Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feriepenger når ikke tatt ut hel ferie


tpa

Anbefalte innlegg

Hei,

fikk en fast ansettelse hos min tidligere arbeidsgiver i februar 2018 og sa opp i desember 2018. Med tre måneders oppsigelsestid og ferie den siste uken, ble 22.03.2019 den siste arbeidsdagen. 

 

Skal få utbetalt feriepenger for 2018 fra denne arbeidsgiveren nå og lurer på hvor mye den kan trekke meg med tanke på at jeg bare tok ut én uke ferie? 

 

Tilleggsspørsmål: Har jeg krav på å få utbetalt de fire ferieukene jeg ikke har tatt ut ferie for?

 

Takk på forhånd! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man tar ferie for eksempel 1 uke, blir du trukket 1 uke lønn. Feriepenger blir oppspart, og de er ment for å dekke tapte inntekter mens du har ferie. Om en ikke tar ferie i det hele tatt får du forsatt alle feriepengene, pluss lønnen.

 

Siste setning stemmer ikke.

Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført til påfølgende ferieår.

 

Ref. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/feriepenger/ 

Endret av NoTrace
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siste setning stemmer ikke.

Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført til påfølgende ferieår.

 

Ref. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/feriepenger/ 

 

 

Hvis du leser litt nøyere der så:

 

Eneste mulighet å få ut feriepengene for eventuell ferie som ikke er avviklet er hvis arbeidsforholdet opphører i følge ferieloven § 11 tredje ledd.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du startet i arbeid i februar 2018 og begynte da å opptjene ferierettt for avvikling i 2019, ikke for 2018, jfr fereieloven § 4. Har du fått utbetalt noe som helst i feriepenger fra vedrørende akkuat dette forholdet i 2018 har du fått det ved en feil. I 2019 skal du derimot ha ferietiden/-pengene, gitt at du fortsatt er innenfor reglene hvor ferieloven gjelder, altså fortsatt er er arbeidstaker eller annet som faller innenfor ferieloven. Din NÅVÆRENDE arbeidsgiver har da plikt til å sørge for at du i løpe av 2019 får 25 virkedager ferie (hvor lørdag altså OGSÅ er “virkedag”, derfor “fire uker og en dag”) fratrukket de 7 du alt har avviklet (lørdag 22.3. + seks dager uken etter), men din NÅVÆRENDE arbeidsgiver har null ansvar for utbaling av noen feriepenger i år - de du tjener opp ved å arbeide i 2019 kommer til utbealing i 2020  Din TIDLIGERE arbeidsgiver skal derimot omgående utbetale feriepenger til deg (eller det du fremdeles måtte ha til gode av dem om noe alt er utbetalt for 22.3. - 31.3., rimelighet tilsier det siden du alt har avviklet ferie)  - strengt tatt skulle det vært gjort 31.3.19 da du sluttet eller første lønningsdag etterpå, men jeg vet det er vanlig praksis en del steder pga "styret" for lønningsansvarlig når det skal avregnes å ta alt under ett ved lønn 30.6. (oftest),31.7. eller annet, alt etter når "de fleste" i bedrifen har ferie.  

 

Dette gjelder altså for FERIELOVENS feriepenger, som er 10,2 %. (evt 12,5 % dersom du er over 60 og har “Metusalem-tillegg” for ekstra ferieuke). For de som får 12 % er siste 1,8 % ihht ha avalen sier - og det er fr alt praktisk vanligvis det samme som loven. 

Lenke til kommentar

 

Du startet i arbeid i februar 2018 og begynte da å opptjene ferierettt for avvikling i 2019, ikke for 2018, jfr fereieloven § 4. Har du fått utbetalt noe som helst i feriepenger fra vedrørende akkuat dette forholdet i 2018 har du fått det ved en feil. I 2019 skal du derimot ha ferietiden/-pengene, gitt at du fortsatt er innenfor reglene hvor ferieloven gjelder, altså fortsatt er er arbeidstaker eller annet som faller innenfor ferieloven. Din NÅVÆRENDE arbeidsgiver har da plikt til å sørge for at du i løpe av 2019 får 25 virkedager ferie (hvor lørdag altså OGSÅ er “virkedag”, derfor “fire uker og en dag”) fratrukket de 7 du alt har avviklet (lørdag 22.3. + seks dager uken etter), men din NÅVÆRENDE arbeidsgiver har null ansvar for utbaling av noen feriepenger i år - de du tjener opp ved å arbeide i 2019 kommer til utbealing i 2020 Din TIDLIGERE arbeidsgiver skal derimot omgående utbetale feriepenger til deg (eller det du fremdeles måtte ha til gode av dem om noe alt er utbetalt for 22.3. - 31.3., rimelighet tilsier det siden du alt har avviklet ferie) - strengt tatt skulle det vært gjort 31.3.19 da du sluttet eller første lønningsdag etterpå, men jeg vet det er vanlig praksis en del steder pga "styret" for lønningsansvarlig når det skal avregnes å ta alt under ett ved lønn 30.6. (oftest),31.7. eller annet, alt etter når "de fleste" i bedrifen har ferie.

 

Dette gjelder altså for FERIELOVENS feriepenger, som er 10,2 %. (evt 12,5 % dersom du er over 60 og har “Metusalem-tillegg” for ekstra ferieuke). For de som får 12 % er siste 1,8 % ihht ha avalen sier - og det er fr alt praktisk vanligvis det samme som loven.

Opparbeider man seg ferie året før altså? Jeg trodde da ikke det.

 

Man har vel rett på full ferie i inneværende år, dersom man begynte i jobben før 30. september?

Lenke til kommentar

Opparbeider man seg ferie året før altså? Jeg trodde da ikke det.

 

Man har vel rett på full ferie i inneværende år, dersom man begynte i jobben før 30. september?

 

Man opparbeider seg feriepenger og ordinær ferierett/-plikt året før ferie. Sjekk ferielovens § 4 og § 10. 

Selv om man ikke har ordinær ferierett/-plikt har man ekstraordinær ferierett så lenge man a) tiltrer senest 30. september og b) ikke allerede har avviklet ferie. Tiltrer man senere i året er retten 6 virkedager (lørdag inkl) Plikt til å ta ferie har man derimot bare dersom arbeidsgiver "stenger butikken" (eller avdelingen), jfr § 5,5. ledd. Årsaken til forskjellen er nettopp at man ikke har rett til feriepenger første år i arbeid, se § 10. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøver meg litt også her, det forskjell på feriepenger og feriedager. Og kan tenkes på som to helt uavhengige saker. 

 

Hvis du bytter jobb, og starter i ny jobb 1. Januar. Da har du opparbeidet deg feriepenger for fjoråret fra arbeidsgiver A. Du får 5 uker ferie fra arbeidsgiver B. 

 

Feriepenge summen beregnes som nevnt over av årslønna du har hatt hos A, og arbeidsgiver B trekker deg 5 uker lønn i ferieperioden for gjeldende årslønn

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...