Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Skal ha nytt objektiv nå og vurderer sterkt Canon sin egne 70-200 f2.8 IS USM. Er det et godt objektiv, eller burde jeg spare lengre og kjøpe nyere versjon (IS II eller III)? Jeg er kun hobbyfotograf, tar i hovedskip bilde av hester i rask bevegelse og er avhengig av rask fokusering, skarpe bilder og "blurry bakgrunn" effekten. 

Takk på forhånd for svar :D 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakker vi om denne her? Det er et fantastisk objektiv, ikke noe å si på det. Samtidig, ikke for å være frekk, men måten du skriver på (og at du spør her) gir meg litt inntrykk av at du er litt usikker. Dette er jo tross alt et svindyrt, digert objektiv rettet mot proffbrukere, som man på sett og vis forventer at vet hva de trenger. Kanskje det er litt overkill? Hvilket kamera skal du bruke dette på?

 

Misforstå meg rett da, for all del, har du lyst har du lov, og har du råd, så kjør på. Personlig bruker jeg en langt rimeligere Lumix 100-300mm for samme oppgave, og hadde jeg fortsatt brukt Canon hadde jeg nok heller spart 15k og kjøpt meg en Sigma 100-400mm eller noe slikt.

Lenke til kommentar

70-200 f2.8 er da et veldig populært objektiv. Om du vil spare noen kroner/kg, så kan jo f4-versjonene være aktuelle. Minuset er mindre bokeh, som du sier er viktig for deg.

 

Uten at jeg har prøvd det, så er kanskje 200mm og f2.8 noe krevende å få riktig fokus på når motivet er i fart. Men det er jo bare å blende ned ved slike situasjoner, og blende opp når motivet er stillestående.

 

Edit: Hvilket kamera har du? mk1 vs mk2 vil vel største forskjellen være oppløsningen? Med 10-20MP kamera har det ikke like mye si, mot et 30-50MP kamera.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

 

Edit: Hvilket kamera har du? mk1 vs mk2 vil vel største forskjellen være oppløsningen? Med 10-20MP kamera har det ikke like mye si, mot et 30-50MP kamera.

Jeg bytta ut første generasjon 70-200 f/2.8 til gen 2 når jeg gikk opp i oppløsning på kameraet siden jeg syntes det gamle objektivet begynte å gi litt mer utviskete linjer selv om skarpheten var der.

 

Gikk fra 8mp til 18mp kamera den gangen.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde førstegenerasjon 70-200 f2.8 i flere år, men merket etterhvert som jeg fikk nyere objektiv (i en litt annen brennvidde) at det ikke ga like skarpe bilder, så det ble solgt.

 

Jeg vurderer nå enten 70-200 f2.8 II eller 70-200 f4.

 

Om du er usikker; gå safe for f4 og se, så har du ikke brent penger - og det kan godt være du liker det veldig godt. Det er betraktelig lettere, og det kan jo være en avgjørende faktor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...