Gå til innhold

Elon Musk: – Snart bikker vi 650 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

 

Vår i3 bruker langt mindre strøm/km enn vår Tesla, men det passet vel Tesla best å sammenlikne med kun dem som bruker mer... Ioniq bruker vel enda mindre enn i3.

Her sammenligner du en Model (BMW i3) med en produsent (Tesla). Hvilken Tesla-modell sammenligner du egentlig med?

 

Det ser ut som BMW i3 bruker omtrent like mye strøm per km som Tesla Model 3 i visse hastigheter. Ettersom hastigheten øker har Model 3 et lavere forbruk enn i3 virker det som. Tesla Model S og Model X bruker vesentlig mer.

Det koster vel alltid mer energi å flytte større/tyngre biler enn mindre og lettere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Snart" sier Elon Fusk.

 

Snart i hans vokabular er 3 - 5 år.

 

Dette er 124 gang han kommer med lignende løgner.

Han er værre er Trump.

 

Hvorfor så besatt av Tesla/Elon og likevel hate dem såpass? Er du fossilbilselger? Eller har Elon ligget med kona di?

 

Trist.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det koster vel alltid mer energi å flytte større/tyngre biler enn mindre og lettere?

 

Generelt sett ja, men variabler som luftmotstand, dekkvalg og type motor kan avgjøre mye. Hyndai Ioniq veier mer enn BMW i3, har bredere hjul, men lavere luftmotstand, mer effektiv motor og slår i3 uten problemer på forbruk både i høy og lav hastighet. Varmepumpa i i3 er også svært lite effektiv så vinterstid blir det enda verre for i3 vs f.eks Ioniq.

Lenke til kommentar

 

 

 

- Merkelig avrunding på gang her...

Først er 370 miles rundet ned med 0,457280000 km til 595 km, ikke så galt.

Men så blir 400 miles rundet opp med 6,262400000 km til 650 km, den var litt drøy.

 

Det blir dog ikke særlig bedre andre veien, ikke det at det blir nevnt i artikkelen...

Først er 595 km rundet opp med 0,28414061878628807762666030382566 miles til 370 miles, ikke så galt.

Men så blir 650 km rundet ned med 3,8912749542670802513322198361568 miles til 400 miles, den var litt drøy.

 

Appellerer virkelig tall som ender på 5 og/eller 0 så passe mye at det er verdt å se slikt mellom fingrene?

 

 

 

 

Ellers går det bra???

Forresten så tror jeg du glemte noen nuller og desimaler.

 

 

 

 

- Sarcasm noted...

Det var "klipp og lim" for enkelhets skyld.

 

Om du ikke tok poenget så var det at ved avrunding så skjer det ved å enten korte ned mengden desimaler til ønsket mengde ved å høyne nærmeste desimaltall til venstre med 1 om geldende desimaltall er et tall fra 5 til 9.

Som følger...

138,3458 --> 138,346

Om det geldende desimaltallet er et tall fra 0 til 4 så faller alle de resterende desimalene til høyre for tallet man ønsker avrundet bort uten å høyne.

Som følger...

138,3453 --> 138,345

 

Ønsker man heller å runde av til nærmeste heltall så gjelder samme regler.

Som følger...

138.346 --> 138

Eller...

138.643 --> 139

 

-----

 

As for the zeros...

Grunnen der er ganske enkel.

 

1 Inch = 25400 mikrometer

1 Foot = 304800 mikrometer

1 Yard = 914400 mikrometer

1 Land-Mile = 1609344000 mikrometer

1 Nautical-Mile = 1852000000 mikrometer

 

Dog Nautical-Mile er ikke delelig på de andre mindre lengde enhetene i motsettning til Land-Mile, uten et hav av desimaler.

Ved Land-Mile blir det som følger...:

-----------------------------------------------

1 Land-Mile = 63360 Inches

1 Land-Mile = 5280 Feet

1 Land-Mile = 1760 Yards

1 Land-Mile = 1 Land-Mile

-----------------------------------------------

 

-----

 

Uansett...

Å runde av til nærmeste 10, 100, og/eller 1000 for den sakens skyld blir et overslag.

Som oftest gjort for å gjøre det lettere å kalkulere ved hoderegning.

