Gå til innhold

Kim Dotcoms utleveringssak havner i høyesterett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men vent, jeg forstår ikke dette: Drev han med dette fra USA, og dro til New Zealand for å søke asyl eller noe?

 

Hva er grunnen til at han skal utleveres til USA?

 

Hva er grunnen til at dette er kriminelt? Kan man ikke gjøre akkurat det samme med f.eks onedrive?

Lenke til kommentar

Ikke at jeg bryr meg voldsomt, og dette blir whataboutism fra min side... men Origin ble tatt med buksene nede foe å ha snoket rundt i folks PCer i en aktiv leting for "piratinnhold" og dette er per def ulovlig avlytting som for vanlige dødelige betyr lang ferie i føderal varetekt der borte i USA, Uber ble tatt for hakket verre - de avlyttet kundene på alle måter inklusiv statlige etterforskere og gjennom appen sin aktivt motarbeidet de samme etterforskerne. Dette ble såpass stor sak at Tim Cook måtte ta en alvorsprat med Uber men igjen... ingen tiltale, ingen arrester, ingen rettsak.

Men her har vi lille/store tysk-newzealandske Kim som tilrettela for en tjeneste som ble brukt... slik den ble brukt, men ikke av han men andre, og her er det snakk om utlevering og alt mulig.

Så ja, rettsvesen og alt sånt, men da man bruker retssystemet selektivt så er det ikke lengre snakk om juris prudens men politikk. Akkurat som med Huawei.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men her har vi lille/store tysk-newzealandske Kim som tilrettela for en tjeneste som ble brukt... slik den ble brukt, men ikke av han men andre, og her er det snakk om utlevering og alt mulig.

 

Problemet til Kim er at det er lekket eposter som tydelig viser at de både visste og tilrettela for illegal deling av piratkopiert materiale. Det er også vist at de også hentet ut data de var interesserte i, om jeg ikke husker feil. Det er også slik at det er meget sterke krefter som kjemper for denne utleveringen og det er rettighetshaverne til majoriteten av musikken, filmene og TV-seriene som ble delt via tjenesten. Sterk lobbyisme og amerikansk proteksjonisme av disse markedskreftene er det som driver frem denne rettsprosessen. Ulovlig snoking fra store selskap mot sine brukere, er litt meh.

Lenke til kommentar

 

Men her har vi lille/store tysk-newzealandske Kim som tilrettela for en tjeneste som ble brukt... slik den ble brukt, men ikke av han men andre, og her er det snakk om utlevering og alt mulig.

 

Problemet til Kim er at det er lekket eposter som tydelig viser at de både visste og tilrettela for illegal deling av piratkopiert materiale. Det er også vist at de også hentet ut data de var interesserte i, om jeg ikke husker feil. Det er også slik at det er meget sterke krefter som kjemper for denne utleveringen og det er rettighetshaverne til majoriteten av musikken, filmene og TV-seriene som ble delt via tjenesten. Sterk lobbyisme og amerikansk proteksjonisme av disse markedskreftene er det som driver frem denne rettsprosessen. Ulovlig snoking fra store selskap mot sine brukere, er litt meh.

Jada, rett skal være rett, og hvis han visste og tulrettela for sånt helt bevisst og tjente penger på det så skjønner jeg problemstillingen, men igjen så kommer den "meh"-en inn i bildet.

For ikke så lenge siden ble det avslørt hvordan FB (som om de ikke har en gigantisk flokk med svin på skogen fra før av) tilrettela for freemium-spill som hadde barn som målgruppe, der ... når husker jeg ikke detaljene... men det er snakk om å tappe foreldrenes kontoer for store summer for all slags virtuell svada i disse spillene. Igjen, "meh", og igjen ingen etterforskning.

De eneste som i hele denne "digitale kampen" som er nokså omfattende - som dreier seg både om piratkopiering, beskyttelse av personlig informasjon, prissamarbeid, ufattelig bred avlytting, politikk forkledd som juris prudens, etc... de eneste som har slått noen nokså svake slag så langt er egentlig EU og NKOM. Datatilsynet sitter med tungen bent i munnen og det gjør resten også. Litt tragisk spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...