Gå til innhold

Irland vil forby bensin- og dieselbiler


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss, det er sjeldent man hører noe om kombinasjonen Irland og elbil så jeg måtte google meg litt opp på området. Det jeg finner er at det er veldig få elbiler i Irland og at kraftmiksen er relativt skitten og at de hovedsaklig fyrer husene med andre ting en strøm (kull, gass, torv, ved). Dermed høres det umiddelbart ganske ambisiøst ut å forby salg av nye bensin og dieselbiler allerede i 2030. Elnettet må nok oppgraderes kraftig for å ta unna for elbilene. Noen fakta jeg fant:

 

- Irland har ca 2,3 millioner biler. Norge har nesten 3 mill (edit: 2,72 mill)

- Irland hadde 7500 elbiler per 28.11.2018, Norge ca 195 000 per 31.12.18 og nå antagelig over 220 000

- Irland og Norge har rundt 5-ish millioner innbyggere

- Irland forbruker rundt 24 TWh i el i året, Norge rundt 120 TWh (mye grunnet elektrisk oppvarming og industri)

- Irlands kraftproduksjon består hovedsaklig av gass, men har betydelige innslag av kull, torv og en fortsatt liten men kraftig voksende vindkraftandel.

- Irene kjører i snitt rundt 10 000 km/år, Nordmenn litt over 12 000.

- Det vil si at Irland trenger 4,6 TWh (+19%) økt kraftproduksjon for å elektrifisere hele bilparken (innen ca 2050?)

- Til sammenligning trenger Norge ca 7,1 TWh (+6%) for å elektrifisere hele bilparken (innen ca 2040?)

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jøss, det er sjeldent man hører noe om kombinasjonen Irland og elbil så jeg måtte google meg litt opp på området. Det jeg finner er at det er veldig få elbiler i Irland og at kraftmiksen er relativt skitten og at de hovedsaklig fyrer husene med andre ting en strøm (kull, gass, torv, ved). Dermed høres det umiddelbart ganske ambisiøst ut å forby salg av nye bensin og dieselbiler allerede i 2030. Elnettet må nok oppgraderes kraftig for å ta unna for elbilene. Noen fakta jeg fant:

 

- Irland har ca 2,3 millioner biler. Norge har nesten 3 mill

- Irland hadde 7500 elbiler per 28.11.2018, Norge over 220 000.

- Irland og Norge har rundt 5-ish millioner innbyggere

- Irland forbruker rundt 24 TWh i el i året, norge konsumerer rundt 120 TWh (mye takket være elektrisk oppvarming)

- Irlands kraftproduksjon består hovedsaklig av gass, men har betydelige innslag av kull, torv og en fortsatt liten men kraftig voksende vindkraftandel.

- Irene kjører i snitt rundt 10 000 km/år, Nordmenn litt over 12 000.

- Det vil si at Irland trenger 4,6 TWh (+19%) økt kraftproduksjon for å elektrifisere hele bilparken (innen ca 2050?)

- Til sammenligning trenger Norge ca 7,1 TWh (+6%) for å elektrifisere hele bilparken (innen ca 2040?)

 

Eit par ting som er direkte feil her.

Pr 31.12.2018 hadde norge ca 2,72 millioner personbiler og totalt kjøretøy med rubbel og bit var på ca 5,51 millioner. Av personbilane utgjorde hybrid ca 199852, EL-biler ca 195054, hydro/gass/osv ca 390, diesel biler ca 1260946 og bensin biler ca 1063772.

 

Av det kan vi konkludere med at EL-biler utgjorde ca 7,17%, dvs over 195000 ved utgangen av 2018.

 

I snitt kjører nordmenn ca 15-16 tusen km i året(personbiler).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Irlands kraftproduksjon består hovedsaklig av gass, men har betydelige innslag av kull, torv og en fortsatt liten men kraftig voksende vindkraftandel.

32% fornybart i 2018, 28% vind, er slett ikkje gale. Av EU-landa får berre Danmark ein større del av kraftforsyninga frå vind. Det går absolutt den rette vegen i Irland, og elbil er definitivt betre enn eksosbil der òg.