 

Svaret man da sitter igjen med er en tilnærming, der så godt som all nøyaktighet flyr ut av vinduet desto grovere overslaget man velger er.

For å si det på den måten.

 

Roten til all forvirring når man konvertere fra en enhet til en annen.

 

Har gjentatte ganger sett at folk f.eks. konverterer Inch basert på verdien 25000 mikrometer(2,5000 cm).

Ved første øyekast så kan det virke ubetydelig, det er jo bare snakk om 400 mikrometer(0.400 mm) per Inch, men samlet sett så utgjør det at 1 Land-Mile blir 1584000000 mikrometer(1,584000000 km).

Et avvik på 25344000 mikromter(25,344000 m) sammenlignet med en standard Land-Mile som tilsvarer 1609344000 mikrometer(1,609344000 km), og det er et ganske så drøyt avvik.

 

Som Robin Williams sa...

Paraphrasing...: "Tenk om noen ved NASA gjorde "Mars-Lander"-kalkuleringene i Feet, men kalibrerte den i Meter. Istedet for å lande så ble den begravet."

 

Det var morsomt når han sa det på måten han sa det, men skummel tanke når alt kommer til alt.

 

Det mest kritiske går heldigvis i det Metriske systemet i dag...

Det har gått tregt, men håper at alt snart går over til Metrisk.

Mye mindre forvirring på den måten.

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=z5-s-4KPtD8

Lenke til kommentar

Ingenting fra Musk hvordan rekkevidde blir på vinteren? Musk er som Apple sier det blir revolusjon nu på produktene de kommer med.

Hva med rekkevidde på vinteren? Vinter vil påvirke rekkevidden på alle biler. Men hvilken relevans har det for denne sammenligningen?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

- Merkelig avrunding på gang her...

Først er 370 miles rundet ned med 0,457280000 km til 595 km, ikke så galt.

Men så blir 400 miles rundet opp med 6,262400000 km til 650 km, den var litt drøy.

 

Det blir dog ikke særlig bedre andre veien, ikke det at det blir nevnt i artikkelen...

Først er 595 km rundet opp med 0,28414061878628807762666030382566 miles til 370 miles, ikke så galt.

Men så blir 650 km rundet ned med 3,8912749542670802513322198361568 miles til 400 miles, den var litt drøy.

 

Appellerer virkelig tall som ender på 5 og/eller 0 så passe mye at det er verdt å se slikt mellom fingrene?

Kan det være at de operer med forskjellige måleenheter for rekkevidde? EPA i USA og WLTP i Europa. Pr i dag, så er Model S Long Range 610km WLTP. EPA rekkevidden derimot, er 600km (i følge Tesla selv). 

 

Eller har tek regnet ut selv?

 

Edit: Altså, når nye batteripakken kommer senere i år, så vil den være på 650km. De er jo veldig nære allerede.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar

 

Så spennende'a.. jeg kjører 850 km med min bil før jeg må "lade".. og det tar meg 2 minutter så er jeg klar for nye 850 km.

Er det fordi du kjører en utdatert giftbil som forpester og forgifter folk og skaper store miljøproblemer både lokalt og globalt?

Åh, beklager Lan Marie, jeg visste ikke at du var på dette forumet. Mens du kjører du rundt i den subsidierte elbilen din så husk at kobolt fra batteriet ditt utvinnes for det meste utenlands, i land som Kina og Kongo, hvor forurensing er tøylesløs, og barn tvinges inn i undertrykkende arbeid.

 

Forøvrig diskuterer jeg ikke bil med folk som ikke har peiling på bil, ikke miljøfanatikere heller. Om Norge som nasjon og alt vi produserer av olje hadde forsvunnet i morgen, hadde det ikke hatt noe som helst påvirkning globalt, i beste fall helt mikroskopisk.

 

"Utdatert giftbil".. LOL, det sier jo litt om hva du vet om moderne biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åh, beklager Lan Marie, jeg visste ikke at du var på dette forumet. Mens du kjører du rundt i den subsidierte elbilen din så husk at kobolt fra batteriet ditt utvinnes for det meste utenlands, i land som Kina og Kongo, hvor forurensing er tøylesløs, og barn tvinges inn i undertrykkende arbeid.

