Gå til innhold

Høyres fylkesordfører vil fjerne elbilrabatten i Oslos bomstasjoner


Anbefalte innlegg

Endrer folk vanene sine enten ved å gå over til el-bil eller kollektivt så må fortsatt de samme pengene samles inn da dette er penger de har budsjettert at skal brukes/er brukt. Da sier det seg selv at både kollektivt og el-bil vil bli dyrere og dyrere å bruke.

 

Skatt er stabil inntekt, folk ønsker å jobbe. Bompenger er risikosport da ingen faktisk ønsker å betale de pengene. 

Bompenger er en genial måte å få folk over på el-biler, men om få år så betaler de like mye som fossilbiler. Men da er det så få fossilbiler igjen at de kan lage noen sinnsyke avgifter på disse så ingen kjøper de, og vips så er de tilbake til den normale inntekten på bompenger igjen, med normalpriser på bompenger for elbiler og folk har ikke råd/lov til å gå tilbake til fossilbiler. 

 

Ingen politikere så for seg denne enorme veksten av elbiler. Alle har snakket varmt om miljø og har nå malt seg inn i et hjørne og lurer fælt på hvordan de skal sikre fremtidige inntekter på bomringene som selvfølgelig er viktigere enn miljø for dem og samtidig vinne neste valg.

 

Veiprising blir håpløst. Google og de der følger med på hvor vi befinner oss, men det kan vi faktisk selv bestemme om de skal eller ikke. Med veiprising så har vi ikke noe valg, da kan STATEN følge med på hvor vi er til enhver tid så lenge vi bruker bilen. Det er ille nok at de nå kan følge med på når vi er hjemme og mer eller mindre se hva vi driver på med i huset gjennom de nye strømmålerne.

 

Bompenger har blitt dratt for langt. Folk er lei. I en del andre land med bompenger så brukes de kun på nye veier. Man kan velge å kjøre på den nye fine motorveien og spare mye tid men betale noen kroner, eller man kan bruker lenger tid på den gamle veien, men ikke måtte betale bompenger. I Norge så setter de opp murer og tvinger folk til å betale uten at man engang vet hva pengene går til.

 

Oljefondet kan brukes til vei. Vi har pengene. Veier blir værende i flere generasjoner, så de er der for oldebarna også. Men her holder jo staten på med å sette en effektiv stopper ved å rett og slett forby å bruken av oljefondet i Norge.

 

Det kommer nok aldri en perfekt løsning, men å tvinge på mer og mer bompenger er nok den letteste, men den desidert mest risikofylte, usosiale og forhatte løsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nesten grensesprengende hvor enkelte politikere klarer å blottlegge sin mangel på kunnskap når de kommer med slike uttalelser. Om de virkelig ikke forstår problemet med å styre et helt folk mot å bytte ut bilene sine til en annen type bil, for å bedre luftkvaliteten og miljøet forøvrig, for så å straffe de som gjør det rett etterpå, siden det var for mange som løp etter gulroten, så har de virkelig ingenting å gjøre i maktposisjon.

 

Dette er elementærkunnskaper. Ønsker man seg noe, må man spare til man har råd til å kjøpe det, eller legge opp et løp for finansiering. Klarer man ikke dette løpet, må man vente. Sånn er livet. Man kan ikke bare ta mer betalt for noe, for å komme i mål likevel. Og spesielt ikke bompenger, som i dette tilfellet. Det tas allerede så det monner. Så mye at folket står opp og danner politiske partier for å stoppe det. Om ikke det er et signal godt nok til å tenke seg bittelitt om, så vet ikke jeg. Solli bor tydeligvis under en rot i skogen, for hun kan umulig ha vært koblet til omverden de siste årene.

 

Vil det være for mye å oppfordre til at hun strykes fra listene under valget? Det må da være andre bedre skikkede mennesker til å sitte i den stolen, som ikke synes det er greit å holde ut gulrøtter, for så å slå folk midt i fjeset når de griper etter den. Og det kan godt være folk bare kjøper elbiler for å spare penger, men når man må betale 30 000 i året i bompenger, og "slipper unna" med bare 15 000, som fortsatt er uforskammet mye å betale av sine ferdigbeskattede penger, for å transportere seg selv og sine barn rundt. Så vil jeg si at det er svært forståelig. Og man gjør det garantert ikke for å snylte på resten. Man ønsker at resten også skal betale det samme, eller mindre, for den del.

 

Det er og forblir en usosial måte å inndra penger på. Øk nå bare skatten. Slutt med dette skattelettefjaset. Hvert bidige år skal man liksom betale inn mindre. Må jo lide av kalkuleksi hele gjengen, (no offence til de som lider av det)

 

Burde rett og slett ikke vært et tema engang. Fullstendig enig med MDG på det området. Solli, bør ta en selvransakelse, en slik uttalelse så tett opp i valget, kan da umulig føre til noe bra. De som kan, sørg nå for å stryke henne på fylkestinglistene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skremmende mange her som vinkler saken feil. "Usosialt med bompenger, øk heller skatten"...Så det dere sier...er at alle, selv de som ikke benytter seg av veien, må skatte mer for de som gjør det? ..Det er den mest usosiale tilnærmingen som finnes.

