Gå til innhold

Norge best på trafikksikkerhet i Europa for fjerde år på rad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan veier vi personlig frihet og kostnad opp mot skadde og drepte? Vi gjør dessverre ikke det. Hvor går grensen for regulering? Ikke noe problem å redusere ulykker og dødsfall ved å innføre ennå strengere regimer på kostnadsdrivende opplæring, redusert hastighet, overvåkning etc. Problemet I Norge er at tilsynelatende ingen tør ta debatten om hva vi egentlig ønsker.

 

Det finnes noen banale eksempler som er lette å forstå. De fleste er enige om at å redusere hastigheten til null er uakseptabelt. Men dette innfrir altså umiddelbart nullvisjonen. Dermed har vi konkludert at det er en sammenheng mellom hva vi aksepterer av restriksjoner og reduserte ulykker og dødsfall. Hvorfor har vi ikke da en åpen diskusjon om nivået på restriksjoner og kostnader i forhold til reelle akseptkriterier? Behovet for å komme fort frem som person og gods bør også være en viktig faktor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja ni har nyare och säkrare bilar än många andra länder men självinsikt verkar ni inte ha! Bor om ursäkt för att detta kommer vara provocerande, men ni är inte duktiga förare! Jag bode i Norge i över 4år och jag kör bil i hela europa på jobbet. Jag anser att norrmän är bland dom sämre förarna i europa. Ni håller inte avstån, kör för fort in till rondeller och korsningar och kör alldeles för fort i lågfartsområden/bostadsområden där barn kan hoppa fram när som helst. Anledningen till att ni har så få "dödsolyckor" är för att ni har den lägsta genomsnittshastigheten av alla länder. Tyskland har dom överlägset bästa förarna, men har också dom högsta hastigheterna, vilket bidrar till fler dödsolyckor. På autoban har man kameror som övervakar att bilar håller 3sec regeln, i norge har man 3cm regeln istället! Om man i norge hade hållit 3sec regeln hade ni dessutom halverat era bilköer runt städerna. Den låga hastigheten beror delvis på att ni har otroligt små och dåliga motorvägar. Hur många andra europeiska länder har enfiliga europavägar med får och kor gåendes på ?

Lenke til kommentar

Ja ni har nyare och säkrare bilar än många andra länder men självinsikt verkar ni inte ha! Bor om ursäkt för att detta kommer vara provocerande, men ni är inte duktiga förare! Jag bode i Norge i över 4år och jag kör bil i hela europa på jobbet. Jag anser att norrmän är bland dom sämre förarna i europa. Ni håller inte avstån, kör för fort in till rondeller och korsningar och kör alldeles för fort i lågfartsområden/bostadsområden där barn kan hoppa fram när som helst. Anledningen till att ni har så få "dödsolyckor" är för att ni har den lägsta genomsnittshastigheten av alla länder. Tyskland har dom överlägset bästa förarna, men har också dom högsta hastigheterna, vilket bidrar till fler dödsolyckor. På autoban har man kameror som övervakar att bilar håller 3sec regeln, i norge har man 3cm regeln istället! Om man i norge hade hållit 3sec regeln hade ni dessutom halverat era bilköer runt städerna. Den låga hastigheten beror delvis på att ni har otroligt små och dåliga motorvägar. Hur många andra europeiska länder har enfiliga europavägar med får och kor gåendes på ?

Vi kjører effektivt. Men ja, skal mye til for og dø i de hastighetene vi har her til lands. Og siden dette fokuserte på døde mennesker og ikke skadede så er det klart av vi kommer bra ut her.

 

Om det land innfører 1km/t maks hastighet vil de automatisk toppe denne statistikken grunnet... Ja det er åpenbart.

 

Enkelte nybygde strekninger av E18 nær meg er så god at jeg er sikker på du kunne hatt 160km/t fartsgrense der uten et problem.

 

Vet ikke om avstigning og påkjørings ramper er laget for den farten da men, må kanskje forlenges noe.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Ja ni har nyare och säkrare bilar än många andra länder men självinsikt verkar ni inte ha! Bor om ursäkt för att detta kommer vara provocerande, men ni är inte duktiga förare! Jag bode i Norge i över 4år och jag kör bil i hela europa på jobbet. Jag anser att norrmän är bland dom sämre förarna i europa. Ni håller inte avstån, kör för fort in till rondeller och korsningar och kör alldeles för fort i lågfartsområden/bostadsområden där barn kan hoppa fram när som helst. Anledningen till att ni har så få "dödsolyckor" är för att ni har den lägsta genomsnittshastigheten av alla länder. Tyskland har dom överlägset bästa förarna, men har också dom högsta hastigheterna, vilket bidrar till fler dödsolyckor. På autoban har man kameror som övervakar att bilar håller 3sec regeln, i norge har man 3cm regeln istället! Om man i norge hade hållit 3sec regeln hade ni dessutom halverat era bilköer runt städerna. Den låga hastigheten beror delvis på att ni har otroligt små och dåliga motorvägar. Hur många andra europeiska länder har enfiliga europavägar med får och kor gåendes på ?

 

"enfiliga europavägar med får och kor gåendes på" finner du inte i Norge heller. Och "den låga genomsnittshastigheten" beror också på de höga böterna vid överträdelser. Det är betydligt högre böter i Norge än i andra länder vid brott mot trafikreglerna, (för kort avstånd till fordonet framför kostar NOK 6800) och dessutom får man prickar i körkortet som kan ge indragning efter flera överträdelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...