Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil tii overnatting.


Anbefalte innlegg

Jeg har en vanlig personbil, og hadde tenkt å kjøpe camingvogn. Men jeg trenger bare overnattingsplass på sommertid. Derfor vurderer jeg istedet 2 biler, og det går an å overnatte i en Volswagen Transporter f.eks.Jeg trenger bare en madrass og sovepose. Men lurer på hvilken bil jeg skal velge, brukt ?

Endret av merterje
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kjøpe enda en bil bare for å ta seg noen turer om sommeren blir vel unødig dyrt. Vurdert teltvogn/telthenger?

 

Er du veldig praktisk anlagt kan du bygge et bittelite krypinn som monteres oppi en stor nok bilhenger ..

Bil trenger ikke være dyrt, og spesielt de på grønne skilter. Kan da finne en transporter som ikke koster mye og selge den igjen for så si det samme når man ikke har bruk for den lengre. Samt man kan også bare betale årsavgift den tiden man bruker den.

 

Har brukt div varebiler som soveplass på festivaler og slikt, har fungert for et par netter. Da disse ikke var like romslige som en Transporter. Ut i fra det jeg hører skal transporter være den med mest plass i "klassen"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva budsjett snakker du om?

Dette kan gjerast veldig billig ved å kjøpe ein brukt to seters varebil, og berre legge legge inn ei madrass på dørken.

Alt du eigentleg treng er ein bil som fungerer og plass til å legge deg ned, og sjølvsagt fortrinnsvis utan lekkasjer i taket.

Fordelen med å kjøpe ny-bil er at du ein heilt rein bil med ubrukt lasterom som aldri har blitt brukt til å kjøyre flyttelass eller avfall.

Ulempen med å kjøpe ny-bil er at det sjølvsagt kostar mykje meir, og at terskelen for å lage tilpassningar kanskje er høgare då modifiseringar kan påvirke verdien på bilen.

 

Ein VW transporter vil nok være eit godt val, den har lasterom som er ca 2,5 m langt og 1,6 m bredt. Så her vil det kunne være plass til ei heilt vanleg 160 cm madrass, og i alle fall ei vanleg 90 cm madrass.

Hjulbuane vil stjele litt plass, så det kan være ein god idé å bygge ei trekasse som går over hjulbuane slik at du kan utnytte heile golvplassen, arealet under trekassa kan då brukast til bagasjeoppbevaring, kanskje til og med med skuffer om du vil legge arbeidet i å lage det også.

Du kan sjølvsagt også berre ha lasterommet heilt orginalt og basere deg på å berre legge deg på eit liggeunderlag.

 

Mindre varebilar vil også kunne fungere, men då blir soveplassen meir kvadratisk slik at du ikkje kan ligge heilt utstrekt. Men om du ikkje har noke i mot å sove i fosterstilling så kan du også gå for ein "postbil", ein slik varebil som har akkurat plass til ein euro-pall i lasterommet.

 

 

PS; ta eit googlesøk på "minicamper" der vil du finne mykje inspirasjon til korleis du kan tilpasse ein bil for overnatting, det einaste er at det kanskje er litt i meste laget i forhold til kva du har sett for deg. Ved å søke på minicamper vil du også få litt inspirasjon til kva som er mulig å få til også med mindre bilar.

Kanskje du også finner ein slik bil til sals?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...