Gå til innhold

Røntgen og millisievert mSv


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er litt bekymret for om jeg har tatt for mange bildediagnostiske undersøkelser. Noen som kan noe om røntgenstråling her? Hvor store stråledoser har jeg fått og hvor farlig er det? 

 

4-5 mammografi

1 røntgen thorax (bilde fra begge sider)

2 CT hals (med og uten kontrast begge ganger, så totalt 4 bilder), 2014.

1 røntgen hofter (som 2-åring)

Røntgen av kne og håndledd pga. skader.

+ vanlig røntgen hos tannlegen

 

Jeg er 38 år. Veldig redd for at jeg har fått veldig mye røntgenstråling og kan få kreft på grunn av dette. 

Har jeg grunn til å være bekymret?

Endret av Elisabelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, jeg er radiograf og kan svare på dette!

 

mammografi leverer en svært liten dose og utgjør tilnærmet null risiko. Dette gjelder forsåvidt vanlig konvensjonell røntgen også. røntgenbilder av kne, håndledd utgjør og minimalt. Det eneste er CT som kan avgi høye doser (kommer an på hvor vi kjører scannet), men i ditt tilfelle er det kun et svært lite område du har blitt bestrålt.

 

Uten å ha regnet på det vil jeg tippe du har fått en stråledose på ca 2-3 uker med naturlig bakgrunnsstråling. Du har absolutt ingenting å bekymre deg for. Mengde stråling er og noe vi kostant har i bakhodet og tar ikke flere bilder en vi må.

 

Edit: viktig å nevnes at du har fått disse dosene over lang tid og dermed utgjør det en svært liten risiko for senskader.

Endret av salamishit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann, jeg er radiograf og kan svare på dette!

 

mammografi leverer en svært liten dose og utgjør tilnærmet null risiko. Dette gjelder forsåvidt vanlig konvensjonell røntgen også. røntgenbilder av kne, håndledd utgjør og minimalt. Det eneste er CT som avgir en liten dose, men i ditt tilfelle er det kun et svært lite område du har blitt bestrålt.

 

Uten å ha regnet på det vil jeg tippe du har fått en stråledose tilnærmet ca 1 mnd med naturlig bakgrunnsstråling. Du har absolutt ingenting å bekymre deg for. Mengde stråling er og noe vi kostant har i bakhodet og tar ikke flere bilder en vi må.

 

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare, det var beroligende! Har vært ganske bekymret for dette etter at jeg har begynt å tenke på det. Noen av undersøkelsene ble tatt pga. angstsymptomer, så de kunne ha vært unngått, derfor har det plaget meg ekstra mye. Men tusen takk, og ha en god dag! :-)

Lenke til kommentar

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare, det var beroligende! Har vært ganske bekymret for dette etter at jeg har begynt å tenke på det. Noen av undersøkelsene ble tatt pga. angstsymptomer, så de kunne ha vært unngått, derfor har det plaget meg ekstra mye. Men tusen takk, og ha en god dag! :-)

 

For å gi en liten sammenligning:

Du kan få alt mellom 20 til 30 ganger bakgrunnsstråling når du er ute og flyr ved 10-11.000 meters høyde. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...