Gå til innhold

Innfører «dynamisk prising». Øker prisen når behovet er størst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg spår døden for det markedet der om tre til fem år. Blir for dyrt å vedlikeholde, folk slenger dem fra seg der de aldri blir funnet igjen.

Syklene har vel GPS på seg, så er mulig å spore dem opp?!

 

En annen ting de burde gjort var å gi rabatt, kanskje tilsvarende oppstartsprisen, om du plasserer sparkesykkelen i en av ladestasjonene (som de burde sette opp rundt i byene). Da oppfordrer de folk til å faktisk parkere sparkesyklene på fornuftige plasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg spår døden for det markedet der om tre til fem år. Blir for dyrt å vedlikeholde, folk slenger dem fra seg der de aldri blir funnet igjen.

 

Nå er ikke sparkesyklene i Oslo akkurat noe pilotprosjekt, det må ha gått såpass bra i andre byer at noen tror det finnes et marked.

 

Med mindre du mener at Oslo-borgere skulle behandle syklene mer uvørnt enn i andre byer?

 

Når det gjelder pris og vedlikehold koster vel én sykkel 4-5000 tusen i butikken. Disse utleierne har vel kjøpt såpass med sykler og deler at prisen er ned mot en tuselapp i innkjøp.

 

Og da er det vel ikke mere enn 500 minutter i ren kjøretid som skal til før grunnprisen på sykkelen er dekket. Så er det selvsagt løpende utgifter til mindre vedlikehold ellers bare kaster de sykkelen..

 

Så kommer alle andre mulige utgifter ved å drive et selskap..

..men de som kan drive rimlig nok burde kunne tjene penger på dette.

Lenke til kommentar

Jeg spår døden for det markedet der om tre til fem år. Blir for dyrt å vedlikeholde, folk slenger dem fra seg der de aldri blir funnet igjen.

 

Med de prisene de oprerer med er jo en slik fort tjent inn igjen, de koster nok ikke mye i innkjøp fra kina når de kjøper i større kvantum. Brukte vell rundt 300-400 kroner på disse sist jeg var i Oslo. Det er vell 10-20% av kostpris sannsynligvis, på en dag. Så er det jo såklart andre utgifter forbundet med drift. Men at de avskrives fort er det vell ingen tvil om. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er ikke sparkesyklene i Oslo akkurat noe pilotprosjekt, det må ha gått såpass bra i andre byer at noen tror det finnes et marked.

Med mindre du mener at Oslo-borgere skulle behandle syklene mer uvørnt enn i andre byer?

Når det gjelder pris og vedlikehold koster vel én sykkel 4-5000 tusen i butikken. Disse utleierne har vel kjøpt såpass med sykler og deler at prisen er ned mot en tuselapp i innkjøp.

Og da er det vel ikke mere enn 500 minutter i ren kjøretid som skal til før grunnprisen på sykkelen er dekket. Så er det selvsagt løpende utgifter til mindre vedlikehold ellers bare kaster de sykkelen..

Så kommer alle andre mulige utgifter ved å drive et selskap..

..men de som kan drive rimlig nok burde kunne tjene penger på dette.

Det har vel strengt talt ikke vært noen langvarig suksess i andre byer. Grunnen til at dette har spredd seg så fort er at oppstartskostnadene på et slikt prosjekt er relativt små, og det er få reguleringer som begrenser bruk og drift.

 

1. Kjøp inn et lass med sparkesykler fra Kina

2. Lag en app og branding

3. Plasser sparkesyklene i valgt by og betal noen for å plukke de opp og lade de.

4. Kast sparesyklene etter ca. Seks måneder

Lenke til kommentar

Med de prisene de oprerer med er jo en slik fort tjent inn igjen, de koster nok ikke mye i innkjøp fra kina når de kjøper i større kvantum. Brukte vell rundt 300-400 kroner på disse sist jeg var i Oslo. Det er vell 10-20% av kostpris sannsynligvis, på en dag. Så er det jo såklart andre utgifter forbundet med drift. Men at de avskrives fort er det vell ingen tvil om.

 

De avskrives så fort at en levetid på rundt seks måneder per sparkesykkel er akseptabelt for selskapene. Mange er ødelagt lenge før dette.

Lenke til kommentar

Jepp, og da blir det fort veldig dyrt om man skal bruke dette fast som sitt foretrukne fremkomstmiddel. Nå blir det jo enda dyrere også..

 

Tja det synes jeg ikke, jeg tok en taxi til den kinesiske ambassaden. Ca 220 kroner. Tok en VOI tilbake til aker brygge, 60 kroner. Men kunne nok spart noen 10 kroninger på trikk osv, men litt får en betale for en digg og ubeleilig tur :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor har du 6 måneder fra? Og hva er snittalder før de må byttes ut? 

Både Dagbladet, Aftenposten, men også Tek (tror jeg) har skrevet om levetidene før.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-ga-ut-pa-dato-etter-bare-noen-maneder/70961193

"VOI-sjefen understreker også at det ikke er slik at hele syklene kastes etter noen måneder, men at de i størst mulig grad jobber med å reparere syklene, og ved å gjenbruke delene som fortsatt fungerer.

