Gå til innhold

Microsoft stopper bakoverkompatibilitet-satsningen for Xbox 360-spill på Xbox One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forstod det slik at dette bare er en midlertidig stans og at de vil fortsette adde nye titler i fremtiden på scarlett

 

Er ikke sånn jeg leser det. Det virker på meg som om de går over til å sikre at spesifikt Xbox One-spill skal fungere godt på Scarlett.

Lenke til kommentar

 

Forstod det slik at dette bare er en midlertidig stans og at de vil fortsette adde nye titler i fremtiden på scarlett

 

Er ikke sånn jeg leser det. Det virker på meg som om de går over til å sikre at spesifikt Xbox One-spill skal fungere godt på Scarlett.

Xbox one til Scarlett er som å gå fra en amd buldozer til vega.

Alle One spill vil virke på Scarlett, fremtidige spill vil kan godt virke på One om de ikke er for krevende for One. Dette er akkurat som på PC.

 

Forskjellen fra One X er at spill ikke må være bakover kompatible.

Kan du sertifisere ditt Scarlett spill til å også virke på One X men ikke One?

Lenke til kommentar

 

 

Forstod det slik at dette bare er en midlertidig stans og at de vil fortsette adde nye titler i fremtiden på scarlett

 

Er ikke sånn jeg leser det. Det virker på meg som om de går over til å sikre at spesifikt Xbox One-spill skal fungere godt på Scarlett.

Xbox one til Scarlett er som å gå fra en amd buldozer til vega.

Alle One spill vil virke på Scarlett, fremtidige spill vil kan godt virke på One om de ikke er for krevende for One. Dette er akkurat som på PC.

 

Forskjellen fra One X er at spill ikke må være bakover kompatible.

Kan du sertifisere ditt Scarlett spill til å også virke på One X men ikke One?

Jeg er ikke helt sikker på at det er sånn det fungerer. Dette er ikke en PC. De har spesialdesignede brikkesett og spillene lages spesifikt for disse for å få ut mest mulig ytelse. Et spill laget for One vil ikke uten videre fungere knirkefritt på Scarlett. Med mindre det er en del av spesifikasjonen på brikkesettene, men jeg kan se for meg at å designe 100% bakoverkompatible brikkesett kan være en begrensing eller kostnadsøkning de ikke ønsker.

 

Om brikkesettet ikke er 100% bakoverkompatibelt så må det gjøres en jobb med hvert enkelt spill for å sikre at det kjører knirkefritt. Om det er en stor eller liten jobb er jo et annet spørsmål…

 

Så spørs det jo hva Microsoft forlanger av utviklerne? Hvilke brikkesett og hvor mange av brikkesettene skal fungere? Vil dette bli opp til utviklerne eller stiller Microsoft samme krav til alle?

 

Mange spørsmål, få svar…

Lenke til kommentar

 

 

 

Forstod det slik at dette bare er en midlertidig stans og at de vil fortsette adde nye titler i fremtiden på scarlett

 

Er ikke sånn jeg leser det. Det virker på meg som om de går over til å sikre at spesifikt Xbox One-spill skal fungere godt på Scarlett.

Xbox one til Scarlett er som å gå fra en amd buldozer til vega.

Alle One spill vil virke på Scarlett, fremtidige spill vil kan godt virke på One om de ikke er for krevende for One. Dette er akkurat som på PC.

 

Forskjellen fra One X er at spill ikke må være bakover kompatible.

Kan du sertifisere ditt Scarlett spill til å også virke på One X men ikke One?

Jeg er ikke helt sikker på at det er sånn det fungerer. Dette er ikke en PC. De har spesialdesignede brikkesett og spillene lages spesifikt for disse for å få ut mest mulig ytelse. Et spill laget for One vil ikke uten videre fungere knirkefritt på Scarlett. Med mindre det er en del av spesifikasjonen på brikkesettene, men jeg kan se for meg at å designe 100% bakoverkompatible brikkesett kan være en begrensing eller kostnadsøkning de ikke ønsker.

 

Om brikkesettet ikke er 100% bakoverkompatibelt så må det gjøres en jobb med hvert enkelt spill for å sikre at det kjører knirkefritt. Om det er en stor eller liten jobb er jo et annet spørsmål…

 

Så spørs det jo hva Microsoft forlanger av utviklerne? Hvilke brikkesett og hvor mange av brikkesettene skal fungere? Vil dette bli opp til utviklerne eller stiller Microsoft samme krav til alle?

 

Mange spørsmål, få svar…

Jo, det er større sannsynelig at Xbox One spill fungerer på Scarlett enn noen gang.

 

Første Xbox kjører Intel CPU (X86 Arkitektur) Med Nvidia GPU.

Xbox 360 bruker PowerPC. Samme arkitektur som gamle Macs. AMD/ATI GPU

 

Xbox One har AMD CPU og AMD GPU.

Samme får Scarlett.

Altså X86 arkitektur.

 

Xbox One kjører også OS med samme kernel som er basert på Windows 10.

Lenke til kommentar

Jo, det er større sannsynelig at Xbox One spill fungerer på Scarlett enn noen gang.

 

Første Xbox kjører Intel CPU (X86 Arkitektur) Med Nvidia GPU.

Xbox 360 bruker PowerPC. Samme arkitektur som gamle Macs. AMD/ATI GPU

 

Xbox One har AMD CPU og AMD GPU.

Samme får Scarlett.

Altså X86 arkitektur.

 

Xbox One kjører også OS med samme kernel som er basert på Windows 10.

 

Jeg sier ikke at det ikke vil fungere, bare at det ikke er sikkert at det er 100% kompatibilitet. Selv om arkitekturen er den samme så betyr ikke dette at alt virker fra ett brikkesett til et annet slik som på PC. Spillene utvikles på en annen måte enn til PC nettopp for å dra nytte av at de har ett brikkesett å forholde seg til.

 

Jeg tror nok det er en jobb å gjøre å kvalitetssikre spillene mellom konsollversjonene. Ikke nødvendigvis en stor og kostbar jobb, men en jobb like fullt.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det ikke vil fungere, bare at det ikke er sikkert at det er 100% kompatibilitet. Selv om arkitekturen er den samme så betyr ikke dette at alt virker fra ett brikkesett til et annet slik som på PC. Spillene utvikles på en annen måte enn til PC nettopp for å dra nytte av at de har ett brikkesett å forholde seg til.

 

Jeg tror nok det er en jobb å gjøre å kvalitetssikre spillene mellom konsollversjonene. Ikke nødvendigvis en stor og kostbar jobb, men en jobb like fullt.

 

Ja det er grunnen til at PS4 Pro og XBO-X GPU'ene i basis er GCN 1.1 fra 2012, i likhet med orginale PS4 og XBO. Selv med samme CPU med høyere klokkehastighet på PS4 Pro tok det tid før Sony ga mulighet for å ikke klokke ned CPU'en i non-PS4 Pro enhanced spill. Det er forsatt mulighet til å skru av denne funksjonen om det skulle by på problemer.

Med mulighet for å "kode nærme metallet" istedet for å "gjemme" hardware'en bak tunge API'er og drivere (slik på PC) vil det nok ikke bli så trivielt å gi bakoverkompatibilitet til XBO og PS4 spill. Men klart lettere når man forsetter med x86 CPU og GPU fra samme produsent.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...