Gå til innhold

I dag endrer Spotify fokus


Anbefalte innlegg

Hvis du mener at Spotify har dårlig lydkvalitert, må du sjekke to ting:

1. Bruker du Premium eller ikke? Premium har bra lydkvalitet.

2. Hvordan overfører du lyden til stereoanlegget? Det er sannsynligvis der lydkvaliteten blir forringet. I bilen min har jeg en topp moderne hovedenhet, men originale høyttalere fra 2000. Der er det veldig tydelig forskjell på lydkvaliteten om jeg bruker Blutooth fra mobilen eller om jeg kobler mobilen til Android Auto og spiller musikken på selve bilstereoanlegget. Se etter receivere til hjemmekinoanlegg, som har Spotify innebygget. Da vil du sannsynligvis få super kvalitet med et Premium-abonnement.

Jeg har ikke sagt at jeg mener Spotify har dårlig lydkvalitet. Anbefaler å lese hva du siterte en gang til :)

 

 Spotify vil vel forøvrig heller ikke få super kvalitet uansett hvordan du kobler det, men imo er på ingen måte direkte dårlig på "extreme" quality. Det låter i de fleste tilfeller mer enn godt nok for meg, men det betyr ikke at det ikke finnes bedre kvalitet. 

Endret av barezell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mer en god nok lyd for dem som hører på musikk, men kansje ikke godt nok dem som heller hører på lyd

 

 

Du det var en svært konsis melding. Du oppsummerer hele hifi-universet med en setning. Imponerende. Jeg som mange andre har lett for å bli hektet på utstyr, forsterkere eller et nytt og bedre delefilter etc. Selv om jeg har lagt bak meg den verste hifi galskapen så var jeg en stund skikkelig nerd og sammen med andre nerder så sammenlignet vi utstyr, selvbygger prosjekter etc. Lyttekvelder og greier. Og i retrospekt så var det jo lyden som hadde all fokus, ikke musikken, det musikerne ønsket å formidle eller hva teknikerne i studio forsøkte å skape gjennom mixen druknet egentlig i vår jakt på lyden. :D

 

Etter hvert som musikk ble mer enn bare hobby og også en uttrykksform ble jeg nok mer opptatt av formidlingen gjennom musikken enn selve lyden. Og ikke minst dynamikken. Men å ha et "godt nok" anlegg hjelper også veldig på når man hører musikk. Det er noe med å få en klar separasjon mellom alle instrumenter, også de som ligger litt ned i mixen. Da blir det enklere å få "fot" å virkelig leve seg inn i musikken og øyeblikket. Da blir hele kroppen engasjert i musikken. 

 

Og har man først ok utstyr så ønsker man jo ikke dritt inn, for da kommer det dritt ut. Men spotify premium på 320 kbit er helt klart innafor. Blir ikke gærn om spotify velger å gå over til flac, men flac/lossless utgjør ikke stor nok skillnad til at jeg feks velger tidal over spotify. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

 

 

Synd de ikke har fokus på god lyd :/

 

Det er god nok lyd, ikke lat som du faktisk hører noe dårlig lydkvalitet.

Barnerumper hører kanskje ikke at Spotify har dårlig lyd når de lytter på mobil, men på mitt hjemmeanlegg er lyden heller dårlig. Samme låt hørt på NRK radio låter langt bedre enn på Spotify. Og en CD-plate av god produksjon er ekstremt mye bedre lydmessig.

Kommer jo helt an på hva du spiller spotify fra og hva kvaliteten er stilt til

Lenke til kommentar

 

Det er mer en god nok lyd for dem som hører på musikk, men kansje ikke godt nok dem som heller hører på lyd

 

 

Du det var en svært konsis melding. Du oppsummerer hele hifi-universet med en setning. Imponerende. Jeg som mange andre har lett for å bli hektet på utstyr, forsterkere eller et nytt og bedre delefilter etc. Selv om jeg har lagt bak meg den verste hifi galskapen så var jeg en stund skikkelig nerd og sammen med andre nerder så sammenlignet vi utstyr, selvbygger prosjekter etc. Lyttekvelder og greier. Og i retrospekt så var det jo lyden som hadde all fokus, ikke musikken, det musikerne ønsket å formidle eller hva teknikerne i studio forsøkte å skape gjennom mixen druknet egentlig i vår jakt på lyden. :D

