Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor kutter ved gasspådrag


Anbefalte innlegg

Ford Mondeo 05 TDCI 2.0.

 

Ved full gasspådrag i fjerde eller femte gir går hele motoren i noe som virker nødmodus, motor kutter fullstendig og varsellampen for dieselgløding (spole) blinker. Når bilen har stoppet kan motoren starte opp igjen uproblematisk. At motoren kutter ved gasspådrag forverres når jeg f. eks trekker henger.

 

Har forsøkt å rense EGR uten resultat.

 

Bilen er ellers i bra stand. Eneste jeg har observert er at den går litt ujevnt på tomgang, usikker på om dette kan henge sammen med problemet.

 

Tips?

Endret av Chad Thundercock
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

P0251 er en fryktet feilkode på engelske mondeo forum. Det betyr ofte at høytrykkspumpen er defekt.

Jeg hadde samme feilkode, i mitt tilfelle var det for mye lekkasje på returen på dysene. Fordi dysene lekker for mye i returen klarer ikke høytrykkspumpa å opprettholde nok trykk, og gir feilkode P0251. Jeg måtte bytte 2 dyser.

Hvis du har muligheten, ta en leak-off test, men gjør det riktig ikke 2 minutter på tomgang. Oppskriften ligger på Talkford.

Lenke til kommentar

Og må du bytte dyser så finn tak i noen brukte på ebay eller fra en delebil eller kjøp nye selv å bytt.

Verksteder skal gjerne ha 5000kr per dyse for å bytte dem, siden det er så omfattende jobb med programeringen.

 

Men det er kjempeenkelt å programmere dem selv med Forscan til Windows (som er gratis) og en 100kroners OBD kabel fra ebay. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...