Gå til innhold

Hjelp til å få Hi8 videokassetter over til pc


Anbefalte innlegg

Ønsker å få overført filmer fra barndommen over til pc`en.
Dette fra et gammelt kamera som jeg ikke får til å fungerer lengre.

Kameraet er Canon E200 med kassettene Hi8.

Ønsker egentlig å finne en løsning som jeg kan gjøre selv, og som forhåpentligvis ikke er for dyr.

 

 

Ting jeg har kommet frem til som kan fungere.

 

Kjøpe et brukt kamera og capture card.

VHS spiller, VHS adapter og capture card.

 

Er det andre måter og gjøre dette på, eventuelt hva og hvor bør jeg få tak i?

Hva er billigste måte å gjøre dette på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ting jeg har kommet frem til som kan fungere.

 

Kjøpe et brukt kamera og capture card.

VHS spiller, VHS adapter og capture card.

 

Har redigert alternativene. Det er fysisk umulig å spille Hi8 på VHS da det er fysisk forskjellig bredde på tapen og ikke samme teknologi. Eneste mulighet er å finne et fungerende kamera og koble til PC via cature card e.l. Eller å sette bort jobben til noen som tar betalt for det, som f.eks. BGA.

Lenke til kommentar

Kan ikke svare om kvaliten, men tipper at det blir bedre teknisk kvalitet hos proffer. Men spørsmålet er hvor mye du vil se i forskjell da største problemet er kvalitet og oppløsning på gamle videofilmer. Det blir ikke bra uansett på en PC-skjerm eller stor moderne TV.

Lenke til kommentar

Det viktigste er å bruke godt renset og tunet utstyr. Bruk også S-Video heller enn compos(h)ite da S-Video har sparate signaler for lys og farge istedet for å kombinere dem sammen som gir dårligere kvalitet. Dette tilsier at kamera må ha S-Video og framegrabber (USB regner jeg med) må ha inngangsstøtte for dette. Pluggen ser sånn ut.

 

Noe av de billigste du får tak i som har ok kvalitet er USB-dingser med UTV007 chipset.. Disse har S-Video inngang.

https://www.aliexpress.com/item/32977160310.html

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...