Gå til innhold

1 "forbrukskort" til absolutt alt


Anbefalte innlegg

Er det noen som kunne anbefalt hva jeg kan se nærmere på.

 

Ønsker kun å ha 1 kort på meg.  Helst med så lite som mulig kostnad.

 

En ekstra bonus ville vært om kortet kunne linkes opp mot en app som sier hva jeg bruker penger på.. Altså å kunne kategorisere det.

 

Banken sin egen løsning på dette er jeg ikke fornøyd med per idag og leter da etter alternativer.

 

 

En annen ting ville også vært å ha et kort som jeg overfører et visst beløp til hver mnd og har kun det til rådighet, som også gir beskjed feks når kontoen nærmer seg 0, samt hva jeg bruker på penger på også

 

 

Ønsker mer oversikt, og egentlig alle i familien ønsker en lignende løsning.

 

 

 

tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker kun å ha 1 kort på meg.  Helst med så lite som mulig kostnad.

 

En ekstra bonus ville vært om kortet kunne linkes opp mot en app som sier hva jeg bruker penger på.. Altså å kunne kategorisere det.

 

Personlig fordeler jeg bruken på hvert sitt kort istedet.  Bensin, dekkskift og annen bilrelatert på NAF-kortet, mat og dagligvarer på Trumf-kortet og forbruk på et 3. kort.  Det gjør det enkelt å legge inn i regnskapet hver måned istedet for hvis alt var på ett kort. 

 

Skal du engang reise, er det også en god ide å ha med seg mer enn ett kort.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Norwegian kortet bør vel også nevnes under flyreiser.

Det er jo totalt sett det beste reisekortet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg bruker Amex Platinum stort sett, pga. gode fordeler og bonus. Blir fort noen gratis flyreiser i aaret (du faar poeng som kan overfoeres til flyselskap, leiebil, hotel mm). De har ogsaa en mobilapp der du kan se forbruk. 

 

Det har en årspris på rundt 6500,- (?), det blir noen flyreiser av det også. :) Husker jeg vurderte Amex en periode jeg reiste mye i forbindelse med jobb, rett og slett pga fordelsprogrammene som følger med kortet. 

Lenke til kommentar

Dette er kanskje ikke helt hva du er ute etter - men jeg bruker "Curve" https://www.curve.app/en/ - Her kan du legge inn alle kortene dine i en app, også har du da kun ett kort du bruker. Du kan enkelt velge hvilket kort det skal trekkes ifra. Selve kortet er MC.

 

Man kan faktisk til og med reversere transaksjoner sånn at det trekkes fra et annet kort i stedet. Kan være praktisk. 

Lenke til kommentar

Det har en årspris på rundt 6500,- (?), det blir noen flyreiser av det også. :) Husker jeg vurderte Amex en periode jeg reiste mye i forbindelse med jobb, rett og slett pga fordelsprogrammene som følger med kortet. 

 

 

Skal man utelukkende samle Eurobonus-poeng så er det bedre opptjening på SAS AmericanExpress kortene. ForMembershipRewards vil nok overføringsverdien være rundt 12 MR per Eurobonus.

 

Har selv American Express platinum og er fornøyd. Ok app samtidig som jeg har det i Apple Wallet noe som gir mulighet for beskjeder når det brukes. Etter man innførte gjeldsregisteret er det også en stor fordel ved faktureringskort ved at det ikke fremkommer som ubenyttet kreditt. Det vil kun fremkomme det beløp man faktisk har benyttet kortet for.

Lenke til kommentar

Norwegian kortet bør vel også nevnes under flyreiser.

Det er jo totalt sett det beste reisekortet.

 

Opptjeningen halveres når du har brukt det for over 100. 000 per år, samtidig som jeg foretrekker Widerøe og SAS fremfor Norwegian.

 

 

 

  •  1 % CashPoints på kortbruk opp til kr 100.000 per år
  • 0,5 % CashPoints på bruk over kr 100.000 per år
Lenke til kommentar

Det har en årspris på rundt 6500,- (?), det blir noen flyreiser av det også. :) Husker jeg vurderte Amex en periode jeg reiste mye i forbindelse med jobb, rett og slett pga fordelsprogrammene som følger med kortet. 

Ja, men det er ikke helt reellt. Du kan betale aarsavgiften med poeng + du faar mange andre fordeler. Jeg bruker det til jobb, og bruker rundt en 250 000 - 500 000 i mnd paa det kortet. :) Du faar ogsaa lounge-tilgang mm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å beskatte poeng er nå opp til arbeidsgiver, så det er ikke noe en må huske på.

 

Dog er det så og si umulig å følge opp, dessverre. Synd det ikke legges opp til enklere metoder så en kan gjøre opp for seg.

 

Arbeidsgiver er pliktig til å rapportere dette. Så det er ikke opp til arbeidsgiver å bestemme om man skal beskatte eller ikke.

 

Hva vedkommende velger å gjøre er noe helt annet, man kan gjerne fortsette som før og håpe man ikke får bokettersyn.

 

Man har uansett ingenting på å tape ved å ha sin egen dokumentasjon i orden vis noe skal forekomme. Hvem ønsker å være vanskelig mot arbeidsgiveren sin tenker nå jeg da.

 

PS: Umulig å følge opp? Nja for hvem tenker du da? Arbeidsgiver? Regnskapsfører? Revisor? Skatteetaten? 

Du hadde nok blitt overrasket over mange som har gått på en smell i 2019 når bokettersynet står på døra.

En ting som er sikkert er at storebror alltid skal ha pengene sine..

 

 

 

 https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/nye-regler-om-rabatter-i-arbeidsforhold-og-arbeidsgiverforpliktelser-gjeldende-for-inntektsaret-2019/

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver er pliktig til å rapportere dette. Så det er ikke opp til arbeidsgiver å bestemme om man skal beskatte eller ikke.

 

Hva vedkommende velger å gjøre er noe helt annet, man kan gjerne fortsette som før og håpe man ikke får bokettersyn.

 

Man har uansett ingenting på å tape ved å ha sin egen dokumentasjon i orden vis noe skal forekomme. Hvem ønsker å være vanskelig mot arbeidsgiveren sin tenker nå jeg da.

 

PS: Umulig å følge opp? Nja for hvem tenker du da? Arbeidsgiver? Regnskapsfører? Revisor? Skatteetaten?

Du hadde nok blitt overrasket over mange som har gått på en smell i 2019 når bokettersynet står på døra.

En ting som er sikkert er at storebror alltid skal ha pengene sine..

 

 

 

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/nye-regler-om-rabatter-i-arbeidsforhold-og-arbeidsgiverforpliktelser-gjeldende-for-inntektsaret-2019/

Det var nok dårlig forklart av meg, mente ikke at bedriften kunne velge. De sitter med ansvaret nå som du sier.

 

Det er vanskelig/kostbart å følge opp for arbeidsgiver. Detfor ser en jo mange som nekter nå. Burde aldri gått vekk i fra ordningen som var før. Men dagens regjering er jo koko, så sånn er det bare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...