Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Penger til barna


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg bodde med store barn lagde jeg en ukepengekalkulator. Dere var det plikter man skulle gjøre og oppgaver mann kunne gjøre.

 

"Skulle" gav minuspoeng om ugjort og "kunne" ga plusspoeng om gjort.

Fredag ettermiddag var det opptelling av hva de hadde gjort og den totale poengsummen avgjorde hvilket sjiktet de havnet i.

 

Det varierte fra null kroner til 200 kroner avhengig av hvor bra de hadde jobba. Systemet fungerte dritbra for to unger rett over ti år. Spesielt torsdagen regna de selv ut hvordan de lå an og kjørte på med "kunne" oppgaver hvis de hadde slurva med "skulle" og havnet lavt i poeng eller om de ville prøve å få mer.

 

På den måten skjedde mye og de bestemte selv hvor mye de ville ha. Nå har jeg egne barn og når de blir større kommer jeg til å kjøre samme taktikk på dem.

 

 

Telefon ville jeg holdt gratis sånn at jeg lett fikk tak i dem, men jeg hadde valgt en tlf selv, som tåler bank, og lagt jævlig med software restriksjoner og spyware på dem. Vil de ha tlf til å luke kuke og spille med så får de klippe gress hos naboene e.l og tjene de pengene selv.

Endret av Invader Zim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, Har 3 spm

Hvor mye er det vanlig å få av forelda sine i ukelønn?

 

Er det vanlig å få penger til tlf?

 

Er det vanlig å få penger til hobby?

Vanlig å vanlig ... tror dette varierer mye.

Selv ga vi aldri barna våre ukepenger, men de fikk tlf når de var gammel nok og også til hobbyer. Kommer selvfølgelig an på om hobby er dyr og foreldres inntekt, samt hva/hvor mye man syns er ok å bidra med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener at barn skal få nok penger til å kunne kjøpe seg noe småtteri i uka, men lite nok til at de lærer seg å spare penger til flottere ting.

 

Mellom 50 og 100kr i ukelønn pluss et basis mobilabonnement høres fornuftig ut. Er det noen fritidsaktiviteter som har rimelige utgifter i tillegg så vil vanligvis ikke de pengene spille noen stor rolle oppdragelsesmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine barn er 9 og 11 og de må hjelpe til hjemme for å tjene penger. Det heter ukeLØNN. De må gjøre lekser og rydde rommene sine uten inntjening. Har de ikke gjort dette, så får de ikke noe uansett hvor mye annet de har gjort. De får penger per oppgave. Ta ut av oppvaskmaskinen - 5kr, vaske badet - 30kr, lage middag - 20kr osv.

 

Jeg har kjøpt den første mobilen til de i gave da de ble 9 år og sluttet på sfo. Vil de ha en ny, eller den de har blir ødelagt, må de spare og kjøpe selv.

 

Anonymous poster hash: 1cc88...398

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mine barn er 9 og 11 og de må hjelpe til hjemme for å tjene penger. Det heter ukeLØNN. De må gjøre lekser og rydde rommene sine uten inntjening. Har de ikke gjort dette, så får de ikke noe uansett hvor mye annet de har gjort. De får penger per oppgave. Ta ut av oppvaskmaskinen - 5kr, vaske badet - 30kr, lage middag - 20kr osv.

 

Jeg har kjøpt den første mobilen til de i gave da de ble 9 år og sluttet på sfo. Vil de ha en ny, eller den de har blir ødelagt, må de spare og kjøpe selv.

 

Anonymous poster hash: 1cc88...398

Glemte å ta med: jeg betaler for fritidsaktiviter deres. Fotball, håndball og sjakk. Om de ønsker noe annet, må de betale selv.

 

Anonymous poster hash: 1cc88...398

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ukelønn? Nei

 

Nevøen min fikk den gamle mobilen til min søster

Ingen hensikt å gi de penger til mobil, eller kjøpe nye mobiler, siden de bare skal brukes til å ringe med (og meldinger)

 

Alle foreldre jeg vet om betaler for fritidsaktiviteter, noen litt for mye i mine øyne, men så lenge de liker det..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Det å få ukelønn tror jeg er veldig individuelt. Jeg selv fikk det ikke, men hadde faste oppgaver i huset som å vaske yttergang en gang i uka og selvfølgelig holde orden på mitt eget rom.

 

2. Min første telefon fikk jeg da jeg begynte i 8. klasse, da jeg egentlig trengte det pga. vi bodde et stykke utenfor "byen". Brukte den da til å ringe mine foreldre til å bli hentet hjem. Ved et uhell ble den ødelagt året etter, fikk ny da å.

 

3. Mine foreldre har bestandig finansiert mine hobbyer. Langrenn, skihopp, fotball og orientering. Hadde veldig lyst å begynne med motocross da jeg var liten, men det var det ikke økonomi til. Begynte først med det når jeg fikk egen inntekt.

 

Selv om jeg aldri har fått ukelønn har jeg bestandig fått det jeg har hatt behov for, samt at vi fikk litt ekstra av og til som nytt spill til vår supernintendo. Hadde venner som fikk ukelønn, så det er nok veldig individuelt hvordan det gjøres. Er 30 år nå, så er sikkert mye som har forandret seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, Har 3 spm

Hvor mye er det vanlig å få av forelda sine i ukelønn?

 

Er det vanlig å få penger til tlf?

 

Er det vanlig å få penger til hobby?