Hele industrien av utleibare el-sparkesykler er relativt fersk. Likevel viser også tall fra USA at noen leverandører bare har en levetid på 28 dager."

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/2GVPER/Elsparkesyklene-varer-fra-rundt-en-til-rundt-seks-maneder

"I USA er statistikken enda mer nedslående. Der er varigheten for en sparkesykkel helt nede i 28,8 dager. Det viser beregninger utført av det amerikanske nettstedet Quartz. "

"PR-sjef Kristina Nilsson i Voi uttaler til Nettavisen at sparkesyklene kan trenge en reparasjon etter to-tre måneder, men at de ikke ender som søppel etter så kort tid. Hun viser til at sparkesyklene ble lansert i 2018, og at det er litt for tidlig å si altfor mye om holdbarheten."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både Dagbladet, Aftenposten, men også Tek (tror jeg) har skrevet om levetidene før.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-ga-ut-pa-dato-etter-bare-noen-maneder/70961193

"VOI-sjefen understreker også at det ikke er slik at hele syklene kastes etter noen måneder, men at de i størst mulig grad jobber med å reparere syklene, og ved å gjenbruke delene som fortsatt fungerer.

Hele industrien av utleibare el-sparkesykler er relativt fersk. Likevel viser også tall fra USA at noen leverandører bare har en levetid på 28 dager."

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/2GVPER/Elsparkesyklene-varer-fra-rundt-en-til-rundt-seks-maneder

"I USA er statistikken enda mer nedslående. Der er varigheten for en sparkesykkel helt nede i 28,8 dager. Det viser beregninger utført av det amerikanske nettstedet Quartz. "

"PR-sjef Kristina Nilsson i Voi uttaler til Nettavisen at sparkesyklene kan trenge en reparasjon etter to-tre måneder, men at de ikke ender som søppel etter så kort tid. Hun viser til at sparkesyklene ble lansert i 2018, og at det er litt for tidlig å si altfor mye om holdbarheten."

 

Skal man høre på de som faktisk driver med det(VOI) og ikke beregninger så ser det jo ut som at de varer vesentlig lengre og trenger vedlikehold etter 2-3 måneder. Men som hun sier foreligger det jo lite empiri. Jeg er mer interessert i at det tar 6mnd å avskrive de, det høres ekstremt lenge ut.

Lenke til kommentar

Tja det synes jeg ikke, jeg tok en taxi til den kinesiske ambassaden. Ca 220 kroner. Tok en VOI tilbake til aker brygge, 60 kroner. Men kunne nok spart noen 10 kroninger på trikk osv, men litt får en betale for en digg og ubeleilig tur :)

 

Joda, jeg bruker det selv noen ganger. Det er billigere enn å ta flere taxiturer om dagen, om du bare skal rundt i sentrum, men blir fort veldig mye dyrere enn kollektivtransport. Fra Vindern til Aker Brygge kunne man jo valgt bysykkel også, siden det stort sett er nedoverbakke likevel  ;)

Lenke til kommentar

Joda, jeg bruker det selv noen ganger. Det er billigere enn å ta flere taxiturer om dagen, om du bare skal rundt i sentrum, men blir fort veldig mye dyrere enn kollektivtransport. Fra Vindern til Aker Brygge kunne man jo valgt bysykkel også, siden det stort sett er nedoverbakke likevel  ;)

 

Absolutt, men foretrekker spark. Blir sikkert lei etterhvert, men morro mens det varer :) 

Lenke til kommentar

 

Jeg spår døden for det markedet der om tre til fem år. Blir for dyrt å vedlikeholde, folk slenger dem fra seg der de aldri blir funnet igjen.

 

Nå er ikke sparkesyklene i Oslo akkurat noe pilotprosjekt, det må ha gått såpass bra i andre byer at noen tror det finnes et marked.

 

Med mindre du mener at Oslo-borgere skulle behandle syklene mer uvørnt enn i andre byer?

 

Når det gjelder pris og vedlikehold koster vel én sykkel 4-5000 tusen i butikken. Disse utleierne har vel kjøpt såpass med sykler og deler at prisen er ned mot en tuselapp i innkjøp.

 

Og da er det vel ikke mere enn 500 minutter i ren kjøretid som skal til før grunnprisen på sykkelen er dekket. Så er det selvsagt løpende utgifter til mindre vedlikehold ellers bare kaster de sykkelen..

 

Så kommer alle andre mulige utgifter ved å drive et selskap..

..men de som kan drive rimlig nok burde kunne tjene penger på dette.

Det er vel mva på dette, da kan du jo trekke fra 20% på inntektene, så er det nok en annen type sparkesykkel du har til slik bruk enn den du kjøper i butikken. Syklene må samles sammen og lades hver natt, vedlikeholdes og repareres. Men de har vel regnet seg frem til at det skal være penger i det så er vel kanskje det... Synes det virket litt håpløst at det ikke er noen steder eller i det minste noen retningslinjer for hvordan man setter fra seg slike sparkesykler.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...