Gå til innhold

Analyse: Hva er egentlig en selvladende hybridbil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er da vel ingenting direkte feil ved den påstanden (sett bort fra eventuell slitasje på bil o.l.), det står da vitterlig VED bremsing. Det er helt riktig som forfatteren så kjekt prøver å påpeke at for å få gratis energi hele tiden så krever det konstant bremsing, men det skjønner vel ethvert, unnskyld uttrykket, brødhue at ikke går an. Det er ikke alle boenheter som er klargjort for, eller enkelt lar seg oppgradere til hjemmelading, f.eks borettslag. Da skal man heller prøve å se det positive i at det finnes selvladende (hva ellers skulle man kalt det?) hybrider som kanskje i det minste kan være med å redusere lokal forurensning ved småkjøring.

Endret av bas
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tja meir effektiv bruk av drivstoff på hybrid..vel vel.. Jeg satt på en helt ny drosje nå nettopp på Gran Canaria,en Toyota Prius 7 seter hybrid. Da så jeg at drivstofforbruket sto på 0,51 liter pr mil. Sjåføren var god i engelsk og det ble litt prat. Han sa at den forrige bilen han kjørte var en Toyota Avensis 2.0 Diesel og den brukte nøyaktig 0,5 liter på mila. Så fakta var at den nye såkalte selvladende hypermoderne Toyota Priusen brukte meir drivstoff enn hans 10 år gamle Avensis.

For meg så er disse hybridene bare noe bløffmakeri. Det er kun rein elektrisk bil som er miljøvennlig og fremtidsrettet.

Endret av ACYBN18O
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er jo helt idiotisk med de hybridene. Enda mer som kan gå galt, som må produseres, veier mer, og betales for samtidig som de ikke viser seg å bruke særlig mindre drivstoff? For en bomtur og liksommiljøtiltak.

 

Da nødvendigvis de ikke-ladbare. De ladbare kan i teorien hjelpe mye. Skulle vært no smarte induktive ladegreier til de småbatteriene så folk som ikke gidder å plugge de i kjører på strøm i hverdagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er bra er at de utnytter bensinmotoren mye bedre. En bensinmotor har virkningsgrad oppimot 35% i optimal punkt men snitt virkningsgrad kommer ned i 10 til 15%. Spesielt i Norge der hastighet er lav og ved køkjøring er dette bra.

Har systemet i tillegg mulighet for å lade ved bremsing kan endel av ulempene ved ren bensindrift reduseres.

 

Ved at batteri kan holdes på et moderat nivå blir ikke vekten så veldig høy heller. Jeg tror at dette prinsippet kan utvikles enda mere i lastebiler og anleggsmaskiner som kjører mye variabel last.

 

Jeg registrerer at disse bilene oppnår svært gunstige forbruk i praksis ved å studere tall fra spritmonitor.de

 

I skips industrien blir dette nå brukt i stor grad på nye skip. Motorene går med optimal virkningsgrad og batterier brukes til effekt topper og redundans. Mange offshore skip må bruke to eller flere motorer for redundans. Disse kan nå slåss av og en motor kan kjøre med høy virkningsgrad mens batteri står for redundans.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

det er vel et vesentlig poeng med ladbare, at de har lave utslipp der fartsgrensene er lave (der folk bor) slik at genereringen gjøres der det ikke er noen, og på optimalt turtall. Dessuten fanger de opp bremseenergien slik at det blir mindre bremsestøv. Ellers er jeg helt enig i at det bare er ekstra vekt og flere ting som kan feile.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er bra er at de utnytter bensinmotoren mye bedre. En bensinmotor har virkningsgrad oppimot 35% i optimal punkt men snitt virkningsgrad kommer ned i 10 til 15%. Spesielt i Norge der hastighet er lav og ved køkjøring er dette bra.

Har systemet i tillegg mulighet for å lade ved bremsing kan endel av ulempene ved ren bensindrift reduseres.

 

Ved at batteri kan holdes på et moderat nivå blir ikke vekten så veldig høy heller. Jeg tror at dette prinsippet kan utvikles enda mere i lastebiler og anleggsmaskiner som kjører mye variabel last.

 

Jeg registrerer at disse bilene oppnår svært gunstige forbruk i praksis ved å studere tall fra spritmonitor.de

 

I skips industrien blir dette nå brukt i stor grad på nye skip. Motorene går med optimal virkningsgrad og batterier brukes til effekt topper og redundans. Mange offshore skip må bruke to eller flere motorer for redundans. Disse kan nå slåss av og en motor kan kjøre med høy virkningsgrad mens batteri står for redundans.

