Gå til innhold

Ryzen 7 2700X, EDC (CPU) ligger på rundt 99% av max når jeg har Discord oppe på maskinen.


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Som tittelen sier så ligger EDC (CPU), i følge Ryzen Master (app), på 99% når Discord er aktiv på maskinen.

post-217532-0-81960500-1560602442_thumb.png


Så fort jeg lukker Discord faller verdien til EDC (CPU) ned til 30-55%.
 

Kjerne (core) nummer 6 ligger også konstant på ~4.2Ghz når Discord er aktiv på maskinen.
Så fort jeg lukker Discord vil denne også fluktuere mellom ~2.1 - 4.2 slik som alle de andre kjernene.

Temperaturene er fine. Det samme gjelder de andre verdiene, så vidt jeg ser. Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, så det kan være noe ikke stemmer.

post-217532-0-58904100-1560602678_thumb.png


Spenning ved de forskjellige "Power Plan" instillingene;

Power Saver - 0.8V

Balanced (reccomended) - 1.4V

High Performance - 1.4V


De to siste burde vel være forskjellige sånn logisk sett?
Siden "Power Saver" ligger så lavt, og "High Performance" ligger så høyt, burde vel "Balanced (recommended)" ligg en plass mellom de to?

Nå har jeg stilt ned "Minimum processor state" til 5%, den sto på 100% som default i "High performance". Dette hjelper veldig når Discord ikke er aktiv på maskinen, eller om jeg ikke er i en "samtale" på Discord. Da faller EDC (CPU) til 63 - 94%, opp og ned. Lukker jeg Discord helt faller verdien ned til en del lavere, som nevt tidligere.

Så ved å ha stilt "Minimum processor state" til 5%, og ikke ha Discord aktiv, sørger for noe mer komfortable verdier i mitt hode, og jeg føler meg mer tilpass når ting ser slik ut.

Men jeg kommer fortsatt ikke over det at Discord forårsaker så store endringer når den er aktiv og jeg er i en samtale.

BIOS er oppdatert til siste versjon.

Hovedkortet jeg bruker er et; ROG STRIX B450-F GAMING

 

Og RAM-brikkene jeg bruker er; Ballistix Sport LT DDR4 16GB

 

Jeg blir iallfall ikke noe klokere på dette. Så tenkte kanskje noen av dere hadde vært borti lignende før? Alt er sikkert helt i orden, og jeg burde egentlig bare slutte å bruke Discord? Jeg vet det er et drittprogram til tider, men "alle" bruker det i dag, så er vanskelig å slippe unna.

- B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt diverse lyd problemer og der mht discord og sånn. Jeg mistenker at det har vært pga windows i seg selv. De har jo skrevet om hvordan en del tjenester, services, fungerer, både på lyd og nettverk spesielt. Før så kunne jeg ha det av at ingen apper hadde lov å bruke mikrofon, da løsningen jeg har satt opp er analog, og mikrofon går via kompressor til mikser til lydkort. Så Windows anser *nå* uansett opptak inngang som mikrofon. Iallefall mht lydkort jeg har i bruk nå som er eksternt via usb.

Har ikke prøvd discord på en god stund nå pga disse problemene, men håper det er løst nå i 1903. De har holdt på iaf siden 15xx med det.

 

Jeg tror ikke cpu osv har noe med dette i seg selv, men kan heller være et bi produkt av at ting ikke er konfigurert slik det skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...