Hvis du hadde vært reelt bekymret for barnearbeid så hadde du for lengst byttet ut giftbilen din, da ingen industrier har vært like brutale og kyniske som fossilindustrien. De ekstreme menneskelige lidelsene som har vært et direkte resultat av fossilindustrien er så ufattelig omfattende at det nesten er umulig å tenke seg det. Hvor mange kriger har det vært startet på grunn av olje nå? Veldig mange.

 

Og ingen har mottatt større subsidier enn oljeindustrien.

 

Så her er det bare ren dobbeltmoral du gulper opp.

 

For øvrig henter for eksempel Tesla kobolt fra andre steder enn Kongo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Åh, beklager Lan Marie, jeg visste ikke at du var på dette forumet. Mens du kjører du rundt i den subsidierte elbilen din så husk at kobolt fra batteriet ditt utvinnes for det meste utenlands, i land som Kina og Kongo, hvor forurensing er tøylesløs, og barn tvinges inn i undertrykkende arbeid.

Hvis du hadde vært reelt bekymret for barnearbeid så hadde du for lengst byttet ut giftbilen din, da ingen industrier har vært like brutale og kyniske som fossilindustrien. De ekstreme menneskelige lidelsene som har vært et direkte resultat av fossilindustrien er så ufattelig omfattende at det nesten er umulig å tenke seg det. Hvor mange kriger har det vært startet på grunn av olje nå? Veldig mange.

 

Og ingen har mottatt større subsidier enn oljeindustrien.

 

Så her er det bare ren dobbeltmoral du gulper opp.

 

For øvrig henter for eksempel Tesla kobolt fra andre steder enn Kongo.

Jeg ser du skriver hele tiden "har vært".. hvordan står det til i 2019? Mye barnearbeid hos f.eks BMW eller Toyota om dagen, eller kriger? Tesla har jeg ikke nevnt med ett ord, kun elbiler generelt.

 

"Giftbilen".. really? Sist jeg hørte noe sånt var fra en femåring i barnehagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så spennende'a.. jeg kjører 850 km med min bil før jeg må "lade".. og det tar meg 2 minutter så er jeg klar for nye 850 km.

 

Jøss, det var ganske bra, du må bo nært ved bensinstasjonen. Fint at det passer deg.

 

Jeg bruker ca. 15 sekunder to ganger i uka på lading. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så spennende'a.. jeg kjører 850 km med min bil før jeg må "lade".. og det tar meg 2 minutter så er jeg klar for nye 850 km.

 

Jøss, det var ganske bra, du må bo nært ved bensinstasjonen. Fint at det passer deg.

 

Jeg bruker ca. 15 sekunder to ganger i uka på lading. 

Ja ikke bare bor jeg rett i nærheten av en bensinstasjon, de også overalt ellers hvor jeg ferdes. Trenger jeg å "lade" kan jeg gjøre det nær sagt hvor som helst og det tar jævlig kort tid. Heldig sånt sett. Hadde vært fint med en bensinstasjon hjemme i garasjen også, men siden behovet for å "lade" er såpass sjeldent (sånn ca hver 2-3 uke) gidder jeg ikke å investere i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja ikke bare bor jeg rett i nærheten av en bensinstasjon, de også overalt ellers hvor jeg ferdes. Trenger jeg å "lade" kan jeg gjøre det nær sagt hvor som helst og det tar jævlig kort tid. Heldig sånt sett. Hadde vært fint med en bensinstasjon hjemme i garasjen også, men siden behovet for å "lade" er såpass sjeldent (sånn ca hver 2-3 uke) gidder jeg ikke å investere i det.

Går vel hardt utover pengeboka når du "lader" dog.

Lenke til kommentar

 

Så spennende'a.. jeg kjører 850 km med min bil før jeg må "lade".. og det tar meg 2 minutter så er jeg klar for nye 850 km.

Er det fordi du kjører en utdatert giftbil som forpester og forgifter folk og skaper store miljøproblemer både lokalt og globalt?

Du si det samme til de som opplever forurensninger der de utvinner mineraler til batteriene.

https://www.abcnyheter.no/penger/naeringsliv/2019/05/12/195576768/rapport-advarer-mot-miljoskader-av-fornybarsatsing

 

Og elbiler vart oppfunnet før fossil biler kom, smarting. Så det er jo e-biler som er utdatert i dag i følge deg.

Endret av jendor1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...