Gå til innhold

Stasjonær pc til junior


Anbefalte innlegg

Halloi,

 

Junior er 12 år, har spart lenge og har solgt unna gamle og nye leker og ting han samlet på, for å kjøpe seg pc. 

 

Han spiller først og fremst Fortnite. Han er temmelig god og står ofte igjen som sistemann, på tross av at han gjerne dør når den gamle laptopen han bruker henger et øyeblikk.

 

Han har spart seg opp 15.000,-, og ser til meg for råd om hva han skal kjøpe.

 

Men jeg har ingen peiling.

 

Han trenger pc og skjerm. Jeg spanderer keyboard og headset.

 

Synes det er vanskelig å gå på f.eks komplett.no og handle da jeg ikke har greie på det, og i så fall er henvist til basically å kjøpe den dyreste pakken han har råd til, uten å vite om det er lurt. 

 

Kan man gå inn på Elkjøp/Power og regne med man får noe bra om man hører på en ansatt?    

 

Håper på bidrag!

Endret av karamellmannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komplett Gamer Premium i160 GeForce RTX 2070, Core i7-8700, 16GB, 1TB SSD, Win10Home, Powered by ASUS

er ikke så ille, men mangler k versjon av cpu som gjør den dårlig til overklokking, tviler på du får like god pc på elkjøp til 15 000 kr.

Ryzen 2700x og X470 hadde sikkert fungert også i det spille.

Men er lurere å kjøpe brukt nå. GTX 1080 TI på bruktmarkedet er også greit kjøp hvis det koster rundt 5000 kr.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

jeg ville ha ventet på de nye ryzen cpuene som kommer 7 juli :D

 

ryzen 5 3600X (3000kr) + grafikkort til 4000(gtx 2060) eller brukt 1080ti på finn

+ delene under i bildet.

 

ellers så kommer det jo sikkert noe fornuftig ferdigbygd med de nye cpuene også hvis du ikke vil bygge selv

 

QLsrAfM.png

Endret av Rajak
Lenke til kommentar

Klarer du å bygge PC selv?

 

Viss ja, så er dette mitt forslag til 15.130,-

 

https://www.komplett.no/wishlist/shared/e97e90a1-0b33-4eb8-9557-322e61981303

 

Kjøp gjerne noen av delene brukt, f.eks skjermkort eller prosessor,

så kan man enten spare penger eller oppgradere noen av delene.

Hva skal han lagre på de 4tb? En Tb holder i massevis, men to er greit å ha. Og han trenger heller ikke en NAS-disk til spill og eventuelt skolebruk. Adata XPG Sx8200 Pro 512gb er langt bedre for penga enn Samsungen du har funnet, med 250gb lagring til 853, mot 512 til 1064 (inkl frakt). Man kan og kjøpe Intel 660p til bittelitt mer, og få 1Tb med bittelitt dårligere ytelse, men får lagra alt en trenger. Seagate Barracuda eller WD Blue hvis man trenger to Tb lagring på hdd.

 

Seasonic Focus Plus Gold 650w er bedre kjøp når det kommer til PSU.

 

Dvs, @karamellmannen, jeg er enig med @Rajak sitt forslag.

Endret av L/-R~
Lenke til kommentar

Hva skal han lagre på de 4tb? En Tb holder i massevis, men to er greit å ha. Og han trenger heller ikke en NAS-disk til spill og eventuelt skolebruk. Adata XPG Sx8200 Pro 512gb er langt bedre for penga enn Samsungen du har funnet, med 250gb lagring til 853, mot 512 til 1064 (inkl frakt). Man kan og kjøpe Intel 660p til bittelitt mer, og få 1Tb med bittelitt dårligere ytelse, men får lagra alt en trenger. Seagate Barracuda eller WD Blue hvis man trenger to Tb lagring på hdd.

 

Seasonic Focus Plus Gold 650w er bedre kjøp når det kommer til PSU.

 

Dvs, @karamellmannen, jeg er enig med @Rajak sitt forslag.

 

Forsåvidt sant for vanlige dødelige,

selv har jeg en spillmappe på 1,5 TB. :p

 

Forresten bra SSD du fant, jeg sjekket bare på komplett av gammel vane.

 

@Rajak: Burde han ikke da kjøpe G-Sync skjerm, og ikke FreeSync viss han skal kjøpe Nvidia skjermkort?

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Forsåvidt sant for vanlige dødelige,

selv har jeg en spillmappe på 1,5 TB. :p

 

Forresten bra SSD du fant, jeg sjekket bare på komplett av gammel vane.

