Gå til innhold

GUIDE: Air Condition / klimaanlegg Slik velger du en air condition du kan flytte rundt på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Andhrim: Som nevnt innledningsvis i guiden - en slik bør være siste utvei. Men om den videoen; til tross for overskriften nevner videoskaper selv at han har flere slike.

Det som ikke er gyldig fra videoen når vi beveger oss fra Nord-Amerika til Europa er muligheten til å bruke rimelige vindusenheter. Der borte kan både varmepumper a la de fastmonterte som er vanlige her og vindusenheter som forholdsvis enkelt monteres i skyvevinduer brukes.

Så når han sier at de suger er nok også noe av basisen for påstanden at det er svært enkelt å unngå dem i for eksempel USA. Her betyr å unngå dem rundt 10-20 000 kroner i varmepumpe og montør, og en innedel du "aldri" kan flytte. Der borte betyr det en enhet som gjerne koster i nabolaget det samme som en flyttbar AC, som du selv kan henge ut av det vinduet du får den til å passe i.

Endret av fjarle
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Strømforbruket til disse ligger som regel en plass rundt kilowatten pluss minus noen hundre watt opp eller ned - litt avhengig av effektiviteten på kuldemedie og på oppgitt kjøleeffekt i BTU eller watt. (Typ 800-1300 watt per time i strømforbruk er vanlig).

 

Men det er forholdsvis stor forskjell i hvor presist også strømforbruket oppgis for disse. For eksempel observerer jeg at to av enhetene jeg har stående til test nå er oppgitt med det samme 520 watts forbruket på nettstedene som selger dem - når databladene for begge viser rundt 1kW per time. Men det trenger ikke være feil - det kan være snakk om et "typisk" forbruk der man har regnet inn nedgangen i forbruk ved vedlikeholdskjøling.

Det er såpass stor variasjon i praktiske egenskaper og pris på disse at når strømforbruksvariasjonen tross alt er forholdsvis liten - er det sannsynligvis bedre å finne den som passer best og har de funksjonene man blir mest fornøyd med. I det første ligger jo også at man ikke får svake eksosløsninger som likner på den største vindusmodulen avbildet i artikkelen. Det er min egen gamle AC, og slangen der betyr at vinduet nærmest må stå på vidt gap når AC-en kjører. Den kunne vært så energieffektiv som den bare ville - men dårlig design gjør at en bedre AC med høyere oppgitt forbruk faktisk ville kjølt bedre og brukt mindre strøm.

Endret av fjarle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I'll just leave this here:

 

Denne videoen er riktignok rettet mot det amerikanske markedet, men mye av det gjelder her også.

 

Har en slik portabel på soverommet med utluft ut av kanal. Hele rommet er kjølt ned på 2 minutter (10-12kvm). Hvordan suger det? Jeg synes det er kjempedigg :)

Har forsåvidt varmepumpe montert i stua også, men AC funksjonen på den fungerer kun i stue, kjøkken og gang, eller rettere sagt der det er åpent.

 

Sant skal være sagt så er jeg veldig positivt overrasket over den portable AC!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan suger det? Jeg synes det er kjempedigg :)

 

Joda, de er raske til å kjøle ned små rom ja. Den generelle kritikken mot dem er vel egentlig det med lav effektivitet/relativt høyt strømforbruk (-alt- er relativt ;) ), og den samme konklusjonen som denne artikkelen starter med; de bør være siste utvei.

Når han sier at "den suger", så er det også et morsomt spill på at den gjør bokstavelig talt det. Suger luft ut av rommet og skaper undertrykk som gjør at varm luft dras inn igjen i rommet, og dermed senker den totale kjøleeffekten  :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvordan suger det? Jeg synes det er kjempedigg :)

 

Joda, de er raske til å kjøle ned små rom ja. Den generelle kritikken mot dem er vel egentlig det med lav effektivitet/relativt høyt strømforbruk (-alt- er relativt ;) ), og den samme konklusjonen som denne artikkelen starter med; de bør være siste utvei.

Når han sier at "den suger", så er det også et morsomt spill på at den gjør bokstavelig talt det. Suger luft ut av rommet og skaper undertrykk som gjør at varm luft dras inn igjen i rommet, og dermed senker den totale kjøleeffekten  :) 

Ja, ville ikke gått for en slik løsning for nedkjøling av hele huset. Men nå er det jo slik at veldig mange bor i leilighet uten mulighet for å installere varmepumpe, og da er jo en slik løsning siste utvei her til lands. Og kjøper man en portabel AC med 7000btu og forventer å kjøle ned hele leiligheten på 60kvm så blir man nok skuffet :)

 

Men da kobla jeg ordspillet også til slutt, hehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Andhrim: Som nevnt innledningsvis i guiden - en slik bør være siste utvei. Men om den videoen; til tross for overskriften nevner videoskaper selv at han har flere slike.