 

Fjern fordelen til Elbiler når det gjelder bompenger og veiavgift (behold momsfritak - momsfritak og drivstoffbesparelse er nok insentiv) - De sliter like mye på veien som vanlige biler, i de fleste tilfeller sliter de mer på veien grunnet tung vekt og de brede hjulene på alle Teslaene. Øk den generelle veiavgiften og sett ned en regel som krever at 100% av bompenger og veiavgift går til vei. 

 

Krev at utenlandske vogntog betaler en engangsavgift før de får lov til å kjøre inn i landet, som skal dekke veislitasje og bompenger (de betaler aldri regningene de får tilsendt, milliardtap i året).

 

Mye dårlig MDG/Rødt politikk i denne diskusjonstråden, som vanlig er løsningen dems "mer skatt, ta fra de rike!"..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skremmende mange her som vinkler saken feil. "Usosialt med bompenger, øk heller skatten"...Så det dere sier...er at alle, selv de som ikke benytter seg av veien, må skatte mer for de som gjør det? ..Det er den mest usosiale tilnærmingen som finnes.

Ingenting usosialt med å betale skatt for et sosialt gode som kommer alle til nytte. Antallet personer som ikke går, sykler eller kjører bil på norske veier er nok svært lavt og de nyter jo godt av at veiene er der hver gang de kjøper mat eller varer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skremmende mange her som vinkler saken feil. "Usosialt med bompenger, øk heller skatten"...Så det dere sier...er at alle, selv de som ikke benytter seg av veien, må skatte mer for de som gjør det? ..Det er den mest usosiale tilnærmingen som finnes.

Så du sier at

 

Jeg skal slippe å betale skatt for å drive barnehager,  fordi jeg selv ikke har unger?

Jeg skal slippe å betale skatt for å finansere behandling til syke pasienter, fordi jeg selv ikke er syk?

Jeg skal slippe å betale skatt for å finansere kulturelle begivenheter, fordi jeg selv aldri går på disse?

...

 

:roll:

Endret av MrL
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er nesten grensesprengende hvor enkelte politikere klarer å blottlegge sin mangel på kunnskap når de kommer med slike uttalelser. Om de virkelig ikke forstår problemet med å styre et helt folk mot å bytte ut bilene sine til en annen type bil, for å bedre luftkvaliteten og miljøet forøvrig, for så å straffe de som gjør det rett etterpå, siden det var for mange som løp etter gulroten, så har de virkelig ingenting å gjøre i maktposisjon.

 

Dette er elementærkunnskaper. Ønsker man seg noe, må man spare til man har råd til å kjøpe det, eller legge opp et løp for finansiering. Klarer man ikke dette løpet, må man vente. Sånn er livet. Man kan ikke bare ta mer betalt for noe, for å komme i mål likevel. Og spesielt ikke bompenger, som i dette tilfellet. Det tas allerede så det monner. Så mye at folket står opp og danner politiske partier for å stoppe det. Om ikke det er et signal godt nok til å tenke seg bittelitt om, så vet ikke jeg. Solli bor tydeligvis under en rot i skogen, for hun kan umulig ha vært koblet til omverden de siste årene.

 

Vil det være for mye å oppfordre til at hun strykes fra listene under valget? Det må da være andre bedre skikkede mennesker til å sitte i den stolen, som ikke synes det er greit å holde ut gulrøtter, for så å slå folk midt i fjeset når de griper etter den. Og det kan godt være folk bare kjøper elbiler for å spare penger, men når man må betale 30 000 i året i bompenger, og "slipper unna" med bare 15 000, som fortsatt er uforskammet mye å betale av sine ferdigbeskattede penger, for å transportere seg selv og sine barn rundt. Så vil jeg si at det er svært forståelig. Og man gjør det garantert ikke for å snylte på resten. Man ønsker at resten også skal betale det samme, eller mindre, for den del.

 

Det er og forblir en usosial måte å inndra penger på. Øk nå bare skatten. Slutt med dette skattelettefjaset. Hvert bidige år skal man liksom betale inn mindre. Må jo lide av kalkuleksi hele gjengen, (no offence til de som lider av det)

 

Burde rett og slett ikke vært et tema engang. Fullstendig enig med MDG på det området. Solli, bør ta en selvransakelse, en slik uttalelse så tett opp i valget, kan da umulig føre til noe bra. De som kan, sørg nå for å stryke henne på fylkestinglistene.

