Gå til innhold

Handlingsplan skal halvere utslipp i skipsfarten på 11 år: – Vanskelig, men mulig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal all transport samlet sett ha redusert sitt CO2-utslipp til halvparten i 2030? Altså om utslippet er 20 millioner tonn CO2 i dag, så skal det være redusert til 10 millioner tonn i 2030? Eller skal det forstås som at (kun) nye kjøretøyer, skip etc som kommer i 2030 skal ha utslipp som er halvparten av dagens? Det er et hav av forskjell mellom disse to målsettingene. Ut fra normal språkforståelse vil jeg tolke målsettingen som den jeg nevnte først, men Ola Elvestuen er både en dyktig og sleip kar!

 

 

Er det noen som har en klar oppfatning om hvilken målsetting som gjelder? Selv for personbiler vil en slite med å nå første målsetting (elbiler utgjør per dags dato ca 8% av personbilparken).

Lenke til kommentar

Skal all transport samlet sett ha redusert sitt CO2-utslipp til halvparten i 2030? Altså om utslippet er 20 millioner tonn CO2 i dag, så skal det være redusert til 10 millioner tonn i 2030? Eller skal det forstås som at (kun) nye kjøretøyer, skip etc som kommer i 2030 skal ha utslipp som er halvparten av dagens? Det er et hav av forskjell mellom disse to målsettingene. Ut fra normal språkforståelse vil jeg tolke målsettingen som den jeg nevnte først, men Ola Elvestuen er både en dyktig og sleip kar!

 

 

Er det noen som har en klar oppfatning om hvilken målsetting som gjelder? Selv for personbiler vil en slite med å nå første målsetting (elbiler utgjør per dags dato ca 8% av personbilparken).

 

Målet gjelder alle skip - nye og gamle. I Granavolden-plattformen heter det 45% reduksjon i ikke-kvotepliktig sektor (b.la. transport på vei og sjø, fiske etc.) i forhold til 2005-tall. Målet for skip er altså enda strengere.

Lenke til kommentar

 

Skal all transport samlet sett ha redusert sitt CO2-utslipp til halvparten i 2030? Altså om utslippet er 20 millioner tonn CO2 i dag, så skal det være redusert til 10 millioner tonn i 2030? Eller skal det forstås som at (kun) nye kjøretøyer, skip etc som kommer i 2030 skal ha utslipp som er halvparten av dagens? Det er et hav av forskjell mellom disse to målsettingene. Ut fra normal språkforståelse vil jeg tolke målsettingen som den jeg nevnte først, men Ola Elvestuen er både en dyktig og sleip kar!

 

 

Er det noen som har en klar oppfatning om hvilken målsetting som gjelder? Selv for personbiler vil en slite med å nå første målsetting (elbiler utgjør per dags dato ca 8% av personbilparken).

 

Målet gjelder alle skip - nye og gamle. I Granavolden-plattformen heter det 45% reduksjon i ikke-kvotepliktig sektor (b.la. transport på vei og sjø, fiske etc.) i forhold til 2005-tall. Målet for skip er altså enda strengere.

I Danmark tar de utgangspunkt i utslipp i 1990 og skal redusere med 70%. På den andre siden ligger de allerede 35% under 1990. Her i Norge ligger vi vel høyere enn i 1990!

 

Å redusere utslipp fra lang og tungtransport med 45% innen 2030 blir en mektig utfordring. Fly har typisk levetid på 25 år og skip noe liknende. Så langt ser vi ingen nullutslipp fly og skip verken i Norge eller ellers i verden, så her må mye gjøres veldig raskt!

Lenke til kommentar

Så langt ser vi ingen nullutslipp fly og skip verken i Norge eller ellers i verden, så her må mye gjøres veldig raskt!

Eller så må vi bare hugge opp halvparten av skipene som finnes i dag og fjerne halvparten av alle flyginger, uansett så blir det tøffe mål som vil koste enormt med penger for de impliserte.

 

Når det gjelder sjøfart kan det hende at utgiftene blir for høye og at flere selger eller flagger ut av Norge, og elfly for langdistanse blir også komplisert, skal de ha flere mellomlandinger vil flybillettene bli kostbare.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Så langt ser vi ingen nullutslipp fly og skip verken i Norge eller ellers i verden, så her må mye gjøres veldig raskt!

Eller så må vi bare hugge opp halvparten av skipene som finnes i dag og fjerne halvparten av alle flyginger, uansett så blir det tøffe mål som vil koste enormt med penger for de impliserte.

 

Når det gjelder sjøfart kan det hende at utgiftene blir for høye og at flere selger eller flagger ut av Norge, og elfly for langdistanse blir også komplisert, skal de ha flere mellomlandinger vil flybillettene bli kostbare.

Høyre, FrP og Venstre har nok gode svar på alt dette! Hvis de har begynt å tenke på det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...