Gå til innhold

Avis: Facebook skal lansere sin egen kryptovaluta neste uke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke "Libra" kan kalles en kryptovaluta når facebook er inne i bildet.

 

Svenskene vil gå helt bort i fra kontanter, i årene som kommer, men den planlagte Svensk e-kronan er ei heller det samme som kryptovaluta, men idéen er interessant:

 

https://www.riksbank.se/en-gb/payments--cash/e-krona/difference-between-e-krona-and-crypto-assets/

 

https://en.bitcoin.se/articles/this-is-the-swedish-e-krona

 

Som en kurositet har Sverige tradisjoner med å være tidlig ute, også med idéer & løsninger om finans: 

https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/historia/

Lenke til kommentar

Personlig håper jeg at vi går aldri 100% ifra en eller annen form for "kontanter" med tanke på hvor sårbar og sporbar elektronisk valuta er.

 

Helt enig med deg, myndighetene mener tydeligvis noe annet, kontanter blir jo mer og mer assosiert med kriminalitet, (med myndighetenes velsignelse).

 

De ønsker vel mest mulig sporbarhet & stålkontroll?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Syntes ikke det er negativt at myndighetene får mer kontroll, men tipper at det kommer ikke til å ta veldig lang tid før det går for langt med elektronisk valuta. Overdrevet privat/statlig sporing av min og din pengebruk kan ha mange uheldige konsekvenser. Et fint eksempel er obd "boksene" som er valgfrie hos noen forsikringsselskap og gir deg billigere forsikring hvis du kjører pent etter de veldig generaliserte "kriteriene" som de har satt. Man kan fint være en tryggere sjåfør med lavere score enn en som har nesten full pott på en slik dings...

 

Blir ikke en kjekk verden å leve i når statlige organer og private selskap bruker samme fremgangsmåte og analyserer pengebruken vår før vi får lov å få, kjøpe eller søke om en eller annen tjeneste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I 2018 kom det en rapport fra Tyskland som (copypaste inc) "ifølge beregninger foretatt av forskere ved Technische Universität München (TUM) bidrar strømforbruket i datamaskiner som utvinner bitcoin til utslipp av mellom 22 og 22,9 millioner tonn CO2 i året.

 

Utslippet er dermed større enn det samlede utslippet fra Jordan, der det bor over 10 millioner mennesker, og nesten like høyt som fra Sri Lanka, der det bor langt over 20 millioner mennesker."

 

Kan noen her med litt peiling fortelle meg hva som gjør Libra bedre for miljøet? Eller er hele klimakatastrofen faktisk bare er tull, skapt for å få monopol på verdensøkonomien?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I 2018 kom det en rapport fra Tyskland som (copypaste inc) "ifølge beregninger foretatt av forskere ved Technische Universität München (TUM) bidrar strømforbruket i datamaskiner som utvinner bitcoin til utslipp av mellom 22 og 22,9 millioner tonn CO2 i året.

 

Utslippet er dermed større enn det samlede utslippet fra Jordan, der det bor over 10 millioner mennesker, og nesten like høyt som fra Sri Lanka, der det bor langt over 20 millioner mennesker."

 

Kan noen her med litt peiling fortelle meg hva som gjør Libra bedre for miljøet? Eller er hele klimakatastrofen faktisk bare er tull, skapt for å få monopol på verdensøkonomien?

 

Tyske forskere sier også at elbiler er de verste miljøsvina som fins.

 

Du kan i dag få akkurat den forskningskonklusjonen du vil, bare du betaler.

 

Alt som bruker strøm eller energi kan du i praksis manipulere sammen noen random stats og finne ut at de står for store utslipp. Det gjelder alt i hele verden. FUD kalles det.

Lenke til kommentar

 

Tyske forskere sier også at elbiler er de verste miljøsvina som fins.

 

Du kan i dag få akkurat den forskningskonklusjonen du vil, bare du betaler.

 

Alt som bruker strøm eller energi kan du i praksis manipulere sammen noen random stats og finne ut at de står for store utslipp. Det gjelder nokalt i hele verden. FUD kalles det.

 

Skjønner.. så alt er bare en lek og ingen vet egentlig hva som foregår. Millioner av datamaskiner som miner non stop er bra og jeg ble bare revet med.. da får jeg takke for svaret ditt, slette bekymringspostene mine rundtomkring og trekke meg tilbake til apatien og den gryende eksistensielle nihilismen mens jeg fortrenger Facebook og andres avgjørelser om å forby BC reklamer på platformene deres etter rapporten kom.

 

Jeg er visst bare forvirret ved design og skal slappe bedre av nå som jeg vet at alle ekspert rapporter er falsk, og nyhetsselskapene som publiserte artikler om det, ikke vet hva de driver med, og ukritisk bruker det i noe som ikke er politisk eller økonomisk motivert.

