Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Noen tømrere og murere, evt handy personer her? :)


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Er på utkikk etter en gammel gård, jeg er ung og null erfaring med oppussing og huskjøp - fant tilfeldigvis dette stedet: https://hub.em1.no/media/documents/3/3ccf3e64-fcb3-4e7c-bef9-a70d4dd994bd#toolbar=0

 

Jeg har ikke så alt for mye å rutte med utenom dette, og trenger derfor å vite om dette prosjektet vil være veldig kostbart og om jeg tar meg vann over hodet. Tenkte i første omgang å ta litt og litt. Jeg har plenty av tid og tålmodighet, i tillegg har jeg flere folk rundt meg som er veldig handy og kan mye. Men akkurat om vurdering om dette vil være veldig kostbart, hadde vært fint å vite. Noen som har mulighet å ta en liten kikk på salgsoppgaven? :wee:

 

 

  • Ville det beste være å rive ned alt?
  • Vil det være vanskelig og kostbart å drenere, legge om rør?
  • Noen som vet prosessen med å rense brønn og legge ledning mellom brønn og hus?
  • Hva med råte i vegger og gulv, vanskelig og kostbart å fikse?

 

Ellers noe annet man bør stille spørsmålstegn om? 

 

Hilsen en 22 år gammel fersking innen oppussing :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å få det huset i grei stand tror jeg blir dyrt, selv om du gjør endel selv.

 

Bare det å fikse grunnmur/drenering/kjeller/bjelkelag 1 etg vil bli dyrt.

 

Når det står at kjelleren er veldig fuktig med synlig råte mot gulvbjelker og bunnsvill i 1etg kan du egentlig bare måtte regne med å måtte bytte alt der, det er alltid mer enn det ser ut som. Å før du begynner på det må du fikse dreneringsproblematikken OG sannsynligvis bytte endel av grunnmuren. Kanskje er det best å fylle igjen krypkjeller.

Kjenner du noen med gravemaskin og traktor/Lastebil får du gjort mye av dette selv såklart, må du leie inn noen til fullpris går 1000 lappene fort. En del av dette bør gjøres av - eller ihvertfall planlegges av noen som har god kompetanse innen feltet. Gjør du noe feil her så detter i verste fall huset ned i hodet på deg...

 

Ang brønnen er det muligens greit å bare borre nytt borrehull for å være sikker på ok vanntilførsel,koster fort 50-100k. Men det kan jo være det går å bruke den som alt er der - det er bare det at det også her er greit å ta utgangspunkt i "worst case".

 

Nytt septikanllegg/tank bør du vel ta med når du skal grave rundt hele huset, der må det sjekkes hva som godtas av kommunen.

 

Når du er ferdig der så er det vel bare å begynne øverst. Nytt tak, ny kledning og vinduer/dører. Gjerne etterisolere samtidig å få på skikkelig vindsperre. Regner med at det er flis i veggen i eldste delen, det er noe skikkelig dritt å drive med å bør byttes ut samtidig som man tar kledningen.

 

Når det er gjort så kan du begynne inne - ta feks hvert rom for seg så trenger ikke det å bli det dyreste. Bad og kjøkken koster endel uansett men, alt av rør bør sannsynligvis byttes.

Skal du bytte trapp innvendig går det fort 50k+ der.

Sikringsskapet var ihvertfall bytta, er du heldig så er kanskje inntaket det også, da sparer du fort endel tusen der.

 

Skal du gjøre så mye som mulig av dette selv kommer det til å ta MYE tid, og også en god slump penger, som nevnt. Men liker du å pusle med slikt, samt at du har mye folk som kan være med å hjelpe deg er det absolutt ikke umulig.

Har du mulighet til å bo et annet sted mens du driver på så hjelper det veldig på å, det er få ting som er så demotiverende som å bo midt i et oppussingsprosjekt...

 

Plassen så ihvertfall fin ut!

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Er det ikke driftskrav på gårdsbruk? Har ikke spesielt oversikt over slike eiendommer...

 

Men tror du må sette av 500-750'000 i oppgraderingsfond hvis du skulle finne på å kjøpe denne og sette i stand. Drenering, fundamentering, grunnmur, etasjeskillere i både U. og 2.etg... Og da har man ikke engang startet på standardheving med nytt elektrisk anlegg, pusse opp bad osv... Pengene løper fortere enn Usain Bolt hvis man ikke har alt av gravemaskiner, utstyr og kompetanse på egen hånd... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å kjøpe eit gamalt småbruk, utan oppussingserfaring eller særleg til oppussingsbudsjett er enormt ambisiøst.

Sjølv om du har god tid så er det svært mykje arbeid som skal gjerast, og det aller meste av dette arbeidet er avhengig av at du kjøper inn materialer. Det kjem til å gå med mykje pengar berre i treverk sjølv på enkelt arbeid som å bytte ut råtne bygningsdelar med nye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enten er pc'en min mongo, ellers tar det en milliard år å åpne lenken ^^ Vanskelig å si noe uten å se bildet.

 

Utdannet murer med omtrent 4 års erfaring, og av og på-erfaring med diverse byggeprosjekter.

Heisann!

 

Det tar litt tid å åpne salgsoppgaven. Gjerne ta en titt  :)

Lenke til kommentar

Den eiendommen der krever nok en hel del penger, og du skal virkelig ha stamina og arbeidslyst for å gå igang. Har du ikke virkelig sterk vilje og arbeidslyst blir det tøft. Sagt på en annen måte - det er mange som elsker ideen om en jordomseiling, men å faktisk fullføre en er en helt annen sak.....

 

Når det gjelder eiendommen fremgår det at det er boplikt (5år) og driveplikt (jorden kan forpaktes bort om det er naboer som har interesse). Utleie av jord gir ikke mye penger, men det ivaretar driveplikten.

 

Tipper konsesjon er påkrevd, og selv om "alle kjente med odel har fraskrevet seg odelsretten så KAN det jo dukke opp noen. Odelen kan utgjøre et problem i forhold til om du utfører omfattende arbeide og det deretter dukker om noen med odelsrett.

 

Sjekk rettigheter mht jakt/fiske og hva som finnes av koier/seterhus etc. Sjekk også rettigheter mht utmarksbeite/beiterett og hvordan alt dette evt er organisert - kan være inntekter å hente der.

 

Drenering EL og bad/rørlegger koster skjorta om du ikke har folk til å gjøre jobben på dugnad. Pri 1 er å sikre "teknisk integritet" dvs Grunnmur, såle, tett tak, godkjent og bra pipe, tørr kjeller, bordkledning, isolasjon/trekk, vinduer/dører etc.

 

Dersom du forventer å få økonomi til å gå igang med prosjektet, så koster ikke innvendig oppussing av "vanlige rom" nødvendigvis så voldsomt mye, men ut fra bildene kreves det MYE jobb å få tidsmessig standard.

 

Når takstmann påpeker omfattende skader og potensielle skader er det grunn til å være ekstra forsiktig.

 

Nå er det jo slett ikke sikkert at du må ut med prisantydningen, men 500.000 ryker fort på det prosjektet der selv med mye hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...