Gå til innhold

Moms når man går over 50.000 - hele beløpet, eller det over 50.000?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra Altinn:

 

«Du kan kreve å få tilbake mva på anskaffelser du gjorde før du ble registrert i Merverdiavgiftsregisteret - inntil tre år tilbake i tid. Forutsetningen er at varen ikke er videresolgt uten mva, og at den var til bruk i den avgiftspliktige virksomheten. Kravet meldes gjennom skjema Samordnet registermelding når du registrerer deg i Merverdiavgiftsregisteret.

 

For å få tilbake mva på slike anskaffelser, skal du levere en tilleggsmelding for mva for den terminen virksomheten ble mva-registrert. Denne skal leveres samtidig som den første ordinære mva-meldingen. I tilleggsmeldingen tar du bare med mva på anskaffelsene du krever tilbakegående mva-oppgjør for. Det er ikke krav til å sende inn dokumentasjon over anskaffelsene. Dokumentasjonen skal imidlertid være tilgjengelig i virksomhetens regnskap og skal kunne fremlegges ved behov.»

 

Dette regnskapsføres den terminen du sender det inn på. mobile999s kommentar st dette reduserer kostnadene for tidligere perioder stemmer altså ikke.

 

Ja, det var dette jeg så. Så selv om jeg da har kjøpt ting tidligere skal jeg altså ikke få tilbake momsen på dette?

Lenke til kommentar

Jo: «Du kan kreve å få tilbake mva på anskaffelser du gjorde før du ble registrert i Merverdiavgiftsregisteret - inntil tre år tilbake i tid. Forutsetningen er at varen ikke er videresolgt uten mva, og at den var til bruk i den avgiftspliktige virksomheten.»

 

Ok, men da kun prosenter eller hele summen? Spør heller tusen ganger for å få det riktig enn å få feil. Prøvd å ringe skatteetaten og høre, men de fire gangene jeg har ringt fikk jeg først 48 min ventetid, så beskjed om å ringe en annen gang for det var for lang kø...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...