 

Hvorfor stole på noen lenger....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvordan dette fungerer i forhold til f.eks. bitcoins? Det sies i artikkelen at transaksjonskostnadene er meget lave. Slik jeg har skjønt det, er egentlig transaksjonskostnadene for bitcoin meget høye (da man trenger kraftige mining rigger).

 

Man kan vel si det sånn at Facebook sin valuta ikke egentlig kan sammenlignes med Bitcoin på noen måte.

Kryptovaluta, som må forstås som Bitcoin og kloner, er designet for å være desentralisert og uten mulighet for sensur, ingen bestemmer hvem som får bli med eller hvilke transaksjoner som går gjennom. Derfor trengs miningen som er insentivet for sikkerheten til alt det nevnte. Og folk over hele verden kjører noder som utgjør et globalt nettverk.

Facebook coin vil ikke driftes av hvem som helst, men vil kjøre på deres eksisterende infrastruktur. De vil også inneha makt til å gjøre hva de vil. Det blir bare som en ny bank, eller en ny Paypal. Det har null med kryptovaluta å gjøre.

Men kryptovaluta er et hipt ord, og det kan være de har sin egen blockchain. Uten at det gjør det til en kryptovaluta.

Derav er det ingen mining, og man kan derfor hevde at transaksjonene er billige. Neppe hele sannheten. Tviler på Facebooks eksisterende datasentere bruker noe mindre strøm enn Bitcoin. Ei heller er alt utstyret billig, og all reguleringen som følge av at de nå skal drive med finans på tvers av mange land, blir heller ikke billig. Men kanskje sluttbruker ikke trenger å betale så mye, hvem vet.

Endret av atlemag
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Personlig håper jeg at vi går aldri 100% ifra en eller annen form for "kontanter" med tanke på hvor sårbar og sporbar elektronisk valuta er.

 

 

Tja, de fleste sine betalings vaner gjør jo at det i praksis ikke ville vert noen forskjell uansett om kontanter ble fjernet. Kan ikke huske sist jeg brukte kontanter, har vel så godt som uten unntak kun betalt elektronisk de siste 10 år. Og hvis banksystemet går ned? Da har jeg i likhet med mesteparten av befolkningen ikke en krone liggende, og er like sårbar idag som i et kontant fritt samfunn.

 

Jeg antar at jeg ikke er helt alene om det.. så for min del kan man fjerne alt :)

 

..det er vel heller ikke sånn at NOK er det eneste alternativet dersom alt skulle gå til skogen heller..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Lenken i artikkelen går til en betalingsside men her kan man finne mer informasjon.

 

Kan noen forklare meg hvordan dette fungerer i forhold til f.eks. bitcoins? Det sies i artikkelen at transaksjonskostnadene er meget lave. Slik jeg har skjønt det, er egentlig transaksjonskostnadene for bitcoin meget høye (da man trenger kraftige mining rigger).

 

 

Veldig enkelt fortalt er blockchain teknologi en liste over transaksjoner der en overføring skjer ved at man legger sin transaksjon til på slutten av lista og når nok andre deltagere i nettverket har kvittert ut transaksjonen blir den gjennomført og dette i seg selv er ikke spesielt datakrevende.

Bitcoin bruker et konsept som kalles "proof-of-work" der det kreves et gitt antall kalkulasjoner for å kunne være med å signere transaksjonene. Men hvorfor skulle noen ville bruke datakraft på å signere transaksjonene - blokk-kjeden - jo fordi man potensielt kan belønnes med å motta en bitcoin - altså mining. Og bitcoin var i utgangspunktet mer lettvekt enn det er i dag - kalkulasjonene skjedde raskt - BTC var lite verdt - men etter hvert som prisene steg og kalkulasjonene ble mer kompliserte ble også overføringen dyrere å gjennomføre. 

Men det finnes andre måter å implementere blockchain på der det ikke er den som "regner best" som signerer kjeden - og at man heller ikke nødvendigvis belønnes for å delta. Alternativer til PoW er blant annet "proof-of-stake", "proof-of-space" og "proof-of-auhtority". 

 

 

Man kan vel si det sånn at Facebook sin valuta ikke egentlig kan sammenlignes med Bitcoin på noen måte.
Kryptovaluta, som må forstås som Bitcoin og kloner, er designet for å være desentralisert og uten mulighet for sensur, ingen bestemmer hvem som får bli med eller hvilke transaksjoner som går gjennom. Derfor trengs miningen som er insentivet for sikkerheten til alt det nevnte. Og folk over hele verden kjører noder som utgjør et globalt nettverk.
Facebook coin vil ikke driftes av hvem som helst, men vil kjøre på deres eksisterende infrastruktur. De vil også inneha makt til å gjøre hva de vil. Det blir bare som en ny bank, eller en ny Paypal. Det har null med kryptovaluta å gjøre.
Men kryptovaluta er et hipt ord, og det kan være de har sin egen blockchain. Uten at det gjør det til en kryptovaluta.
Derav er det ingen mining, og man kan derfor hevde at transaksjonene er billige. Neppe hele sannheten. Tviler på Facebooks eksisterende datasentere bruker noe mindre strøm enn Bitcoin. Ei heller er alt utstyret billig, og all reguleringen som følge av at de nå skal drive med finans på tvers av mange land, blir heller ikke billig. Men kanskje sluttbruker ikke trenger å betale så mye, hvem vet.

