Gå til innhold

Tegn på at PSU begynner sliter? Corsair AX1200W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig ikke. Det er 5% margin etter ATX-spesifikasjonene. Mange PSU-er har lignende spenninger selv når de er flunka nye.

 

Det som betyr noe er om de fremdeles er i stand til å levere stabil spenning ved høy last.

 

Edit: Nedre grenser vil være hhv. 11,4V, 4,75V og 3,13V*.

 

*Mulig jeg husker feil og at 3,3V har 3% toleranse. I såfall er grensa 3,20V. Fremdeles innenfor.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Det er normalt at spenningen faller under høy belastning, spesielt på eldre strømforsyninger kan det bli større spenningsfall. De tallene du viser her er "lave", men alle er innenfor ATX sine tillatte -/+5%, så det er ingen grunn til bekymring ut fra dette.

 

Det du derimot ikke tar hensyn til er at tallene du får servert fra sensorer på hovedkortet ofte kan være misvisende, du må nok frem med multimeter (aller helst oscilloskop så du kan måle rippel også) for å finne ut hva din AX1200 faktisk leverer i dag.

 

Det viktige er at spenningen ved idle er noenlunde lignende spenningen under belastning, da disse var nye falt spenningen fra 12.20V til 12.02V ved maksimal belastning, hvordan din er nå er det bare en måte å finne ut av (måle)

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Det du derimot ikke tar hensyn til er at tallene du får servert fra sensorer på hovedkortet ofte kan være misvisende, du må nok frem med multimeter (aller helst oscilloskop så du kan måle rippel også) for å finne ut hva din AX1200 faktisk leverer i dag.

 

Jeg har ikke multimeter eller noe sånt. Takker for svar :)

Lenke til kommentar

AX er high-end. Var vel en av de beste man fikk rundt den tiden den kom ut i 2010.  :)

Var vel en av de beste PSUene som Flextronic har lagd noen gang!
Så trur ikke du skal være så redd for PSUen din, enn at du begynner å få en veldig rar pc, med bluescreen osv.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Avhengig av komponentene i en strømforsyning kan de faktisk leve ganske så lenge, noen av de bedre strømforsyningene jeg har kjøpt fungerer den dag i dag med minimalt med endring.

 

Utifra verdiene du har så minner det meg om de samme verdiene som jeg får når jeg leser av på hovedkortet, som sagt du trenger trolig et ordentlig verktøy for å vite eksakt hva strømforsyningen din klarer å levere. Men AX serien til Corsair greier trolig 10 år eller langt mer om du ikke belaster den for mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...