 

Elles gratulerer til Irland for påmelding til den stadig veksande klubben av land, regionar og byar som vil forby eksosbilar: https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicles

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så Irland flytter utslippene til kraftverkene  (Flytter på problemet)

Å flytte problemet fra hver individuell forbruker til en nasjonal sak gjør det mye lettere å gjøre store endringer i forbruket og ikke minst mer fleksibelt når tilgangen på ulike kraftkilder varierer.

 

Kjører man dieselbil har hver enkelt null mulighet til å bytte til vindkraft, bølgekraft, atomkraft eller andre kraftkilder som måtte være gunstig på en gitt dag og tidspunkt. Denne fleksibiliteten fins i elkraftsystemet.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så Irland flytter utslippene til kraftverkene  (Flytter på problemet)

Tvert imot lagar dei ei løysing for kraftverka. Med 28% vindkraft med kapasitetsfaktor på 30% seier det seg sjølv at det ofte vert overproduksjon som må brukast, eksporterast eller lagrast. Er det overproduksjon i Irland, er det same truleg tilfelle i Skottland og Nord-England, so eksport er ikkje veldig aktuelt. Elbilar kan derimot brukast til lagring. Det er berre for straumseljarane å tilby god pris for å kunne styre ladinga av ein del av batteriet (kan overstyrast av eigaren ved behov), so kan bileigaren få billigare straum. Dermed kan Irland ta inn meir fornybar energi, som er billigare enn gass- og kolkraft.

 

Tibber gjer dette i Noreg. Ved å la Tibber flytte litt av forbruket i heimen, får kundane billigare straum.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jøss, det er sjeldent man hører noe om kombinasjonen Irland og elbil så jeg måtte google meg litt opp på området. Det jeg finner er at det er veldig få elbiler i Irland og at kraftmiksen er relativt skitten og at de hovedsaklig fyrer husene med andre ting en strøm (kull, gass, torv, ved). Dermed høres det umiddelbart ganske ambisiøst ut å forby salg av nye bensin og dieselbiler allerede i 2030. Elnettet må nok oppgraderes kraftig for å ta unna for elbilene. Noen fakta jeg fant:

 

- Irland har ca 2,3 millioner biler. Norge har nesten 3 mill (edit: 2,72 mill)

- Irland hadde 7500 elbiler per 28.11.2018, Norge ca 195 000 per 31.12.18 og nå antagelig over 220 000

- Irland og Norge har rundt 5-ish millioner innbyggere

- Irland forbruker rundt 24 TWh i el i året, Norge rundt 120 TWh (mye grunnet elektrisk oppvarming og industri)

- Irlands kraftproduksjon består hovedsaklig av gass, men har betydelige innslag av kull, torv og en fortsatt liten men kraftig voksende vindkraftandel.

- Irene kjører i snitt rundt 10 000 km/år, Nordmenn litt over 12 000.

- Det vil si at Irland trenger 4,6 TWh (+19%) økt kraftproduksjon for å elektrifisere hele bilparken (innen ca 2050?)

- Til sammenligning trenger Norge ca 7,1 TWh (+6%) for å elektrifisere hele bilparken (innen ca 2040?)

 

Informativt, interessant og bra! Naturligvis langt bedre å kjøre på strøm fra gasskraftverk med en virkningsgrad på innpå 60% (eksergi ut/eksergi inn) kontra en gjennomsnittlig virkningsgrad i bilene på kanskje knappe 20%. I tillegg kan en jo benytte strøvarme fra verkene til nyttige ting også, fjernvarme og slikt. Et bare halvstort kombikraftverk ville enkelt å ha dekket dette behovet for Irlands del. Gassen som behøves utgjør omtrent 1% av Norges årlige produksjon,10/1000 TWh, energi for transport iberegnet. Dette må være et fornuftig steg for alle land. Enklere og billigere bilhold for forbrukerne også. Greit med et lite land som Irland også, litt mindre trøbbel med rekkeviddeangst:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...