 

1) Spørsmålet er på linje med “hva er vanlig å ha i lønn om man er i arbeid”, som kjent avhenger det av XXX(X) faktorer. Menes derimot gjennomsnitt finnes tall på det også for ukepenger, om enn litt gamle: Nordea gjore en undersøkelse for aldesgruppene 8. og 10. klasse i 2009, den konkluderte med 466/732 kr pr måned for jenter og noen prosent mindre for gutter (mest forskjelll, målt i prosent, i yngste aldersgrupper. uten å vite antar jeg det kan være en sammenheng mellom forskjellen i sum og forskjellen i innsats krevd hjemme, men utelukker heller ikke tanken om at ukepenger oftere avgjrøes av kvinner enn menn og at de ser jenters behov tydeligere enn gutters). For yngre barn (1. - 4. klasse) viste en undersøkelse fra Markeds- og mediainstituttet i 2006 et gjennomsnitt på 46 kr/uke. Nyere tall (2016) fra en undersøkelse med ikke angitt kilde, men publisert i nyhetslefse fra lokalbanken og med noe lavt antall respondenter ut fra den norske befolkning og statistisk sikkerhet  viste 265 kr/uke i gjennomsnitt for 10. klasse. 
 
Ukepenger er ellers mellom 50 og 60 % får i ungdomsskolealder iflg de to undersøkellse fra 2009 og 2016. 
 
Om det skulle interessere TS eller noen andre kan jeg fortelle at hos oss startet ukepenger tidlig, eldstre hadde rundet fireårsmerket og yngste ikke (men har alltid hatt ment at slik storebror har/gjør/klarer/kan/får skaldet være for ham også, to års aldersforskjell er en bagatell ikke verdt å snakke høyt om..). Det var fra starten av snakk om 10 kr/uke og høyst begrensede valg, men det lærte eldste et par vesentlige ting vi øsnket oppdragelsen valgt skulle lære ham: 1) Livet tilbyr ikke alle goder, man må selv velge mellom deilig yoghurt og lekebiler på (gulv)veien i stedet for i garasjen pga tomme batterier. 2) Det finnes mer fornuftige/mindre fornuftige valg å gjøre ved batterikjøp når målet er maksimal driftstid pr tikrone og “yoghurtkapial” kan også forvaltes slik gir vesentli flere ml yoghurt av riktig kvalitet pr tikrone enn ved dårlige valg. Begge to punktene var godt innlært til skolestart og er verdier viktige i livet også for voksen. Innen da var for øvrig ansvaret for egne valg vokst noe og ukepengene likeså (og viljen til å formidle tilegnet ervervet kunnskap til lærevillig lillebror manglet heller ikke). Senere har guttene “gått gradene”  samtidig som ukepenger har blitt månedspenger og fra i høst er eldste klar til et ukependlerliv med fullt ansvar for sitt eget budsjett halvår for halvår, selv om han ennå har kost/losji hjeme i helgene og et halvårsbidrag fra oss i tillegg andre +-poster på budsjettet.  
 
2) Med mindre barnet skulle ha et firtidsarbeid som utløser telefon fra arbeidsgiver må  telefonabonnent nødvendigvis tegnes av foreldre og med regning adressert til foreldrenes. Jeg formoder derfor dette er vanlig å dekke “au naturel” av foreldrne, uten at jeg vet. Penger til telefon har jeg ingen formening om utover at ved vår (relativt lille bygde)skole er det noe som knapt vederfares noen. 
 
3) “Hobby” er et meget diffust begrep som kan kreve alt fra 20 kr i engangsinvestering til nok til å bruke en solid norsk gjennomsnittsinntekt. “Vanlig” er like diffust og jeg henviser til 1). Holder jeg meg til vår (relativt lille bygde)skole er det vanlig at forelldre betaler kontingenter som a) er utløst etter påvirkning fra dem og b) skal betales i bank - et forhold som selvsagt (også) kan ha å gjøre med at man får ikke adgang noen nettbank i lokalbanken før tidligst ved 15 år. 
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk aldri ukepenger. Foreldre betalte klaer, mat og ting som kontigent for fotball/karate/idrett. Alle gikk paa vanlig idrett, vi fikk ikke drive med gocart ,motorcross og andre dyre hobbyer, men det er egentlig greit. Fikk sykkel, ski osv. Hadde alt vi trengte. Manglet aldri noe. 

 

Var det grilling med skolen fikk vi 20-30 kroner for poelser/mat, slik at vi kunne dele med oss.

 

Men var aldri noen ukepenger paa 100-200 kroner uken og "bruk dette paa snop og tull".

 

Naar jeg vill ha finere klaer (sneakers, Diesel-klaer som var kult paa 90-00-tallet), dyrere ski, fin telefon, gameboy, egen PC, TV paa rommet eller annet "unoedvendig", kjoepte jeg det selv.

 

Det ville blitt folk av meg om jeg ikke hadde dette, men det var ting jeg ville ha.

 

Jobbet paa gaard om sommeren: malte, plukket stein, plantet, kappet traer osv. Jobbet som avisbud paa soendager fra jeg var 12, saa i butikk fra jeg var 15 ut videregaaende. 

 

Vil tro det er rundt 50/50 om man faar ukepenger eller ei, men uansett boer du komme deg i arbeid om du er 15 aar gammel. Mange flytter ut naar de er 16-18 aar gamle.

 

Foreldrene mine var aldri gjerrige, men tror de var opptatt av aa oppdra oss til at penger maa komme fra et sted. F.eks. fikk jeg gikk serifikat til bil hvis jeg ikke roeykte, som selvfoelgelig er et veldig stort beloep naar man er 18. De betaler ogsaa fly hjem for meg og kona av og til (bor langt fra Norge), som er fint, selv om vi fint har raad til de selv.

Endret av n0mad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...