Gå til innhold

Huawei søker om varemerke for selskapets Android-alternativ i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er slik at amerikanske selskaper ikke har lov til å samarbeide med Huawei - hvordan kan de da tilby appene sine til Hongmeng-plattformen når denne er kontrollert av Huawei?

Hvis jeg ser på hva jeg har av ofte brukte apper på telefonen min og jeg tar bort de amerikanske så sitter jeg igjen med ... Spotify og Ruter-appen. Jeg sliter å se hvordan Hongmeng skal bli en platform med nok moment så lenge amerikanske selskaper ikke kan tilby appene sine der.

 

For Kina er jo saken en annen. Der er utvalget av apper stort nok til at de fint greier seg uten amerikanske apper. Og på sikt er det kanskje ikke så dumt med litt mer fragmentering i utvalget av mobile OS og apper.

Lenke til kommentar

Alle mobiloperatører ønsker kontrollere OS og app-butikk da det gir mye kontroll og inntekter. Det er garantert samtaler mellom Samsung og Huawei om dette nå. Om Huawei skaper sin egen plattform og får andre kinesiske selskaper med seg så er det liten grunn for Samsung å bli igjen som den klart største bringeren av inntekt til Google.

 

Mange av de appene man har fra selskaper i USA er for sosiale nettverk. Disse har i det siste gått helt amokk med politisk sensur og det vil antagelig bare bli verre frem mot presidentvalget i USA. Måten man gjør det er å stemple alt man ikke liker som "hatprat". Selv referanser til publisert statistikk eller bibelsitater kan nå bli "hatprat". Med en asiatisk app-butikk vil man få promotert andre sosiale nettverk og det kan for mange som er lei av politisk sensur være god timing for å bytte.

 

At politisk sensur skulle være grunnen til at folk ønsker gå over fra sosiale plattformer fra USA til noe fra Kina var det antagelig få som kunne forutsett.

Lenke til kommentar

Hvis det er slik at amerikanske selskaper ikke har lov til å samarbeide med Huawei - hvordan kan de da tilby appene sine til Hongmeng-plattformen når denne er kontrollert av Huawei?

Hvis jeg ser på hva jeg har av ofte brukte apper på telefonen min og jeg tar bort de amerikanske så sitter jeg igjen med ... Spotify og Ruter-appen. Jeg sliter å se hvordan Hongmeng skal bli en platform med nok moment så lenge amerikanske selskaper ikke kan tilby appene sine der.

 

For Kina er jo saken en annen. Der er utvalget av apper stort nok til at de fint greier seg uten amerikanske apper. Og på sikt er det kanskje ikke så dumt med litt mer fragmentering i utvalget av mobile OS og apper.

 

Problemet er vel at samarbeidsnekten en gang blir opphevet. ARKOS kommer til å bli standard i Kina. Og så kommer den til Europa og USA.

 

Det som blir morro nå er om USA kommer til å kreve at f.eks. ARKOS er open source for at det skal selges i USA, eller om Huawei kommer til å gjøre systemet open source så softwaren og infrastrukturen for utviklere ikke kan stenges ute fra USA.

 

Amazon Prime leverer popcorn.

Lenke til kommentar

Synes denne utestelgelsen av Huawei er helt idiotisk. Det er jo ingen tvil om at det er fordi USA er redd for å miste markedsandeler til et selskap de selv ikke kan utnytte for overvåking.

 

Det er jo kjent at USA holder på med det de påstår at kan være et problem med Kina.

 

Om Huawei sitt OS tar av så vil dette være å skyte seg selv i foten dersom de ønsker kontroll.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er vel at samarbeidsnekten en gang blir opphevet.

Det er fullstendig uansvarlig av en selskap med en omsetning på nesten 1000 milliarder kroner å ikke gjøre noe for å redusere eller helt  fjerne risikoen en tilfeldig boikott fra USA utgjør. Samsung vet at dette plutselig også kan gjelde dem. Det vi nå ser kan derfor være begynnelsen på slutten for HighTech-industrien i USA. Mange vil se dette som en gylden sjangse og hvilke selskaper fra hvilke land som vil være dominerende om 10 år for teknologi og tjenester vil antagelig være ganske så forskjellig fra idag. Det er ikke uten grunn at så mange store selskaper i USA er skremt av boikotten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herlig å få en ny frisk start på et økosystem av programvare til telefoner. Dagens økosystemer (iOS og Android) er sykt og kan neppe repareres. Takket være økt fokus på spionasjesikkerhet og personvern tror jeg det blir umulig for Huawei å starte opp med et OS som har like dårlige betingelser og spionasjesikkerhet som Android og iOS.

