Gå til innhold

Nå er det forbudt å fiske torsk på Østlandet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes Torsk langsmed hele Norskekysten så det blir nok muligheter og fange juletorsk sør for Telemark og nordover etter og runde Lindesnes.

Fisk tatt sør for Stadt er uspiselig skrotfisk uansett, og torsken er uansett ikke på sitt beste i sommermånedene. De burde også frede rekene noen år - rekeprisene indikerer lav bestand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder sel så bør det nevnes at selen ikke spiser voldsomt mye, men fungerer som vertsorganisme for parasitter som dreper torsk i hopetall.

 

Blir selkvotene i Oslofjorden tatt slik de er i dag eller blir økningen kun et uvirksomt spill for galleriet?

 

Hvor mye torsk blir fisket av fritidsfiskere i forhold til yrkesfiskere?

Jeg vil tro ganske mye fordi det er elendig økonomi i å fiske torsk i Oslofjorden. Små fangster og elendig kvalitet.

 

Det blir dårlig med juletorsk, for de som bare må ha fisk til middag på julaften.

Bare dårlig for de som tror at norskekysten = oslofjorden og ødelegger julemiddagen med skrottorsk. Jeg synes ikke synd på de.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder sel så bør det nevnes at selen ikke spiser voldsomt mye, men fungerer som vertsorganisme for parasitter som dreper torsk i hopetall.

Interesserte oppfordres herved til å melde seg inn i Greenpeace som er en viktig støttespiller for kveis.

 

Det gjøres også oppmerksom på at kveis finnes i laks, og at fisk som skal anvendes til sushi etc bør fryses før bruk, ettersom kveis lett kan forveksle nordmenn med sel.

Endret av 1J7HHBGW
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Når det gjelder sel så bør det nevnes at selen ikke spiser voldsomt mye, men fungerer som vertsorganisme for parasitter som dreper torsk i hopetall.

 

Blir selkvotene i Oslofjorden tatt slik de er i dag eller blir økningen kun et uvirksomt spill for galleriet?

 

Jeg vil tro ganske mye fordi det er elendig økonomi i å fiske torsk i Oslofjorden. Små fangster og elendig kvalitet.

 

Bare dårlig for de som tror at norskekysten = oslofjorden og ødelegger julemiddagen med skrottorsk. Jeg synes ikke synd på de.

Når eneste landområde nevnt som østlandet, og da blir det ikke noe annet enn Oslofjorden.

Nordpå er havet nesten svart, rett før jul. Når skreien kommer sjeldent i slutten av desember, men oftere mot januar før den kommer.

Lenke til kommentar

Hvor mye torsk blir fisket av fritidsfiskere i forhold til yrkesfiskere?

Ja, det er nok yrkesfiskerne som står for 99% av fangstmengdene, så uten fokus på fiskerinæringen er det vanskelig å bygge opp bestandene.

Som fritidsfisker har jeg fulgt med "Møretorsken" helt siden 70-tallet, og den gang det var stor bestand var det også fiskerioppsyn.

I dag er det så lite igjen av Møretorsken at det lønner seg ikke med noe oppsyn, så i praksis er det nok fritt fiske.

Egentlig rart at det kommer så pass mange fisker inn i Borgundfjorden for å gyte som det gjør, for det er ikke lett å være torsk.

Garnene står med 100 m mellomrom, parallelt utover havet, og når fiskene som slipper forbi samler seg for å gyte er det duket for snorrevad.

Kanskje det er på tide å tenke på samme måte med torsk som det har vært gjort med laks i alle år, å hjelpe til med rekrutteringen.

Bare en enkel torsk har millioner av egg, men så er det tilgangen på mat som er et problem.

Fuglebestanden på Runde er også drastisk redusert, som skyldes lite mattilgang.

Maten til torsken blir også hardt beskattet, da mindre båter fisker på brisling og sil.

Vi mennesker er blitt for effektive, og samtidig slipper vi ut plast og annen søppel som gjør forholdene i havet vanskelig for fisken.

Giften som kalles TBT var det en del fokus på for noen år siden, og stoffet ble forbudt for fritidsbåtene.

Større båter får fortsatt bruke dette giftstoffet i bunnsmørringen.

Naturen presses fra alle kanter, så kanskje det er på tide å ikke bare høste men også bruke penger på å så, og ikke minst, vise større måtehold.

Kanskje det også er på tide å tenke nytt, da oppdrettsnæringen har større verdiskapning enn tradisjonelt fiske.

Hvordan ville samfunnsregnskapet sett ut med mer fokus på turister som ble tatt med på havet for å oppleve å fiske sin egen fisk?

Turistnæringen er vel en like bra inntektskilde som det å være fisker, og vi beskattet ressursene mindre. 

Lenke til kommentar

Ja, det er nok yrkesfiskerne som står for 99% av fangstmengdene, så uten fokus på fiskerinæringen er det vanskelig å bygge opp bestandene.

