Gå til innhold

Innfører «dynamisk prising». Øker prisen når behovet er størst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg spår døden for det markedet der om tre til fem år. Blir for dyrt å vedlikeholde, folk slenger dem fra seg der de aldri blir funnet igjen.

Syklene har vel GPS på seg, så er mulig å spore dem opp?!

 

En annen ting de burde gjort var å gi rabatt, kanskje tilsvarende oppstartsprisen, om du plasserer sparkesykkelen i en av ladestasjonene (som de burde sette opp rundt i byene). Da oppfordrer de folk til å faktisk parkere sparkesyklene på fornuftige plasser.

Eller/og innføre pant

Lenke til kommentar

Og da er det vel ikke mere enn 500 minutter i ren kjøretid som skal til før grunnprisen på sykkelen er dekket. Så er det selvsagt løpende utgifter til mindre vedlikehold ellers bare kaster de sykkelen..

 

 

Matematikken din er spennende her, med tanke på at artikkelen handler om at øker minuttprisen fra 2 til maks 3 kroner. 

Lenke til kommentar

Matematikken din er spennende her, med tanke på at artikkelen handler om at øker minuttprisen fra 2 til maks 3 kroner. 

Hva tenker "spennende"? Jeg skriver at jeg vil tro de store innkjøpene vil kunne dra prisen ned mot en tusenlapp.

 

Hvis de drar inn 2 kroner minuttet i 500 minutter er vi oppi 1000 kroner og hvis de 500 minuttene er fordelt på 30 turer, så er det 300 kroner til. 1300 spenn, sykkelen betalt. Er prisen tre kroner har man dratt inn 1800. Da er den i hvert fall betalt.

Lenke til kommentar

Det er vel mva på dette, da kan du jo trekke fra 20% på inntektene, så er det nok en annen type sparkesykkel du har til slik bruk enn den du kjøper i butikken. Syklene må samles sammen og lades hver natt, vedlikeholdes og repareres. Men de har vel regnet seg frem til at det skal være penger i det så er vel kanskje det... Synes det virket litt håpløst at det ikke er noen steder eller i det minste noen retningslinjer for hvordan man setter fra seg slike sparkesykler.

Et av selskapene har bruk Ninebot by Segway som koster 4000 kroner retail. De har riktignok geo-fencing men kjøper man tusenvis rett fra produsenten.. da koster de ikke 4000, for å si det sånn. Og det må jo være flere tusen de har kjøpt når de har hundrevis bare i Oslo.

 

Nå er ikke jeg noen revisor men roughly kan utgiftene til innkjøpene av syklene avskrives så hvis en sykkel ikke tjener inn sin egen verdi utgiftsfører man den og  det er først når sykkelen faktisk tjener penger man fører inntekter på den.

 

Er vel bare 12% mva på persontrafikk - vet ikke om sparksykkel utleie kan gå under det... i tillegg vil du jo kunne regne utgående MVA mot inngående MVA.

 

Når det gjelder utgifter til å samle sammen syklene bruker de personer som antakelig ikke tjerner veldig godt.

 

Også er det vel minimalt med administrasjon/support.

 

Så jeg kan vanskelig se for meg at man skal kunne tape penger på dette.

Endret av MartinGM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...