Gå til innhold

Hva kan du gjøre med Windows (som ikke Linux / BSD etc.) kan ?


Anbefalte innlegg

Går rett på sak - slik spørsmålet er formulert i tittelen. Innspill ønskes fra folket.

 

Litt om hvorfor jeg lurer på dette - booring stuff

 

 

Etter at Windows XP døde ut, oppstod det et behov for å kunne bruke noen av de gamle datamaskinene mine som enten var for gamle til å støtte nyere windows-versjoner eller der jeg rett og slett ikke syntes det var verdt å bruke penger på ny OS lisens (student-lisenser mener jeg ikke kunne brukes til å oppgradere, iallefall lang tid etter studietiden).

 

Derfor har jeg investert en god del av fritiden på å lære å bruke Linux. Etterhvert som jeg har lest meg opp og fulgt diverse instruksjonsvideoer på nett har jeg hatt flere aha-opplevelser og innsett at i Linux kan systemet konfigureres på en hel haug med måter som ikke er mulig (eller praktisk å få til uten bruk av tredjepartsprogrammer) å få til i Windows - f.ex  løsninger på partisjonering/raid og slik som hvor f.ex swap-fila kan være lokalisert bare for å nevne noe.

 

 

 

Nå har jeg tenkt så mye på på hva som kan gjøres med Linux som ikke kan med Windows. Så jeg tenkte det for en gang skyld skulle bli interessant å stille spørsmålet med motsatt fortegn.

 

Nå er jeg desverre smertelig klar over at spørsmålets formulering er egnet til å fremkalle sterke følelser og dertil upassende innlegg (da veldig mange er svært glade i MS og dette produktet Windows som mange har vokst opp med og behersker til fingerspissene) - andre tråder med tilsvarende emne har visstnok hatt en tendens til å ryke ut i uklarheter og stridsklare deltakere har kastet seg inn i diskusjonen, noe jeg håper ikke skjer her.

så derfor tenker jeg å legge inn et aldri så lite filter - ikke for å drepe tråden eller forhindre noen fra å være førstemann som poster, men håper å holde diskusjonen innafor faktisk emne.

 

  • Er en fordel at brukere som svarer faktisk har litt kjennskap til Linux. Har kjent og følt på tastatur og mus når det er Linux som kjører.
  • Det er tusenvis på tusenvis av apper/programmer/drivere som er laget spesifikt for Windows. At din elskverdige app eller enhet ikke kjøre/brukes på Linux skyldes ikke en spesifikk egenskap i Windows, men er et valg som den enkelte programvareutvikler har tatt. Så at for eksempel MS Office eller visse Adobe-programmer kan installeres i Windows, men ikke Linux er ikke et poeng i denne tråden.
  • Brukerens kunnskap (nært beslektet med første punkt) : f.ex at enkelte brukere ikke "kan bruke" et OS eller en app er ikke en mangel i OS eller app, og kan ikke brukes til sammenlikning. Slik at "jeg vet hvordan man setter opp en printer i Windows men aner ikke hvordan det samme gjøres i Linux" er kun gyldig så lenge det skyldes en egenskap/funksjon i Windows som ikke kan løses i Linux.

Da har jeg lagt ballen - akkurat så nær starten på nedoverbakken at ballen ikke ruller av seg selv, men det minste lille vindpust . . . .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et operativsystem har i utgangspunkt to hovedoppgaver:

- Snakke med enheter (hardware)

- Kjøre programmer (software)

Derfor virker det litt søkt å legge til et premiss om at enheter og programmer skal holdes utenfor denne diskusjonen. Hva er det egentlig igjen å sammenlikne når du har tatt vekk begge hovedoppgavene til OSet?

 

Det eneste signifikante punktet jeg kan komme opp med er diverse nye sky-integrasjoner som er på vei inn i forkjellige OS. I Windows får du en rekke integrasjoner mot Microsoft skytjenester ved å bruke din Microsoft-konto lokalt. Det samme gjelder forøvrig MacOS, men Microsoft leverer et langt bredere tilbud av tjenester. På Linux og BSD er det fryktelig lite å snakke om. Om disse integrasjonene er positive eller negative er helt opp til brukeren selv, men det er i hvert fall en forskjell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for innspill så langt. Sky-integrasjon kan kanskje være et punkt. Vi har jo alltids Peppermint som har en viss integrasjon for web-baserte apper - om dette kan sammenliknes da?

Det kan ikke sammenliknes. Måten det fungerer på i Windows, MacOS, ChromeOS, Android og iOS er at selve OS innloggingskontoen din er knyttet direkte til en sky-konto hos en av tilbyderene (Microsoft-konto, Apple ID eller Google-konto). Dette sørger for at filer, instillinger, backup, autentisering, lisenser, programmer, osv. er synkronisert mot sky, og at mange programmer du bruker automatisk nyttegjør seg av denne integrasjonen. Ubuntu har forsøkt seg på liknende integrasjoner med Ubuntu One, men det ble aldri bra nok og er nå redusert til kun SSO på web.

 

Peppermint ICE er kun en wrapper for for å få websider til å se ut som en desktop-applikasjon. Og Dropbox som ble nevnt lenger opp er kun et filsynkroniseringprogram.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er i all hovedsak en Linux-bruker. Det er tre unntak som gjør at jeg må boote til Windows: Musikkproduksjon, 3D CAD og eldre PC-spill.

 

En annen ting jeg synes Windows er mye bedre på er DPI skalering og touchstøtte... og driverstøtte selvsagt, men det er jo ikke et problem med Linux.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På enterprise-siden er Windows også enerådende når det kommer til sentralisert styring og brukerhåndtering. Active Directory er dypt integrert i Windows ut av boksen. På GNU/Linux må du inn med ekstra software (FreeIPA, OpenLDAP, etc.) og ekstra konfigurasjon for å få til noe liknende.

Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var veldig gode svar, folkens :)

 

Må innrømme at jeg ikke har forsøkt å anskaffe touch-skjermer til noen av mine pc'er ennå, så har ingen formening om dette. Poeng likevel.

 

Har heller ingen erfaring med server-side Linux, så jeg tar det for god fisk at AD er en ting som kun Windows har. Godt poeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...