Gå til innhold

Epilepsi lignende anfall hos katt når den sover


Anbefalte innlegg

For nåken dagar siden så fikk hannkatten vår ett epilepsilignende anfall. Katten nermer seg 1 år gammel.

Katten blei heilt stiv i blikket og begynte å riste å vri seg rundt. Ved andre anfall har katten også sprunget fram og tilbake og bitt og klort uten noen form for respons. Katten slever en del og tisser ved også ved anfall.

Dette begynte bere heilt plutselig ei natt, og dagen etterpå skjedde det igjen. Totalt har katten hatt 5 anfall siden natt til onsdag (er fredagskveld i dag). Ser ut som anfallene bare skjer når katten sover og/eller slapper veldig av.

 

Tok med katten til veterinær dagen etter første anfall. Veterinæren gav oss epilepsi medisiner til katten. Men no etter ett par dager på medisin ser det ut som det ikkje blir bedre. Tid mellom anfall har blitt mindre med hvert anfall.

 

Bur på landet, ser katten er veldig masse ute. Bondene har nettopp begynt å høste gresset og bruker derfor sikkert sprøytemiddel for å konservere gresset. Katten har mest sannsynlig vert i engen der gresset har blitt høsta. Leste ein plass at katten kanskje kan reagere på dette stoffet?

 

Andre plasser står det at katten kan få anfall om den har nyresvikt, svulst eller andre problemer.

Syns det kom veldig brått på, har aldri merket noe før, så kan det vere noe annet enn epilepsi?

Nåken som har vert borti lignende?

Noen spesiell trigger som kan gjer at katten bere får anfall når den sover?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en lignende situasjon med min ene hund.

Han fikk slike anfall kun mens han sov, da gjerne midt på natten.

Det tok flere uker fra første til andre anfall, litt kortere tid før tredje igjen, det fjerde kom en uke etter det tredje, det femte kom kun 5 dager senere og det ble det siste. Da lot jeg han slippe.

Vi hadde forsøkt oss på behandling allerede fra 1. anfall inntraff men fikk ikke kontroll på det og jeg hadde ikke hjerte til å fortsette med behandling når jeg så hvordan han sleit etter anfallene.

Lenke til kommentar

Har vert innom dyrlegen 2 ganger allerede, og har snakket med 3 andre dyrleger. Alle står fast på at det er epilepsi, men skal inn å få tatt blodprøver for å sjekke at det ikkje er nyresvikt eller lignende.

 

Katten har no hatt 7 anfall dei siste dagane, og det ser ikkje ut som det blir bedre. Men holder fortsatt håpet oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...