Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leier ut leilighet, bruker hage og fyller opp søppelkassene.


jonathan---

Anbefalte innlegg

Hei,
Jeg bor i en liten bygård bestående av 2 leiligheter. Leiligheten under meg er leid ut, men utleier bruker hagen og fyller opp søppelkassene.Utleieren bor i bygården ved siden av. De har satt opp en dør i bakgråden for enkel tilgang fra deres bakgråd til "vår" (den kan selvfølgelig bare åpnes fra deres side).

 

Vil gjerne ha et godt forhold til naboene men, kveldsrøyking rett under soveromsvinduet og oppfylte søppelkasser begynner å irritere meg.

 

Hva kan jeg gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det er huseier, så eier de jo retten til å bruke den delen av leiligheten som de ikke leier ut (med mindre annet er nevnt i vedtektene).

 

Jeg ville sett gjennom vedtektene om noe står der om røyking etc. Evt bare snakket med han om han kan flytte seg vekk fra vinduene deres når han røyker, på en pen måte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sjekk om kommunen der du bor krever ekstra søppeldunk når man leier ut.

 

Finner lite om dette på google annet enn at en leilighet skal ha anledning til å kaste en "normal" mengde søppel. Men kan ikke si jeg har noen anelse om hvor mye søppel som er "normalt" og hvis kast ansees som en "nødvendig del av produktet" (som leiligheten jo er).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er bra du forhører deg om juss før du tar praten, men det er mulig å bare ta praten med en genuin forespørsel rundt temaet også, uten å bruke uker i forarbeide på juss først. Bare for å ha nevnt det :) For hvis det går den positive retningen og det blir bedring, så har du spart deg ukesvis med bekymring og jobb. Du får ikke noe ultimatum og utkastelsesvarsel bare for å ta opp slike ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Røyking utfor vindauge bør vera ein heilt kurant ting å ta opp på ein hyggeleg måte. Dei fleste oppegåande menneske skjønar at det ikkje er noko hyggeleg. Når det gjeld avfallet så forstår eg det sånn at de no er 3 husstandar som nyttar bossdunkane som er meint for dei 2 husstandane i ditt bygg. Forklar at dunkane ikkje har kapasitet til dette, og be om at han tar kostnaden med større bossdunkar som kan nyttast av alle 3 utan å bli overfylte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er flyttet inn i det sorte hullet til forumet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...