 

Helt klart at dette vil påvirke Høyre negativt ved valget. Selv vurderer jeg faktisk å ikke stemme, eventuelt stemme noe annet, om ikke det partiet vil besinne seg. Uttalelsen fra fylkesordføreren provoserer veldig.

 

Jeg er imot bompenger på generelt grunnlag, fordi dette er slikt vi betaler for over skatteseddelen. Absolutt alle tjener på et godt utbygd veisystem, inkludert et godt kollektivsystem, men enn så lenge finnes ikke det for alle.

 

Selv ikke i Oslo er kollektivtilbudet godt nok. Det er bare å prøve å reise med kollektivtrafikk i motsatt retning av rushen, altså ut av byen. gjerne tidlig på morgenen eller seint på ettermiddag og kveld. Eller på tvers av byen for å nå levering i barnehage (gud, jeg er glad for å være ferdig med det) og til skole før jobb, og så tilsvarende hjem igjen.

 

Biler, uansett hva de drives av, vil aldri gjøre miljøet i byene noe bedre da elbiler også produserer støv, som er det største problemet og de lager like mye trafikkork som andre kjøretøy

 

Elbiler produserer mindre støv, da de ikke forbrenner fossilt brennstoff langs veien, og mye av nedbremsinger gjøres uten å bruke bremsene, men heller regenererer strøm ved bremsing på motoren (egentlig DUen da). De er riktignok like ille på å virvle opp det som allerede er der, men når det produseres mindre, blir det tilsvarende mindre å virvle opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skremmende mange her som vinkler saken feil. "Usosialt med bompenger, øk heller skatten"...Så det dere sier...er at alle, selv de som ikke benytter seg av veien, må skatte mer for de som gjør det? ..Det er den mest usosiale tilnærmingen som finnes.

 

Fjern fordelen til Elbiler når det gjelder bompenger og veiavgift (behold momsfritak - momsfritak og drivstoffbesparelse er nok insentiv) - De sliter like mye på veien som vanlige biler, i de fleste tilfeller sliter de mer på veien grunnet tung vekt og de brede hjulene på alle Teslaene. Øk den generelle veiavgiften og sett ned en regel som krever at 100% av bompenger og veiavgift går til vei. 

 

Krev at utenlandske vogntog betaler en engangsavgift før de får lov til å kjøre inn i landet, som skal dekke veislitasje og bompenger (de betaler aldri regningene de får tilsendt, milliardtap i året).

 

Mye dårlig MDG/Rødt politikk i denne diskusjonstråden, som vanlig er løsningen dems "mer skatt, ta fra de rike!"..

 

Selv kjører jeg ikke og det går også langt mellom hver gang jeg tar buss, men jeg har ikke no mot å betale for bygging av veier med økt skatt. Jeg tjener godt nok til at jeg kan bidra til dette og selv om jeg ikke kjører på veiene så er fortsatt nødvendige for min del. Alle varene jeg kjøper på nett eller butikk blir jo fraktet via veiene så jeg er avhengig av at de blir laget og vedlikeholdt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om "Høyres fylkesordføre" er Anette Solli kan det være kjekt å vite at hun har bidratt til å bruke 150 000 000 +kroner på Hydrogen og vist en kjøling skulder til elbiler i lang tid. Kan være hun føler at dette er en kamp for hydrogen MOT et langt bedre alternativ som ligger i en overlegent energieffektiv "elbil" som strengt tatt allerede har utkonkurrert hydrogen for mange år siden.

Lenke til kommentar

Virker ikke som det finnes en eneste person her i landet som kjører elbil fordi det er det riktige for miljøet, heller ikke i alle disse foreningene som uttaler seg - for det går alltid på pris og fordeler. De får heller sørge/jobbe for at det blir etablert en solid infrastruktur for lading der befolkningstettheten er høyest (les blokker der folk bor over, under og ved siden av hverandre i ca 4 etg) så vil nok mange flere velge en bil som kan lades i fremtiden når det i det minste er et alternativ. Selv om de fortsatt må betale bompenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med alle fordelene en har med elbil så vil det bare være rett at prisen gjennom bomringen blir den samme.

 

Elbiler er jo "gratispassasjerer" i det meste. Både når det kommer til merverdiavgift, årsavgift, håpløshet(ja, elbilister har lengre betalingsfrist), strøm og bompenger.

 

På den andre siden så har vi andre som betaler ekstra for kjøp, engangsavgift, drivstoff, årsavgift og bompenger.

 

Ønsker en kollektivtrafikk og mindre biler og forurensing i byer så er jo like bompenger for alle en god ide, for elbiler har fortsatt store fordeler.

Lenke til kommentar

Er så pisse lei av løgnerne på Stortinget.

Har nå en leasing-periode som utløper og vi skal ha oss ny bil. Det blir ikke leasing lenger, men det blir diesel for å si det sånn.

På grunn av at du må betale bompenger,, særlig.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...