 

Etter hvert som musikk ble mer enn bare hobby og også en uttrykksform ble jeg nok mer opptatt av formidlingen gjennom musikken enn selve lyden. Og ikke minst dynamikken. Men å ha et "godt nok" anlegg hjelper også veldig på når man hører musikk. Det er noe med å få en klar separasjon mellom alle instrumenter, også de som ligger litt ned i mixen. Da blir det enklere å få "fot" å virkelig leve seg inn i musikken og øyeblikket. Da blir hele kroppen engasjert i musikken. 

 

Og har man først ok utstyr så ønsker man jo ikke dritt inn, for da kommer det dritt ut. Men spotify premium på 320 kbit er helt klart innafor. Blir ikke gærn om spotify velger å gå over til flac, men flac/lossless utgjør ikke stor nok skillnad til at jeg feks velger tidal over spotify. 

Riktig. Har man lyd som hobby så er ikke Spotify godt nok, og det er jeg helt enig i ?

Lenke til kommentar

Riktig. Har man lyd som hobby så er ikke Spotify godt nok, og det er jeg helt enig i

 

Vil si at spotify ikke er optimalt for de som er opptatt av lyd men likevel til å leve med når en ser det store bildet. Er ikke mange album jeg har kjøpt siden spotify kom, og selv om platesamlingen før spotify er godt bevart digitalt i flac så er det nesten ikke musikk fra det siste tiåret i flac. Det gjør at jeg i all hovedsak benytter spotify til musikk. Også når jeg skal kose meg . For da har jeg all musikk og min egen samling i spotify GUI. Og det bærer spillelister preg av så da blir spootify vinneren både på farten og hjemme. Kun om jeg skal lære nye låter eller virkelig ønsker å høre et bestemt album, eller fin-lytte etc går det i flac. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Riktig. Har man lyd som hobby så er ikke Spotify godt nok, og det er jeg helt enig i ?

Tja. Jeg har ganske bra hodetelefoner (dt1770) og jeg kan ikke høre forskjell 10 av 10 ganger på en god Spotify låt og flac. Altså når man må jobbe hardt for å høre forskjell så er det kanskje godt nok?

 

Hos Spotify virker det mest som der går på masteren på sangen og hvordan den er produsert. Du kan få fantastisk lyd og du kan få sanger som høres ut som de kommer gjennom en blikkboks.

 

Med folk som har lyd som hobby så virker det som 70% snobberi og ikke mye reelt. Tenk hvor mange tusen folk bruker på høyttalerkabler.

Lenke til kommentar

Hører du ikke forskjell,så er det sikkert bra nok for deg ihvertfall ;) < vitsen med sånn blunkefjes btw?

 

Nei, jeg hører ikke forskjell på 320kbps mp3 og lossless WAV.

I likhet med mange andre.

 

Sjekk resultat av denne pollen f.eks:

https://www.reddit.com/r/audiophile/comments/620bxq/blind_ab_test_mp3_320kbs_vs_lossless/

 

Folk flest hører ikke forskjell. Hvis du hører forskjell så er det så små forskjeller at du ikke behøver å bry deg.

Lenke til kommentar

 

 

Synd de ikke har fokus på god lyd :/

 

Det er god nok lyd, ikke lat som du faktisk hører noe dårlig lydkvalitet.

Barnerumper hører kanskje ikke at Spotify har dårlig lyd når de lytter på mobil, men på mitt hjemmeanlegg er lyden heller dårlig. Samme låt hørt på NRK radio låter langt bedre enn på Spotify. Og en CD-plate av god produksjon er ekstremt mye bedre lydmessig.

Det må være helt forferdelig å være så "kresen" på lydkvalitet. Hører ikke stor forskjell på Spotify sin beste kvalitet og andre tjenester som kan levere høyere kvalitet og det er jeg forbanna glad for.

 

Sier forøvrig litt om deg som person når du kaller andre som takler lavere kvalitet for barnerumper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...