 

Det som ikke er gyldig fra videoen når vi beveger oss fra Nord-Amerika til Europa er muligheten til å bruke rimelige vindusenheter. Der borte kan både varmepumper a la de fastmonterte som er vanlige her og vindusenheter som forholdsvis enkelt monteres i skyvevinduer brukes.

 

Så når han sier at de suger er nok også noe av basisen for påstanden at det er svært enkelt å unngå dem i for eksempel USA. Her betyr å unngå dem rundt 10-20 000 kroner i varmepumpe og montør, og en innedel du "aldri" kan flytte. Der borte betyr det en enhet som gjerne koster i nabolaget det samme som en flyttbar AC, som du selv kan henge ut av det vinduet du får den til å passe i.

 

En A-energyrated wallmounted airconditioner billgmerke med god kvalitet som selger i millioner units per år med lang durability og varmefunktion koster en ~1500kr butikkpris med installation i kina. Legg til frakt inporttoll og skatt så er det nok litt over det dobbelte

 

Å installere virker vanskelig for noen som aldri gjort det men er egentlig veldig enkelt. Jeg betalte 100kr for en kineser å flytte en AC fra et hus til et annet. Installation tar bare noen minutt når man veit hva en driver med.

Lenke til kommentar

Har lyst på ac da jeg syns det fort blir alt for varmt. Men klarer aldri finne ut om en slik vil passe...

 

Jeg kan ikke huske i mitt over 30 år lange liv å sett et hus med skyve vinduer i norge slik som de er på film i usa.

 

Alle vinduene vi har åpnes med gløtt på toppen, eller som ei dør, å da bare antar jeg at en slik enhet vil ha liten til ingen effekt?

 

Evt har noen installert i et vanlig 'norsk' vindu? Funker det?

Lenke til kommentar

 

I'll just leave this here:

 

Denne videoen er riktignok rettet mot det amerikanske markedet, men mye av det gjelder her også.

 

Har en slik portabel på soverommet med utluft ut av kanal. Hele rommet er kjølt ned på 2 minutter (10-12kvm). Hvordan suger det? Jeg synes det er kjempedigg :)

Har forsåvidt varmepumpe montert i stua også, men AC funksjonen på den fungerer kun i stue, kjøkken og gang, eller rettere sagt der det er åpent.

 

Sant skal være sagt så er jeg veldig positivt overrasket over den portable AC!

Hvilken modell har du? Høres ut som akkurat en slik jeg er ute etter :D

Lenke til kommentar

Har lyst på ac da jeg syns det fort blir alt for varmt. Men klarer aldri finne ut om en slik vil passe...

 

Jeg kan ikke huske i mitt over 30 år lange liv å sett et hus med skyve vinduer i norge slik som de er på film i usa.

 

Alle vinduene vi har åpnes med gløtt på toppen, eller som ei dør, å da bare antar jeg at en slik enhet vil ha liten til ingen effekt?

 

Evt har noen installert i et vanlig 'norsk' vindu? Funker det?

 

Det beste for oss her på berget er å koble slangen til en ventil på veggen.. Om man har da.. ? Ellers blir det bare masse luftlekkasje og dårlig effektivitet..

Lenke til kommentar

Store problemet vi har her i norge ... vi har ikke glide vinduer .. så de festene som kommer for vinduene passer ikke for norske vinduer ... så det er bare tullete og har det egentlig

Akkurat dette skulle jeg til å spørre om. Om det var mulig å bruke vindusmodulene på norske vinduer på noe vis.

Jeg har et par slike flyttbare AC og har aldri helt skjønt hvordan det var tenkt, til jeg så de brukt i amerikanske vinduer.

Har endt opp med å bruke mine som vekt på slangen når jeg hiver den ut glippet på ruta. :p

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Store problemet vi har her i norge ... vi har ikke glide vinduer .. så de festene som kommer for vinduene passer ikke for norske vinduer ... så det er bare tullete og har det egentlig

Finnes slike vinduer i Norge også, men de er ikke vanlige da de ikke isolerer like bra og bygger man nytt så er det mer fornuftig å gå for varmepumpe eller balansert ventilasjon e.l.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...