Gå til innhold

Toll/moms. Netthandel. 350kr grense.


Anbefalte innlegg

Hei. Har bestilt noe fra USA.(kosmetikk/hudpleie produkter) Under 350kr grensen. Inkludert frakt og forsikring. Men DHL krever toll/moms av meg. "Forsendelsen er toll-/momsbelagt. Beløpet er NOK 286.00."  

 

Har brukt kalkulatoren på toll.no som viser att jeg ikke skal betale noe extra. Kan noen hjelpe meg? Er det jeg som har misforstått noe?

 

Oppdatering.

Dette er vel DHL som tar betalt for jobben?

 

MERVERDIAVGIFT (TX) NOK 89,00 

UTLEGGSGEBYR (C1) NOK 197,00 

Endret av anonym17jente
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å skylde 89,- i moms må man kjøpe noe som koster 359,- 

 

Det er ikke toll på kosmetikk, så det er riktig at du ikke skal betale toll. 

 

Men du må altså betale moms(merverdiavgift) (som ikke er toll) ettersom varen koster over 350,- inkl frakt. 

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å skylde 89,- i moms må man kjøpe noe som koster 359,-

 

Det er ikke toll på kosmetikk, så det er riktig at du ikke skal betale toll.

 

Men du må altså betale moms(merverdiavgift) (som ikke er toll) ettersom varen koster over 350,- inkl frakt.

...og når trådstarter sier at forsendelsen koster mindre enn 350kr ink. frakt og forsikring, så et det vel ting som tyder på at det ikke er deklarert riktig og DHL gjetter litt. Det et ikke første gang det skjer...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Har bestilt noe fra USA.(kosmetikk/hudpleie produkter) Under 350kr grensen. Inkludert frakt og forsikring. Men DHL krever toll/moms av meg. "Forsendelsen er toll-/momsbelagt. Beløpet er NOK 286.00."  

 

Har brukt kalkulatoren på toll.no som viser att jeg ikke skal betale noe extra. Kan noen hjelpe meg? Er det jeg som har misforstått noe?

 

Hvor nær 350-kronersgrensen var du da du bestilte?

Hvis du var rett under, så kan det hende at dollarkursen har endret seg fra du bestilte til da forsendelsen ble tollbehandlet av DHL ved ankomst i Norge. (Eller DHL kan ha brukt feil kurs.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...og når trådstarter sier at forsendelsen koster mindre enn 350kr ink. frakt og forsikring, så et det vel ting som tyder på at det ikke er deklarert riktig og DHL gjetter litt. Det et ikke første gang det skjer...

 

DHL legger nok kun faktura sum oppgitt av avsender som grunnlag, men feil kan så klart forekomme. 

 

Selv tror jeg nok det er trådstarter her som har glemt å ta med frakt kostnaden som gjør at summen ble over 350,-

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hva blir toll satsen på dingsbomser og dubeditter da

ting faller selfølgelig, da bruks verdien i ting gjør at

noen ting varer i 2o til 3o år å staten har løpende utgifter

på ett bnp. 

 

1ooo,-

2ooo,-

mins jeg husker 5ookr for begge verdier

3oo,- kr i åpnings av pakker gebyr fra posten

 

De fleste dubeditter er i dag og vil for fremtiden være tollfritt å innføre til Norge. 

 

Det er svært få produktgrupper som har toll, bøker og klær bla. Alkohol å tobakk så klart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste dubeditter er i dag og vil for fremtiden være tollfritt å innføre til Norge. 

 

Det er svært få produktgrupper som har toll, bøker og klær bla. Alkohol å tobakk så klart. 

Ja når du nevner det så er det rutine prøver fra toll, 

har bestillt noen bøker fra utlandet å da har det aldrig blitt stoppet

i tollen?! etter det jeg vet. 

 

skal bestille noen rc heli hobby deler, før de slutter å lage det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...