Gå til innhold

Fotoboks Oslofjordtunnelen, bot


tuvar0111

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjørte i rundt 76 km/t i Oslofjordtunnelen der det egentlig er 70 km/t-fartsgrense. Der var det en fotoboks som tok et bilde, altså det oppstod en rød prikk, og jeg senket farten kjapt til 70 km/t. Like etter var det en til fotoboks som ikke tok noe bilde.

Vil jeg få en bot for dette da jeg kjørte for fort forbi den første? Eller måler de strekningen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når snittmålinger er aktivert, blinker både første og siste fotoboks. Etter siste boks er en rødt lys som blinker dersom snittfarten din har vært over fartsgrensen i målesonen. Ettersom du har både misvisning i speedometeret ditt, og sikkerhetsmarginer i utstyret, kan du holde over fartsgrensen uten at du får bot.

Lenke til kommentar

Strekningsmåling består vanlegvis av to bokser, fyrst ei litt anonym boks som heng på tunnelveggen med linse og eit lite raudt lys som blinkar når du køyrer forbi, og til slutt ei vanleg fotoboks som også gir eit lite raudt blink.

Dei raude blinka symboliserer berre at passeringa er registrert.

 

Bak fotoboks nummer to heng det eit frittståande lys, kanskje 30 meter etter fotoboksa. Dette lyset vil lyse gult i 1-2 sekund dersom du er registrert med for høg fart.

Lyset er godt synleg, men det er ingen blitz som kan forstyrre føraren, kun eit lys.

 

Slik som du beskriv det så er det ingenting som tyder på at du får fartsbot.

 

 

 

Det du kan gjere for sikkerheitsskuld er å laste ned ein speedometer app på mobilen, og sjekke kva gps'en seier farta di er når du har 76 km/t på speedometeret.

Feilmarginen på speedometeret vil variere litt frå bilmodell til bilmodell, men det er ikkje utenkelet at du har 8,5% feilmargin som betyr at du i reell fart hadde akkurat 70 km/t. 

Sidan det er gjennomsnittsmåling så har du sikkert ikkje hatt fullt så stor fart gjennom heile strekninga heller.

 

Det er godt tenkeleg at strekningsmålinga i Oslofjordtunnelen er innstilt til å kun ta dei som køyrer vesentleg mykje fortare enn 70 km/t.

Hensikta med strekkningsmålinga er å få ned farta til råkøyrerane, ikkje for å tvinge farta ned til under 50 km/t som ofte er resultatet når alle bilane må tilpasse farta til den bilen som ligg lenger framme med dårligast speedometer og mest nervøs sjåfør.

Lenke til kommentar

Strekningsmåling består vanlegvis av to bokser, fyrst ei litt anonym boks som heng på tunnelveggen med linse og eit lite raudt lys som blinkar når du køyrer forbi, og til slutt ei vanleg fotoboks som også gir eit lite raudt blink.

Hva mener du er forskjellen på de to boksene?

Det er to helt ordinære fotobokser, de er gjerne dønn like med mindre den ene måtte monteres på tunnelvegg mens den andre står på stolpe.

 

Bak fotoboks nummer to heng det eit frittståande lys, kanskje 30 meter etter fotoboksa.

50 meter, ikke kanskje 30.

 

Dette lyset vil lyse gult i 1-2 sekund dersom du er registrert med for høg fart.

Lyset er godt synleg, men det er ingen blitz som kan forstyrre føraren, kun eit lys.

Ikke at blitzen fra fotoboksene noen gang har vært særlig forstyrrende.

 

Hensikta med strekkningsmålinga er å få ned farta til råkøyrerane, ikkje for å tvinge farta ned til under 50 km/t som ofte er resultatet når alle bilane må tilpasse farta til den bilen som ligg lenger framme med dårligast speedometer og mest nervøs sjåfør.

Hensikten med strekningsmåling er å få ned hastigheten til de som kjører raskere enn fartsgrensen, dette kan lett forveksles med råkjørere men det er ikke nødvendigvis noen slik sammenheng.

 

For egen del benytter jeg meg gjerne av disse strekningene for å få gjort unna noen forbikjøringer.

Lenke til kommentar

Den andre fotoboksen blinker ikke nødvendigvis ved passering.

Begge fotoboksene blinker når snittmåling er aktiv. Ingen blinker når snittmåling er deaktivert. Blinket er riktignok mye svakere enn på vanlige "one-shot" fotobokser, og kan være vanskelig å se.

Lenke til kommentar

Begge fotoboksene blinker når snittmåling er aktiv. Ingen blinker når snittmåling er deaktivert. Blinket er riktignok mye svakere enn på vanlige "one-shot" fotobokser, og kan være vanskelig å se.

Boks nummer to blinker visstnok ikke så lenge det ikke er mulighet for at noen har kjørt for fort.

Lenke til kommentar

Boks nummer to blinker visstnok ikke så lenge det ikke er mulighet for at noen har kjørt for fort.

Hvordan kan boks 2 vite at det ikke er mulighet for at noen har kjørt for fort? Det er jo den som registrerer det. Jeg har aldri sett at boks 2 ikke blinker hvis boks 1 gjør det. Enten blinker begge (=snittmåling aktivert) eller så blinker ingen av dem (=snittmåling deaktivert). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan kan boks 2 vite at det ikke er mulighet for at noen har kjørt for fort? Det er jo den som registrerer det. Jeg har aldri sett at boks 2 ikke blinker hvis boks 1 gjør det. Enten blinker begge (=snittmåling aktivert) eller så blinker ingen av dem (=snittmåling deaktivert).

Si at det tar 2 minutter å kjøre mellom boksene i lovlig fart og det er 2 minutter siden sist det passerte en bil ved boks en, da vet nr to at det ikke kan være en overtredelse.

Lenke til kommentar

Nei.

Jo.. 

 

 

Det tas bilde av alle kjøretøy i begge fotoboksene. Du vil se at det blinker rødt i boksene når du passerer. Det betyr ikke at du har kjørt for fort, bare at det er tatt bilde av kjøretøyet. Hvis du har kjørt for fort, vil det blinke i et gult lys som er plassert 50 meter etter den andre fotoboksen. Da blir bilde og opplysninger sendt til Statens vegvesen, der det blir sjekket at det er samme bilfører og samme kjøretøy det er tatt bilde av i begge fotoboksene. Deretter sendes saken over til politiet.

 

Ta deg en bolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...