Lenke til kommentar

Det er ikke installert spionutstyr som er problemet, heller ikke programvare som brukes som OS eller manglende støtte fra store amerikanske selskaper. Det er kinesisk lov som er problemet. Kinesisk lov tar ingen som helst hensyn til hva som er lov eller ikke i andre land. Kinesisk lov sier at elektroniske produkter av alle typer, som kan lagre data, strømme data, viderebefordrer data eller er kilde til data og er produsert i den demokratiske republikken Kina, eller har produsentens hovedkvarter og eierskap i den demokratiske republikken Kina er underlagt kinesisk lov. Dette er uavhengig av hva andre lands lover sier. Disse produsenter og dere produkter kan til enhver tid bli pålagt av kinesiske myndigheter å tappe og overlevere data til dem på begjæring, uansett hvor produktet eller data som begjæres måtte befinne seg. Produsent som er underlagt denne lovgivning og deres produkter har ingen mulighet til nekt, og vil umiddelbart få konsekvenser om det oppdages unndragelse fra ett pålegg om utlevering av data. Som om det ikke er nok til å skaffe seg både økonomiske og militære og politiske fordeler så er det også ett særlig farlig steg som kan pålegges. Selskaper underlagt den Kinesiske lov kan også pålegges å deaktivere alle elektroniske produkter der det er mulig å gjøre det fjernstyrt, eller legges til rette for å deaktivere dem med fjernstyring. EKSEMPELVIS så kan kan Kina velge å deaktivere et Huawei bygd 5G nett og derved MØRKLEGGE NORGE på grunn av ett politisk trekk, som å gi enda en kinesisk aktivist en fredspris de anser som en krenkelse for den kinesiske stat. Kina bygger det største spion-nettverk verden har sett foruten spionsattelittene og vi kjøper, betaler dem for å la dem utsette oss for det, så att de er smarte det skall de ha. Men som alt annet når det gjelder Kina, som stjeler vår teknologi og gjør den billigere, så våre vestlige produsenter som opfinner blir sittende med tap, handler det om tyveri og vi greier ikke å se at vi er offrene og vi finansierer på ran av oss selv ved å kjøpe disse produktene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke installert spionutstyr som er problemet, heller ikke programvare som brukes som OS eller manglende støtte fra store amerikanske selskaper. Det er kinesisk lov som er problemet. Kinesisk lov tar ingen som helst hensyn til hva som er lov eller ikke i andre land. Kinesisk lov sier at elektroniske produkter av alle typer, som kan lagre data, strømme data, viderebefordrer data eller er kilde til data og er produsert i den demokratiske republikken Kina, eller har produsentens hovedkvarter og eierskap i den demokratiske republikken Kina er underlagt kinesisk lov. Dette er uavhengig av hva andre lands lover sier. Disse produsenter og dere produkter kan til enhver tid bli pålagt av kinesiske myndigheter å tappe og overlevere data til dem på begjæring, uansett hvor produktet eller data som begjæres måtte befinne seg. Produsent som er underlagt denne lovgivning og deres produkter har ingen mulighet til nekt, og vil umiddelbart få konsekvenser om det oppdages unndragelse fra ett pålegg om utlevering av data. Som om det ikke er nok til å skaffe seg både økonomiske og militære og politiske fordeler så er det også ett særlig farlig steg som kan pålegges. Selskaper underlagt den Kinesiske lov kan også pålegges å deaktivere alle elektroniske produkter der det er mulig å gjøre det fjernstyrt, eller legges til rette for å deaktivere dem med fjernstyring. EKSEMPELVIS så kan kan Kina velge å deaktivere et Huawei bygd 5G nett og derved MØRKLEGGE NORGE på grunn av ett politisk trekk, som å gi enda en kinesisk aktivist en fredspris de anser som en krenkelse for den kinesiske stat. Kina bygger det største spion-nettverk verden har sett foruten spionsattelittene og vi kjøper, betaler dem for å la dem utsette oss for det, så att de er smarte det skall de ha. Men som alt annet når det gjelder Kina, som stjeler vår teknologi og gjør den billigere, så våre vestlige produsenter som opfinner blir sittende med tap, handler det om tyveri og vi greier ikke å se at vi er offrene og vi finansierer på ran av oss selv ved å kjøpe disse produktene.

Helt identisk med USA altså.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...