 

Det er mange plasser hybrid fungerer bra,men ikke i personbiler. Hvis det skulle ha noe nytte måtte det være en ladbar plug-in hybrid med ca 20 kw batteri. Da hadde man kunne brukt bilen som nr 1 bil og sett nytten i å lade hjemme og kunne kjørt minst 10 mil kun elektrisk og samtidig kunne bruke bilen til hytte/langtur UTEN å tenke på rekkeviddeangst. Det ville gitt ett lavt drivstofforbruk på året i snitt og det hadde vært bra for miljøet. Slik tenker ikke bilprodusentene av en eller annen merkelig grunn. De setter inn ett batteri på 7-8 kw som rekker kansje 3 mil og som ingen orker lade. Det gir ingen gevinst for miljøet,men gir derimot stor avgiftslette slik at vi kan kjøpe enda meir kostbare biler hos bilprodusentene. Miljøet taper,staten taper og bilprodusentene er de store vinnerne på slike biler. Slik vil det nok også bli til elbilene overtar,heldigvis har forbrukerne knekt koden og ser at el bil er fremtiden. Rekkeviddeangst er historie når de nye faststoffbatterier kommer i kommersiell bruk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er mange plasser hybrid fungerer bra,men ikke i personbiler. Hvis det skulle ha noe nytte måtte det være en ladbar plug-in hybrid med ca 20 kw batteri. Da hadde man kunne brukt bilen som nr 1 bil og sett nytten i å lade hjemme og kunne kjørt minst 10 mil kun elektrisk og samtidig kunne bruke bilen til hytte/langtur UTEN å tenke på rekkeviddeangst. Det ville gitt ett lavt drivstofforbruk på året i snitt og det hadde vært bra for miljøet. Slik tenker ikke bilprodusentene av en eller annen merkelig grunn. De setter inn ett batteri på 7-8 kw som rekker kansje 3 mil og som ingen orker lade. Det gir ingen gevinst for miljøet,men gir derimot stor avgiftslette slik at vi kan kjøpe enda meir kostbare biler hos bilprodusentene. Miljøet taper,staten taper og bilprodusentene er de store vinnerne på slike biler. Slik vil det nok også bli til elbilene overtar,heldigvis har forbrukerne knekt koden og ser at el bil er fremtiden. Rekkeviddeangst er historie når de nye faststoffbatterier kommer i kommersiell bruk.

Er enig i resonnement for såvidt. Ladbare hybrider som passer meg har for stor bensinmotor og for lite batteri.

 

En to syl turboladet motor som ga 60Kw og 35% virkningsgrad hadde vert nok om bilen samtidig hadde en 100Kw el motor og et 20kwh batteri.

 

Bensintank trengte bare vert 25liter. Hadde bilen klart seg med 120w PR km ville bensinmotoren laget 85kwh av 25 liter bensin og total kapasitet ville vert 105kwh. Hadde bilen brukt 12Kwh PR 100km ville rekkevidde vert over 900km og bilen hadde forbrukt 25 liter bensin.

 

Bilen jeg har i dag bruker 540watt PR km. Er virkningsgrad på min motor lik en golf tsi motor 15% så bruker den 80watt PR km ut på hjula. 120watt PR km burde derfor være mulig med litt tyngre drivlinje. Motoren med 2 syl vil spare 30kg. Halvering av bensintank 20kg. Et 20kwh batteri er vel raskt 100kg pluss el motor og div omformere.

 

Om batteriet var tomt ville fremdeles bilen ha 85hk. Når batteriet var fullt ville jeg kunne kjøre ca 166km kun på batteri.

 

Om noen kommer til å lage en slik bil er uklart. Men teoretisk burde det gå ann.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En to syl turboladet motor som ga 60Kw og 35% virkningsgrad hadde vert nok om bilen samtidig hadde en 100Kw el motor og et 20kwh batteri.

Om noen kommer til å lage en slik bil er uklart. Men teoretisk burde det gå ann.

 

Et slitk hybridkonsept er en så opplagt energieffektiv innretning, at det er omtrent latterlig at det ikke finnes. Man holder på med gearkasser og hybridløsninger som ble oppfunnet på 90 tallet fremdeles. Mens alt man egentlig trengte er en elbil og en enkel dieselgenerator.

 

Man burde rett og slett satt igang og laget dette. Tesla er nok ikke interessert, men man kunne laget slike biler i Norge, om det var vilje til det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En hybridbil kan fungere brukbart ved bykjøring, men kjører man hovedsaklig motorvei har de ingen fordeler fremfor en tradisjonell fossilbil.