 

Det er verken krav til at det må mines eller "anti-sensur" regler for å kunne kalle noe en kryptovaluta - Wikipedia sin definisjon er ikke så himla gæern.

 

  1. The system does not require a central authority, its state is maintained through distributed consensus.
  2. The system keeps an overview of cryptocurrency units and their ownership.
  3. The system defines whether new cryptocurrency units can be created. If new cryptocurrency units can be created, the system defines the circumstances of their origin and how to determine the ownership of these new units.
  4. Ownership of cryptocurrency units can be proved exclusively cryptographically.
  5. The system allows transactions to be performed in which ownership of the cryptographic units is changed. A transaction statement can only be issued by an entity proving the current ownership of these units.
  6. If two different instructions for changing the ownership of the same cryptographic units are simultaneously entered, the system performs at most one of them. 
Endret av MartinGM
Lenke til kommentar

 

Personlig håper jeg at vi går aldri 100% ifra en eller annen form for "kontanter" med tanke på hvor sårbar og sporbar elektronisk valuta er.

 

 

Tja, de fleste sine betalings vaner gjør jo at det i praksis ikke ville vert noen forskjell uansett om kontanter ble fjernet. Kan ikke huske sist jeg brukte kontanter, har vel så godt som uten unntak kun betalt elektronisk de siste 10 år. Og hvis banksystemet går ned? Da har jeg i likhet med mesteparten av befolkningen ikke en krone liggende, og er like sårbar idag som i et kontant fritt samfunn.

 

Jeg antar at jeg ikke er helt alene om det.. så for min del kan man fjerne alt :)

 

..det er vel heller ikke sånn at NOK er det eneste alternativet dersom alt skulle gå til skogen heller..

Kult av deg å vaere så uansvarlig.

Kult av deg å la bankene ha full kontroll over deg.

 

Hvis alle ville vaert like kule som deg så ville verden vaert så mye bedre når de privateide bankene med de globale kortfirmaene helt kan velge hvem som ska vaere rik og hvem som ska sulte ihjel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Kult av deg å vaere så uansvarlig.

Kult av deg å la bankene ha full kontroll over deg.

 

Hvis alle ville vaert like kule som deg så ville verden vaert så mye bedre når de privateide bankene med de globale kortfirmaene helt kan velge hvem som ska vaere rik og hvem som ska sulte ihjel.

 

 

Saklig.. du har ikke noen faktiske argumenter annet enn å prøve deg på latterliggjøring?

 

Hvor mange er det som egentlig bruker kontanter idag, sånn ca ingen? Da er vel, etter din standard, mesteparten av den norske befolkningen like kule som meg..

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Kult av deg å vaere så uansvarlig.

Kult av deg å la bankene ha full kontroll over deg.

 

Hvis alle ville vaert like kule som deg så ville verden vaert så mye bedre når de privateide bankene med de globale kortfirmaene helt kan velge hvem som ska vaere rik og hvem som ska sulte ihjel.

 

 

 

 

 

Saklig.. du har ikke noen faktiske argumenter annet enn å prøve deg på latterliggjøring?

 

Hvor mange er det som egentlig bruker kontanter idag, sånn ca ingen?

Da er vel, etter din standard, mesteparten av den norske befolkningen like kule som meg..

 

 

 

- Har som deg hovedsakelig kun brukt kort som betalingsmetode de senere årene, med unntak av å reise med buss.

 

Nå kan man jo bruke kort der også så trangen etter kontant har ikke akkurat vært stor.

Komf-gaver er eneste unntak under normale omstendigheter.

 

Men har opplevd den senere tiden at fra tid til annen så har ikke Taxi'ene tatt kortet mitt på grunn av teknisk feil i systemet.

Så nå har jeg blitt en smule paranoid i så måte, som er grunnen til at jeg fortsatt går rundt med kontanter i lommeboka.

 

Så et 100% kontantfritt samfunn er en skremmende tanke.

Om ikke annet enn at kontanter blir til en "Break glass in case of emergency"-løsning, so to speak...

Lenke til kommentar

Tether har også alltid en dollarreserve som er minst like stor som antall Tether-dollar i sirkulasjon. 

 

Ikke lenger tilfelle, Tether har innrømmet at de ikke alltid har en dollarreserve som tilsvarer Tether-dollar i sirkulasjon, men at andre reserver som verdipapirer osv er med å støtter opp Tether-dollarene i sirkulasjon.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...