og tilbake mellom iOs og Android så har jeg alltid hatt iMessage avslått på iPhonene mine og benyttet sms og mms slik jeg gjør med Android-mobilene.

 

Om det kommer en standard som støtter både iOs og Android, ikke krever en komplisert aktiveringsprosess og har god fallback til sms og mms når det er dårlig datadekning eller mottaker ikke har mobil som støtter denne standarden så skal jeg heller vurdere å ta i bruk noe alá SMS+/iMessge.  

Lenke til kommentar

Holder meg til sms og mms, old school :) Siden jeg bytter frem og tilbake mellom iOs og Android så har jeg alltid hatt iMessage avslått på iPhonene mine og benyttet sms og mms slik jeg gjør med Android-mobilene.

 

Om det kommer en standard som støtter både iOs og Android, ikke krever en komplisert aktiveringsprosess og har god fallback til sms og mms når det er dårlig datadekning eller mottaker ikke har mobil som støtter denne standarden så skal jeg heller vurdere å ta i bruk noe alá SMS+/iMessge.  

 

Samme her, bytter litt mellom iphone og android.

SMS og MMS en fin "universalplattform", men MMS-komprimering av bilder er et problem. Å drive med bildekomprimering i 2019 er jo meningsløst. For at mottaker skal kunne se detaljer i bilder, må jeg ofte sende på FB Messenger etc.

Og det burde gå an å sende mindre filer som PDFer via operatør/SMS

Jeg forstår ikke at telefonprodusenter og operatører ikke har utviklet hverken SMS eller MMS på alle disse årene. 

Å si at noen har sovet i timen er en underdrivelse...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holder meg til sms og mms, old school :) Siden jeg bytter frem og tilbake mellom iOs og Android så har jeg alltid hatt iMessage avslått på iPhonene mine og benyttet sms og mms slik jeg gjør med Android-mobilene.

 

Om det kommer en standard som støtter både iOs og Android, ikke krever en komplisert aktiveringsprosess og har god fallback til sms og mms når det er dårlig datadekning eller mottaker ikke har mobil som støtter denne standarden så skal jeg heller vurdere å ta i bruk noe alá SMS+/iMessge.

 

Fallback til SMS/MMS høres skummelt ut. Da kan det bli svindyrt å tekste til utlandet.

 

Edit: og så lenge SMS/MMS til utlandet koster 2-5 kroner er det ingen vits i introdusere en (nesten) gratis løsning.

Endret av beladinka
Lenke til kommentar

Fallback til SMS/MMS høres skummelt ut. Da kan det bli svindyrt å tekste til utlandet.

 

Edit: og så lenge SMS/MMS til utlandet koster 2-5 kroner er det ingen vits i introdusere en (nesten) gratis løsning.

 

 

iMessage har valg om fallback til sms og mms ved problem med levering, man velger selv om man vil ha det aktivert eller avslått. Så jeg ser ikke hvorfor det skal være noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...