 

Ved bykjøring vil likevel en tradisjonell hybrid være dårligere enn en ladbar hybrid, som igjen vil være dårligere en elbil, både for miljø og lommebok.

 

Bilfabrikantene har opp gjennom historien laget mange rare biler som har vist seg å ikke ha livets rett.

Noen ble sikkert laget fordi sjefene hadde en kjepphest de ville prøve å ri, andre fordi de ønsket å skille seg ut.

Hybridbiler har passet ypperlig til å gi gode resultater på godkjenningstestene myndighetene krever, men nå er det på tide å produsere biler som er bedre enn de gamle fossilbilene.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et slitk hybridkonsept er en så opplagt energieffektiv innretning, at det er omtrent latterlig at det ikke finnes. Man holder på med gearkasser og hybridløsninger som ble oppfunnet på 90 tallet fremdeles. Mens alt man egentlig trengte er en elbil og en enkel dieselgenerator.

Man burde rett og slett satt igang og laget dette. Tesla er nok ikke interessert, men man kunne laget slike biler i Norge, om det var vilje til det.

I dag finnes vel et par slike. BMW i3 rex er vel nærmest mitt konsept. BMW har brukt en motorsykkelmotor. Disse er skjelden lagt ut for optimal økonomi. Det er viktig at virkningsgrad er høy for bensinmotoren. Da bør turbolading velges da de ikke trenger drosling på høy belastning. Jeg kunne ha kjøpt en BMW rex men liker ikke design og interiør. Liker 3 serien bedre. Men den har som sagt for stor motor og for lite batteri. Endret av Trestein
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et slitk hybridkonsept er en så opplagt energieffektiv innretning, at det er omtrent latterlig at det ikke finnes. Man holder på med gearkasser og hybridløsninger som ble oppfunnet på 90 tallet fremdeles. Mens alt man egentlig trengte er en elbil og en enkel dieselgenerator.

 

Man burde rett og slett satt igang og laget dette. Tesla er nok ikke interessert, men man kunne laget slike biler i Norge, om det var vilje til det.

Norge er nok et dårlig marked for en slik bil siden vi har ganske bra utbygde lademuligheter og gode incentiver for biler uten eksos. Man trenger den rett og slett ikke her og salgstallene på Opel Ampera (Chevrolet Volt), som er veldig lik dette forslaget, ble lave her i Norge. I USA derimot solgte de endel. Man får mer igjen for pengene ved å bare øke batteriet litt, da får man bedre rekkevidde og raskere hurtiglading, og man kan lade når det passer, ikke etter her tur.
Lenke til kommentar

 

En to syl turboladet motor som ga 60Kw og 35% virkningsgrad hadde vert nok om bilen samtidig hadde en 100Kw el motor og et 20kwh batteri.

Om noen kommer til å lage en slik bil er uklart. Men teoretisk burde det gå ann.

 

Et slitk hybridkonsept er en så opplagt energieffektiv innretning, at det er omtrent latterlig at det ikke finnes. Man holder på med gearkasser og hybridløsninger som ble oppfunnet på 90 tallet fremdeles. Mens alt man egentlig trengte er en elbil og en enkel dieselgenerator.

 

Man burde rett og slett satt igang og laget dette. Tesla er nok ikke interessert, men man kunne laget slike biler i Norge, om det var vilje til det.

BMW i3 Rex har dette oppsettet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

En to syl turboladet motor som ga 60Kw og 35% virkningsgrad hadde vert nok om bilen samtidig hadde en 100Kw el motor og et 20kwh batteri.

Om noen kommer til å lage en slik bil er uklart. Men teoretisk burde det gå ann.

 

Et slitk hybridkonsept er en så opplagt energieffektiv innretning, at det er omtrent latterlig at det ikke finnes. Man holder på med gearkasser og hybridløsninger som ble oppfunnet på 90 tallet fremdeles. Mens alt man egentlig trengte er en elbil og en enkel dieselgenerator.

 

Man burde rett og slett satt igang og laget dette. Tesla er nok ikke interessert, men man kunne laget slike biler i Norge, om det var vilje til det.

BMW i3 Rex har dette oppsettet.

Jaha, hvor er turboladeren, hvor er den effektive dieselgeneratoren? En liten motorsykkelmotor som hyler på x-tusen RPM er ikke nevnt som en del av dette konseptet, selv om det er en brukbar begynnelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...