Gå til innhold

Skatt av feriepenger


Nas0077

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Nå er det slik at min arbeidsgiver ( Oslo kommune) skattet av feriepengene. Er det en vanligvis praksis eller har de gjort en feil? Startet å jobbe fra og med august (2018). Siden jeg ikke jobbet før august, så svir det ekstra kraftig..

 

Fant denne linjen når jeg googlet det: 

 

Feriepenger er som hovedregel fritatt for forskuddstrekk. Det betyr at du ikke skal trekke skatt av disse når de utbetales. Feriepengene er likevel skattepliktig inntekt for mottakeren, og med i grunnlaget for beregning av skatten for inntektsåret.

Lenke til kommentar

Oslo kommune følger junioppgjørsmodellen, det vil si at i stedet for å utbetale feriepenger når ferien tas gjøres det et samleoppgjør i juni måned.

 

For at man skal kvalifisere for trekkfritt junioppgjør er det et krav at du har vært ansatt i hele opptjeningsåret, jf. skattebetalingsforskriften § 5-7-1 annet ledd. Hvis du ikke har vært ansatt i hele 2018 skal det altså trekkes skatt i junioppgjøret 2019.

 

Skatteplikten er den samme for feriepenger som for vanlig lønn (skattekortet er beregnet til å trekke 12 måneders skatt over 10,5 måneder), slik at du som regel vil få igjen dette til neste år ved skatteoppgjøret. Hvis du har behov for å disponere det tidligere kan du endre skattekortet ditt, eller søke arbeidsgiver eller kemneren om tilbakebetaling.

Lenke til kommentar

For at man skal kvalifisere for trekkfritt junioppgjør er det et krav at du har vært ansatt i hele opptjeningsåret, jf. skattebetalingsforskriften § 5-7-1 annet ledd. Hvis du ikke har vært ansatt i hele 2018 skal det altså trekkes skatt i junioppgjøret 2019.

Hva vil det si i praksis? Min, og flere andre arbeidsgivere jeg har vært borti, trekker ikke skatt av feriepenger uansett om man har vært ansatt hele eller kun deler av opptjeningsåret. Er det noe skatteetaten bryr seg om?
Lenke til kommentar

Summen blir den samme naar alt kommer til alt. Det er bare loenn som spares opp for deg og utbetales i en sum naar du tar ferie (eller i juni). Trekkes det penger paa feriepenger, faar du penger tilbake eller et lavere trekk resten av aaret for aa kompensere.

 

F.eks. jobber du 2-4 offshore faar du ikke feriepenger i tradisjonell forstand, men det fordeles over alle maanedene og blir riktig naar alt er redegjort.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...