Som fritidsfisker har jeg fulgt med "Møretorsken" helt siden 70-tallet, og den gang det var stor bestand var det også fiskerioppsyn.

I dag er det så lite igjen av Møretorsken at det lønner seg ikke med noe oppsyn, så i praksis er det nok fritt fiske.

Egentlig rart at det kommer så pass mange fisker inn i Borgundfjorden for å gyte som det gjør, for det er ikke lett å være torsk.

Garnene står med 100 m mellomrom, parallelt utover havet, og når fiskene som slipper forbi samler seg for å gyte er det duket for snorrevad.

Kanskje det er på tide å tenke på samme måte med torsk som det har vært gjort med laks i alle år, å hjelpe til med rekrutteringen.

Bare en enkel torsk har millioner av egg, men så er det tilgangen på mat som er et problem.

Fuglebestanden på Runde er også drastisk redusert, som skyldes lite mattilgang.

Maten til torsken blir også hardt beskattet, da mindre båter fisker på brisling og sil.

Vi mennesker er blitt for effektive, og samtidig slipper vi ut plast og annen søppel som gjør forholdene i havet vanskelig for fisken.

Giften som kalles TBT var det en del fokus på for noen år siden, og stoffet ble forbudt for fritidsbåtene.

Større båter får fortsatt bruke dette giftstoffet i bunnsmørringen.

Naturen presses fra alle kanter, så kanskje det er på tide å ikke bare høste men også bruke penger på å så, og ikke minst, vise større måtehold.

Kanskje det også er på tide å tenke nytt, da oppdrettsnæringen har større verdiskapning enn tradisjonelt fiske.

Hvordan ville samfunnsregnskapet sett ut med mer fokus på turister som ble tatt med på havet for å oppleve å fiske sin egen fisk?

Turistnæringen er vel en like bra inntektskilde som det å være fisker, og vi beskattet ressursene mindre.

Vel det blir varmere i havet og, og fisk følger vel vann temperaturen de liker som regel. Så derfor finner man ikke ting på samme plass som før.

 

Fuglene følger maten etc.

 

Få bukt med klima forandringene og strengt oppsyn/regulering så burde det gå bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Juletorsk :) så regner med at vi snakker om torsk tatt i måneder som slutter på R.

Lokal "juletorsk" på sørlandet er fortsatt skrotfisk - året rundt - og i Kristiansand er torsken lige blød som konsonandene. Dårlig øl har de også (ikke rart de kutter prisene i Kristiansand). Nå gjelder vel fiskeforbudet ut året, men det burde ha blitt utvidet til Lindesnes og vært minst 3årig - det samme gjelder reker.

 

Om en måneds tid begynner krabbene å bli bra, og det blir mest fokus på kamskjell og krabbe om en måneds tid. Nord for Stadt må vite.

Lenke til kommentar

gjelder vel fiskeforbudet ut året, men det burde ha blitt utvidet til Lindesnes og vært minst 3årig

Er ingen sluttdato satt ennå, sånn som jeg har forstått det skal gjenåpning vurderes etter 3 år, enkelte områder ned til Lindesnes er også delvis fredet.

 

Ser at det ikke er fullstendig freding innafor Drøbak, fornuftig siden det har vært greit med torsk og få der, har et par kamerater som pleier og ta med jolla inn til Drøbak for og fiske vintertid, får bare håpe at det ikke blir rift og fiskeplassene der etter at det blir stengt sørover.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Mulig jeg leste feil mht dato - leste foreløpig ut året. Men nå er nordmenn slik bygd at vi ikke har magamål, enten vi er bønder, fiskere eller jegere - proff eller hobby. Så vi må påtvinge oss selv lover og regler om det ikke skal gå helt av skaftet mht ressurser og forvaltning.

Ja, det er et problem med overfiske og de som driter i lovverket. Heldigvis er mye fikset opp i så som bifangst, etc.

 

Kjenner til de hobbyfiskerne som fisker for mye, og etterhvert må de tømme fryseren for gammel fisk.

 

Selv har jeg ikke fisket på mange år siden jeg gidder ikke og la snøre ligge ute i timevis uten napp :)

 

Skulle likt og ta en friår og seile langsmed Norskekysten og fiske på flere plasser som jeg har lenge hatt ønske å fiske på, men foreløpig er det en drøm.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er en del utfordringer mht fangst av småfisk (tobis/lodde/etc) som er viktig for torsken, og havfiske vs kystflåte med økning i str er også en utfordring. Videre er taretråling problematisk - ungfisk trenger tareskogen.  Er ikke noen storfisker selv om det er gøy. Sist jeg fisket i sjøvann var vel på en lang kajakktur av det friske slaget.

 

Mht fiske er utsetting av "østfisk" i vann og tjern der de ikke hører hjemme et kjempeproblem.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...