Gå til innhold

Intel i9 9900 vs 9900k temperatur


JKJK

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp bygd meg ny pc i et htpckabinett med en i9 9900k i.

Cpukjøler, noctua NH-C14S, klarer ikke å holde den kjøling nok ved full load, så den thermal throttler opptil 15% nå når jeg tester den i et kjøligere rom enn den vil stå i til vanlig. Så jeg regner med at det blir ikke noe bedre når jeg får den i stereobenken.

 

Men så ser jeg at intel nyss lanserte i9 9900, med litt lavere baseclock og bare 65w TDP i stedet for 95W på 9900k.

 

Kan dette være nok til at den ikke thermal throttler hvis jeg bytter?

Jeg skal jo ikke overklokke den uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

30 watt har nok en del å si, samt at det kan være vi snakker om betydelig mer en 30 watt også.

 

Har sett 9900K finne på å trekke 200+ watt på enkelt hovedkort grunnet automatisk aktivering av multi-core enhancement f.eks. på MSI sine Carbon kort og tilsvarende fra ASUS.

 

Om du klarer å se faktisk bruk under belastning så kan det være du ikke trenger gjøre mer enn å sette begrensing på hvor mye den får lov til å dra av strøm i BIOS.

Lenke til kommentar

Rettelse.... 15% innimellom nå
Ligger fortsatt mellom 4,697 og 4,7 Ghz med full last på alle kjerner og GPU, så det er ikke sikkert det er så forbaska nøye?

Det virker som det er helt på grensa. Og til vanlig bruk vil ikke både cpukjerner og GPU ha full last. Det er i såfall ved bare noen få tilfeller.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

9900 vanilla vil nok ligge langt over 65W i snitt, men kjører på noe lavere hastighet all-core enn 9900K. En effektiv måte å få ned temp på begge er å undervolte, evt underklokke 9900K bittelitt. Har du forsøkt å undervolte 9900K? Du kan f.eks først prøve å sette ned CPU cache og CPU core med 50mv og så gradvis gå lavere. Anbefaler deg å bruke Throttlestop. Ofte kan CPU cache undervoltes litt mer enn Core. Evt kan du sette volt fast i bios, eksempel her: 

20C lavere temp under last ved å sette volt fast på 1.2V, ikke sikkert din greier å gå så lavt, men verdt et forsøk.
Lenke til kommentar

Mye gode tips her. Skal se i bios etter hvert.
Prøvde å kjøre stress test uten minne og gpu-stress. Glemte av den og forlot den noen timer.

Hadde peaka på 20% throttle i løpet av 4 timer.

Screenshot av cpu package power mm.
post-6583-0-06083800-1560947111_thumb.png

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Så det er basicly snakk om bare sette ned vcore? og evt cache core? Frekvens justerer da seg selv? Eller må jeg justere etter det for at den ikke skal bli ustabil? Dumme spørsmål dette, men. Sist jeg overklokka noe justerte jeg FSB og multiplier :p 

Lenke til kommentar

Sett power limit så justerer den frekvens av seg selv.

 

Vcore og cache kan du prøve med litt negativt offset, men går du for langt ned blir det ustabilt.

 

Ut fra det screenshottet der så er strømforbruket helt ute av kontroll. Jeg ville prøvd med 150W short-term limit og 125W long term limit. det er antageligvis nok til at du vil få drastisk forskjell i temperatur - men fremdeles får greie frekvenser i normal bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...