Gå til innhold

Erfaringar med Danske Bank?


Anbefalte innlegg

Det vart ny bank. DNB ville ikkje matche renta til DB.

 

Kjem framleis til å ha DNB og enkelte tenester der, men lånet skal over.

 

Det kan vere greit, som Twinflower nemner, at eg er del av ein større avtale som kan halde prisane lågare utan at eg treng ta affære.

Merkelig at DNB ikke ville matche.

 

Vil du ha nr til min kontakt i banken ? Han matchet betingelsene fra Danske uten å mukke og sa jeg kunne gi nr hans til andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Danske viste meg og godsfruen fingeren da Juristforbundet forlot Akademikerne-paraplyen og gikk til Handelsbanken. Vi beholder lånerenta (men det var fordi vi ringte og kremtet litt og ville følge etter JF), men nå har høstens prislister kommet - 25,- kr i måneden i programabonnement og 2,- og 3,- kr for betaling av eFaktura og fakturaer med KID.

 

Mobilbanken var helt grei for mine behov, men den nye de har kommet med nå er sluggish og lite responsiv sammenlignet med den gamle.

 

 

Ja, vi har også opplevd at Danske Bank har skrudd opp prisene på fakturabetaling kraftig etter at Juristforbundet ikke lenger har avtale med dem. Fikk de til å kreditere gebyrene og endret zregningskontoen til en gebyrfri brukskonto, men da har jeg uansett tapt renteinntektene.

 

25 kr per måned må også de med Akademiker- avtale betale. Men jeg frykter den dagen man skal låne til f.eks. oppussing eller meny bil, tror neppe man får samme rente lenger da.

 

Når det gjelder Handelsbanken kan jeg vel trygt si at jeg ikke ble så imponert av kundeservicen deres når jeg undersøkte bankbytte i forbindelse med Juristforbundets avtalebytte, hvordan de scorer så bra på kundeservice er for meg en gåte. Men da er det vel også å innse at det kanskje ikke er en bank for statsansatte med ordinær lønnsinngang.

 

Det er en bank jeg vurderer å bytte til, men deres beste rente er såpass mye høyere enn den avtalerenten jeg har nå igjennom Danske Bank. 

Lenke til kommentar

Kan jo alltids få det og høyre kva han har å seie. Han eg prata med sa han hadde gått så langt opp i systemet han kunne, men det er sjølvsagt forskjell på folk i det selskapet óg.

 

 

I DnB er du dønn avhengig av din kundekontakt i banken. Merket stor forskjell fra da min langvarige kundekontakt sluttet til jeg fikk tildelt en ny person.

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at norske banker har over 2% rente, mens banker i Danmark har negativ rente på boliglån?

Fordi styringsrenta i den danske sentralbanken er -0,65 %, mens den norske er 1,25 %.

 

I tillegg kommer at det danske boliglånsmarkedet er svært spesielt, med en direkte og fullstendig kobling av lån og investorer i obligasjoner med fortrinnsrett/covered bonds. Blant annet er lånesaldoen alltid høyere enn det kunden får utbetalt (investoren får et krav på 100, men betaler bare 90 til kunden (stiliserte tall). Banken tar også gebyrer oppå dette som ikke synes i lånerenta. Det er derfor veldig stor forskjell på nominell og effektiv rente i Danmark. (Men det er mulig den effektive renten også er negativ for noen lån).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...