Gå til innhold

TEST: TP-Link Deco M4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en TP-link Archer 3200 som absolutt nekter å fungere som rent AP, som jeg trenger. (Bruker derfor en gammel Asus-boks nå.)

 

Vil M4 fungere som rent aksesspunkt (ikke sette opp egen DHCP og eget subnett)?

Også, jeg har kablet en del av huset mitt, men ikke alt. Slik jeg trenger å sette opp et mesh-nettverk, vil to noder være på kablet nett mens den siste må kommunisere via wifi. Lar dette seg gjøre?

Lenke til kommentar

Vil dette støtte den nye wifi 6 (802.11ax) standarden?

Høyst usansynlig. Er ofte opp til de som lager chipset inni selve utstyret, som qualcomm og atheros, om dette blir implementert i etterkant. Men de får jo ikke solgt like mye chips om de gamle får alle de nye funksjonene. Så her er jeg fristet til å bare svare nei, selv om det trolig er mulig å få til sånn rent teoretisk.

 

 

...

Også, jeg har kablet en del av huset mitt, men ikke alt. Slik jeg trenger å sette opp et mesh-nettverk, vil to noder være på kablet nett mens den siste må kommunisere via wifi. Lar dette seg gjøre?

Dette er mulig med Google WiFi i allefall. Så ville tro denne kan gjøre det au. Kanskje lurt å sjekke dokumentasjon fra TP-Link for sikkerhetsskyld. Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Nå har det sikkert skjedd litt siden testene fra 1 og 2 år tilbake, så jeg lurer på hva er status quo i dag.

 

Jeg skal handle et MESH system til nyervervet hus. Men hvilket?

 

Jeg har tidligere satt opp Amplifi HD i en barnehage med stort hell, imponerende enkelt og bra. Der var dog internettforbindelsen på 1999 nivå, så noe særlig stresstest var det ikke.

 

Skal nå ha i eget hus, og har egentlig den som utgangspunkt, men ser at det nå er alternativer med triband, f.eks. Asus Lyra og TP-Link Deco M9+. Hvordan er disse sammenlignet med Amplifi HD, etter sikkert flere oppdateringer og tweeks på alle systemer?

Lenke til kommentar

Nå har det sikkert skjedd litt siden testene fra 1 og 2 år tilbake, så jeg lurer på hva er status quo i dag.

 

Jeg skal handle et MESH system til nyervervet hus. Men hvilket?

 

Jeg har tidligere satt opp Amplifi HD i en barnehage med stort hell, imponerende enkelt og bra. Der var dog internettforbindelsen på 1999 nivå, så noe særlig stresstest var det ikke.

 

Skal nå ha i eget hus, og har egentlig den som utgangspunkt, men ser at det nå er alternativer med triband, f.eks. Asus Lyra og TP-Link Deco M9+. Hvordan er disse sammenlignet med Amplifi HD, etter sikkert flere oppdateringer og tweeks på alle systemer?

Ville sett etter Google WIFI på Finn så billig så mulig, så skaffet triband WIFI6-mesh-routere når det blir mer vanlig. Håper selv på at Google sitt nye system blir triband au. Ellers vet jeg ikke helt hva jeg skal gå for enda. Viktig også at hardware-en blir oppdatert ofte og lenge mtp. sikkerhet i fremtiden, der er Google god.

 

Om du kan ha wired backhaul er jo ikke triband like viktig.

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det står nevnt på flere av disse mesh-løsningene at de "kun" har to ethernet-porter. For min del så har jeg trådet uttak i hver etasje i et tre-etasjes hus. Kan jeg bruke en switch for å "splitte" dette uttaket i f.eks 10 og ta kabel fra switch inn i både ruter, tv, playstation etc og dermed ikke være så avhengig av at selve mesh-"ruteren" har flere uttak?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...