Gå til innhold

– Dette er et problem fra helvete


Anbefalte innlegg

 

Mens du har antagelig ingen problememer med å kjøpe fra det mest imperialistiske landet på planeten, USA?

 

Spør taiwanesere og hongkongere om de er enig med deg...

At du støtter land som internerer politiske motstandere og bryter menneskerettighet tyder bare på at du har mistet tiltro til det vestlige demokratiske styrestt bestående av folkevalgte politikere og et rettsystem.

Noe jeg forstår, da vi har blitt fucket av de såkalte folkevalgte gjentatte ganger, blant annet eøs som en av de størte tillitsbruddene(stemte nei til eu, men eøs er akkurat det samme bare vi ikker er med å på bestemme og noen særregler ang matproduksjon og bønder)

Nå er teknisk/historisk sett både Hong Kong og Taiwan en del av Kina. Hong Kong ble mer eller mindre frivillig lånt til Britene (Kina hadde ikke så mye valg på den tiden). Taiwan er en kinesisk øy som den kinesiske generalen Chiang Kai-shek rømte til 1949 etter borgerkrigen. Siden den gang har USA hindret regjeringen i Kina å gjenforene landet. Du har rett at styret i Kina ikke er optimalt, men jeg vil ikke si at Kinas krav til Hong Kong og Taiwan er direkte imperialisme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder sikkerhet har det liten betydning hvem som har levert utstyret. Overvåket kan vi bli uansett. Og når det gjelder ulovlig overvåkning så er det bevist at USA (også) driver med dette. Det er sikkert mye som kan kritiseres i Kina, men husk, det er forskjell på å styre ett land med over en milliard innbyggere, og ett med fem millioner. Her må en kanskje velge det verste av to onder. For se på land i Midtøsten og Afrika som har prøvd å gå over til 'demokrati' og ender opp med kaos og borgerkrig.

Og hvem skal en være mest redd for. Kina eller USA? USA har ett politisk system der en kunnskapsløs åpenbart narsissistisk mann kan komme til makten, en mann som bl.a. akkurat har gjenåpnet amerikansk kullindustri fordi han ikke tror på vitenskap og forskning.

Det er ganske åpenbart, faktisk sagt åpent av overnevnte narsissist, at dette handler om handel og teknologisk ledelse. Som en annen sa her, jeg vurderer å kjøpe Huawei neste gang jeg handler mobil eller annen teknologi bare for å gi de min støtte i denne dypt urettferdige krigen mot ett enkeltstående private firma …

 

 

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er overrasket over omfavnelsen av et kommunistisk diktatur her inne.

Det lover ikke godt for fremtiden.

 

Jeg er vel heller mer overrasket over hvor mange som ikke klarer å skille land og selskap og blindt tar parti med USA. Bruk 15 min på google og du vil se at saken er ikke så enkel som USA og du skal ha det til. 

 

Hadde det vært slik at Huawei hadde missbrukt sitt HW/SW til ulovelig spionasje så er jo det helt klart ikke ok, men her kutter vi strupen til Huawei fordi at USA ikke liker konkuranse. 

 

Regner med at du vertfall ikke bruker facebook, apple og andre amrikanske tjenester. Mange av disse har jo nettop blitt vist skyldig i mye av det Huawei blir anklaget for uten at det fikk noe serlig konsekvens. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er overrasket over omfavnelsen av et kommunistisk diktatur her inne.

Det lover ikke godt for fremtiden.

Jeg sliter med å se noen omfavnelse her. Sliter også med den umiddelbare forbindelsen mellom Huawei og Kina som stat. Boikotter du Cola fordi Trump er president (om du ikke liker ham og kjøper dobbelt opp med cola nå da)? Eller hva med boikott av Intel cpu på grunn av NSA? (NSA er til og med tatt med både bukser nede, barbert snabel og ferdig innsmurt).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg sliter med å se noen omfavnelse her. Sliter også med den umiddelbare forbindelsen mellom Huawei og Kina som stat. Boikotter du Cola fordi Trump er president (om du ikke liker ham og kjøper dobbelt opp med cola nå da)? Eller hva med boikott av Intel cpu på grunn av NSA? (NSA er til og med tatt med både bukser nede, barbert snabel og ferdig innsmurt).