 

@Rajak: Burde han ikke da kjøpe G-Sync skjerm, og ikke FreeSync viss han skal kjøpe Nvidia skjermkort?

nvidia har åpnet driveren for å fungere med freesync skjermer :D bruker selv denne skjermen med en 1080ti og freesync fungere utmerket

Lenke til kommentar

Takk for svar, alle.

Hvor vanskelig er det å bygge pc selv da? Er det bruksanvisning og stort sett et spørsmål om å plugge inn ting riktig, eller krever det mer kompetanse?

Veldig lett, tar litt tid (1-2t) hvis du ikke vet hvordan man gjør det. Videoen under viser steg for steg og forklarer en del :D krever null kompetanse :D bare ikke vær redd for å gjøre det selv :)

 

How To:https://www.youtube.com/watch?v=CxMxFwiIrmQ

Endret av Rajak
Lenke til kommentar

Takk for svar, alle.

Hvor vanskelig er det å bygge pc selv da? Er det bruksanvisning og stort sett et spørsmål om å plugge inn ting riktig, eller krever det mer kompetanse?

 

Finnes mange fine videoer på Youtube viss du sitter fast. :)

 

nvidia har åpnet driveren for å fungere med freesync skjermer :D bruker selv denne skjermen med en 1080ti og freesync fungere utmerket

 

Nice, hadde hørt noen rykter om at det skulle skje,

men visste ikke at det hadde skjedd allerede.

Lenke til kommentar

Halloi,

 

Junior er 12 år, har spart lenge og har solgt unna gamle og nye leker og ting han samlet på, for å kjøpe seg pc. 

 

Han spiller først og fremst Fortnite. Han er temmelig god og står ofte igjen som sistemann, på tross av at han gjerne dør når den gamle laptopen han bruker henger et øyeblikk.

 

Han har spart seg opp 15.000,-, og ser til meg for råd om hva han skal kjøpe.

 

Men jeg har ingen peiling.

 

Han trenger pc og skjerm. Jeg spanderer keyboard og headset.

 

Synes det er vanskelig å gå på f.eks komplett.no og handle da jeg ikke har greie på det, og i så fall er henvist til basically å kjøpe den dyreste pakken han har råd til, uten å vite om det er lurt. 

 

Kan man gå inn på Elkjøp/Power og regne med man får noe bra om man hører på en ansatt?    

 

Håper på bidrag!

 

Den aller beste verdien for pengene får du sikkert av å bygge PCen selv med komponenter som er optimalisert for bruken.

 

Men siden du skriver at du ikke har peiling, regner jeg ikke med du vil bygge den selv (husk at du også må ta kostnad for operativsystem i tillegg, dette er inkludert på ferdigbygde PCer).

 

Jeg tror du kommer langt med den dyreste du(han) har råd til innen "Gaming" kategorien på komplett. Prisen på komponentene er veldig ofte relatert til hvor gode de er, og de er sammensatt til å passe behovet du beskriver spesielt. Personlig ville jeg ikke hørt med en ansatt på Elkjøp/Power, da disse i min mening er mer selgere enn PC-eksperter.

 

Komplett har to kategorier jeg ville vurdert, enten PC bygget og sammensatt av komplett, eller ferdige PCer fra en leverandør. Selv ville jeg valgt en bygd av komplett, da de ikke inneholder bloatware eller lignende fra leverandøren.

 

Ferdige fra leverandør:

https://www.komplett.no/category/21660/gaming/gaming-pc/stasjonaer

 

Bygd av komplett:

https://www.komplett.no/category/11033/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium

Lenke til kommentar

Selvom å bygge selv er gøy, og ikke spesielt vanskelig bør det følge med en liten disclaimer:

- Dersom du ødelegger noe er du selv ansvarlig

- Det kan hende du må feilsøke selv

- Du må installere operativsystem og driver selv

- Du har ingen garanti på det ferdige produktet, kun komponentene

 

Om dette er noe dere vil, så er det veldig lærerikt å gjøre, men greit å være klar over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Klarte å få junior til å vente til etter sommerferien, men nå er tiden inne. Budsjett er 15.000 for pc og skjerm.

 

Er dette greit, eller er det noe som er vesentlig bedre til samme pris:

 

https://www.komplett.no/product/11454/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-a155?offerId=KOMPLETT-310-11454#

 

https://www.komplett.no/product/957767/gaming/gamingskjermer/asus-24-led-freesync-mg248qr

 

Hvilket trådløst nettverkskort bør jeg eventuelt legge til (håper å unngå å trekke kabel inn på rommet hans)? 

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...