Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Komfyrstøpsel spørsmål


Anbefalte innlegg

Ny komfyr i huset (frittstående, keramisk), og montert støpslet på ledningen, (støpsel fulgte med løst i pose i skuffen, slapp å kjøpe utenom)

 

illustrasjon

x47X5hz.png

 

Bortsett fra jord (gul/grønn) som er opplagt, spiller det noen rolle til hvilke pinne man kobler de to øvrige? Det er altså tre ledninger fra komfyr, gul/grønn, brun, blå.

 

Og evt., -hvordan farge på ledningene i støpslet er/korrespondere vs. fargene på pinnene i veggkontakten?

 

illustrasjon

XXZzNN9.png

 

Skrudde av dekslet for å kikke, og bortsett fra jord, er de hhv. hvit, svart

 

(den gamle komfyren har vært brukt der, så ingen ny "ukjent" installasjon, for å si det sånn. Det er egen kurs til komfyr, 20A

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jord (gul/grønn) er selvsagt skrudd på den lengste pinnen. (omtalt som "opplagt" i posten over  :)

 

ville bare dobbelskjekke med ekspertisen her om de to øvrige, før jeg stikker støpslet i veggen.

 

btw, på ene siden støpslet/dekslet er det tre symboler, symbol for jording, en S, og N, under respektive pinner. Er vel muligens standard merking på såkalt Norwesco-støpsel, men hva betyr de?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

på den kjermiske toppen

kan det være en "lask"

som må kobles i 1 fase type

kobling for 230V ikke 400V

 

ta ett bilde med telefon ipad

å ta med til butikk så ordner

det seg

 

er det ikke induksjon topper det gjerne er sånt spetakkel med? med 5-6 ledninger eller noe ut fra komfyren?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Det er vanlig med 400 volt i enkelte andre land, som i Sverige, slik at det kan være komfyren er laget for begge deler, dog dersom det kun er tre ledere ut, så er det neppe annet enn 230 volt, ettersom 400 volt har fire ledere.

 

Jeg er vant til å koble blå i midten, men ettersom det er vekselstrøm så spiller det ingen rolle, så lenge jord er på rett sted.

Lenke til kommentar

j

Det er vanlig med 400 volt i enkelte andre land, som i Sverige, slik at det kan være komfyren er laget for begge deler, dog dersom det kun er tre ledere ut, så er det neppe annet enn 230 volt, ettersom 400 volt har fire ledere.

 

Jeg er vant til å koble blå i midten, men ettersom det er vekselstrøm så spiller det ingen rolle, så lenge jord er på rett sted.

right jeg vare en gang automatiker , men kunskapen stoppet ved 1 fas til symaskin :)

 

det som vises på

bilde er 1 fas , det

er unormalt , de pleier

å være 3 fas 4 pinner

det stemmer det :)

Endret av Freedom CG
Lenke til kommentar

Det er vanlig med 400 volt i enkelte andre land, som i Sverige, slik at det kan være komfyren er laget for begge deler, dog dersom det kun er tre ledere ut, så er det neppe annet enn 230 volt, ettersom 400 volt har fire ledere.

 

er bare tre ledere ut ja. beregnet på medfølgende støpsel.

 

Står noe i manualen om noe koblingsgreier om 400 volt, men det er vel innvortes elektriker-arbeide og ikke relevant for mitt scenario så vidt jeg kan skjønne.

 

1dFJRXW.png

Lenke til kommentar

et siste spørsmål/fundering, står at kursen må være 25A mens jeg altså har 20A  2 x 4,0 mm.

 

Er det et problem, eller bare et issue i de tilfellene der uvitende eiere skrur alt på full guffe? dvs. fyrer opp både stekeovn og alle platesoner

Lenke til kommentar

Merkelig hvordan folk uten peiling føler trangen til å svare på tekniske spørsmål. Et støpsel kan være mye rart, og om man har et 3-fas 400V støpsel har det mye å si hvor man kobler nøytrallederen. Ofte forskjellen på alt er bra kontra brent styring, med mindre utstyret er idiotsikret mot denslags.

Men i dette spesifikke tilfellet, altså 1-fas støpsel med brun/blå/gulgrønn leder har det i praksis ingen betydning om brun og blå bytter plass, så lenge gul/grønn (jord) er jord.

Endret av Larzen_91
  • Liker 2
Lenke til kommentar

btw, hvis N til høyre på dekslet betyr nøytralleder, hva heter/betyr symbolet i midten, det som ser ut som en S ?

 

Et stund trodde jeg det muligens var NEMKO og evt. ditto  S for svensk klassifisering/logo, men det er det altså ikke?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Takker for alle svar  :thumbup: 

 

Vet jeg kanskje har vært pirkete eller fremstått overdrevet bekymret, men da har vi allefall fått belyst dette ganske godt. Hadde det ikke vært meg, er det vel bare tidsspørsmål før noen andre spør om lignende.  :grin2:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...