Forbindelsen er at alle kinesiske selskaper forplikter seg til å utlevere informasjon til myndighetene - dette er nedfelt i lov. 

 

I Huawei sitt tilfelle er det også snakk om levere 5G i store deler av verden, og det fryktes spionasje.

 

Kina verner om sine interesser og hindrer salg av utenlandske varer i Kina. USA er lei av dette å krever å få solgt sine varer som biler og tjenester som FB, Snapchat, Skype osv. i Kina.

Lenke til kommentar

Forbindelsen er at alle kinesiske selskaper forplikter seg til å utlevere informasjon til myndighetene - dette er nedfelt i lov. 

 

I Huawei sitt tilfelle er det også snakk om levere 5G i store deler av verden, og det fryktes spionasje.

 

Kina verner om sine interesser og hindrer salg av utenlandske varer i Kina. USA er lei av dette å krever å få solgt sine varer som biler og tjenester som FB, Snapchat, Skype osv. i Kina.

Om du kikker på betingelsene svært mange amerikanske selskaper stiller til også internasjonale kunder, vil du finne setninger som "vi vil ikke utlevere kunders data til myndigheter uten rettslig kjennelse...osv", som i praksis vil si at f.eks NSA vil kunne få tilgang på det de vil. Jeg har kun sett Microsoft virkelig hardt kjempe mot dette. 

 

Så langt har ingen funnet tegn på at Huawei-utstyr sender info det ikke skal. Eternal Blue derimot... er et spennende nsa-verktøy (og nå også allverdens hackere). Snowdens avsløringer er ikke lite. Men ja, jeg tror Kina er heldige som ikke har hatt sin "Snowden", for han hadde utvilsomt hatt mye interessant å fortelle. Det betyr likevel ikke at han hadde hatt noe å fortelle om Huawei.

Jeg tror det er langt mer sannsynlig at Huawei ble for store og det var meget beleilig å stoppe dem nå.

 

Det selges drøssevis av utenlandske varer i Kina, de har til og med langt høyere status enn landets egne tilsvarende produkter. Men her spiller nok pris inn. En kinesisk kopi koster fortsatt en brøkdel av den utenlandske originalen.

Lenke til kommentar

Ja, vi kan stole på Huawei. Vi kan faktisk stole like mye på Huawei som vi kan stole på alle andre mobilprodusenter som befinner seg i Asia (som er alle de største)

Det blir naivt å tro det kun er Kina som har slike avtaler. Det er også naivt å tro at det kun er Huawei det gjelder.

 

Hvor blir det av bevisene mot Huawei da? Det eneste som er blitt lagt frem er påstander. Ingen fysiske bevis på at de faktisk spionerer på folk.

Om kineserne har så lyst til å spionere for å se selfie trynet mitt så for all del, la de få seg en god latter!

Lenke til kommentar

Hvor mye av NSA sitt spionering hadde vi visst om uten Snowden? Hvis (trykk på hvis) Kina spionerer (nesten) like mye som USA, hvor mye kan vi vite om det uten en avslører på linje med Snowden? Kina har uansett ikke samme tilgang til store vestlige selskap som USA (facebook, google, etc.), men de har tilgang til mange flere folk.

Også er det alltid frykten for bakdører som kan bli brukt (aka ikke i aktiv bruk, men liggendes der i "bakhånd")

 

Nå er det vel ikke sånn at vi må velge pest (USA) eller kolera (Kina) i tele-nettet.

 

 

I forhold til Kina og hongkong/Taiwan, så ble vel "nye" kina og Taiwan opprettet samtidig... Og fleste parten av både Hong Kong og Taiwan virker ikke interessert i å komme inn i Kina sin varme

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...